Hur kolla turbon på en Tdv8 från 2007

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover Sport L320 (2005-2013) Hur kolla turbon på en Tdv8 från 2007

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2023-09-18 14:16 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #125560

    Hej, söker lite tips. Ska kolla på en beg Sport från 2007 som blivit stående i 2 år.

    Jag är bara allmänt kunnig och just turbo vet jag inte hur man kan kolla? Har bara haft bensinmotorer tidigare.

    Förutom det vanliga (kolla allt) finns det något att tänka på för en bil som stått stilla?

    #125623

    Turbo är nog svårt att kolla på dessa förutom en ordentlig provkörning och ev läsning av felkoder. Aggregaten sitter inte direkt lättåtkomliga för inspektion. Eventuellt om man kan lossa en slang till laddluftkylaren och kolla så den inte är full med motorolja.

    Kolla allt som du nämner är nog det man kan göra.
    Varför blev den stående? Har den stått ute? På vilket underlag?

    #125758

    Bilen visade sig ha felkod avseende turbon varför jag avstod köpet.

    Tja, dessa fina bilar kan antagligen bli stående om en stor reparation hägrar (typ turbo) och ägaren begär för mycket pengar…

    Begbilar har ju ökat i pris men min egen upplevelse är att större SUV sjunker, dyr skatt och försäkring plus dyrare bränsle?

    #125832
    Ralf Liljestam
    Deltagare

      https://www.youtube.com/results?search_query=Range+Rover+1976+TDV8+controll+turbo eller skriv Range Rover TDV8 – Think Twice Before Buying !

      #125880

      Tycker spontant att Tdv8-an är en underbar motor… fasiken vad fint den går!
      Men efter 15-20 tusen kan problem finnas.

      Fattar det. Är V6-an så mycket mer säker?

      Vi RR frälsta är tåliga, la en mindre förmögenhet på min förra bil, bensinmotor.

      Tänkte att diesel är mer driftsäkra.

      #125889

      Diesel V6 har ju sina egna problem, t.ex. vevaxelhaveri är lite för frekvent tyvärr, men många av dem går jättebra jättelänge, problemen verkar inte ha någon direkt relation till miltal eller servicehistorik.
      Den gängse uppfattningen är nog att 4,4l bensin AJ-V8 är ganska fri från typfel, liksom 4,2l varianten med kompressor (bilar från 2005-2009). Den senare 5,0l V8 (2010->) har haft lite mer problem med kamdrivningen.
      TDV8 är en jättefin motor, fördelen med att de är ganska prisvärda idag är ju att man får pengar kvar att ta hand om ev reparationer som kommer.
      Att en 15 år gammal rätt avancerad bil som nu kostar kanske 10% av vad den gjorde ny ska rulla problemfritt är nog inte realistiskt att hoppas på, så kontakt med en bra verkstad eller intresse av att greja själv är att rekommendera.

    Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.