Hur få kil och remskiva på vevaxeln???????

Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) Hur få kil och remskiva på vevaxeln???????

  • Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-13 21:46 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21410
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Gabbi]

      Nu är skroten nära…….. Hur i hela friden ska jag få dit remskivan?! Kilen får jag på plats, remskivan har jag lyckats få på så långt att den hakar i kilen, sedan är det stopp. Kilen vippar ned i framkanten där den möter spåret i remskivan. Ska jag försiktigt knacka på remskivan och hoppas på att kilen lägger sig på plats? Men det finns ingen plats att knacka! Misstänker att jag måste ta bort fläkten, men hur får jag bort den? Hur är den gängad?
      Kan jag limma fast kilen med superlim så att den stannar kvar i läge? Jag har snurrat på vevaxeln, så att jag har spåret på sidan för att se. Finns det ett bättre sätt?

      #21411
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Mezzner]

        Istället för att knacka, använd skruven?
        Superlim gör nog ingen skada, frågan är om det gör nån nytta.
        Woodruffkilar är lite knepiga, det är lite petigt att allt stämmer, men om det gör det så ska det ju funka. Då gör det inget att den dippar ned en aning först, den bör rätta till sig om den inte tidigt åker ur spåret.
        Men, jag har kanske monterat mer än 50 plattkilar, och typ 2-3 woodruff…

        #21412
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Mezzner]

          Fläkten är vänstergängad om det är en 300tdi.
          Om du har en passande nyckel så knackar du till skaftet med en klubba. Det kanske funkar bättre med remmen kvar, men ett snärtigt slg bör funka…

          #21413
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Gabbi]

            Mezzner skrev:Istället för att knacka, använd skruven?
            Superlim gör nog ingen skada, frågan är om det gör nån nytta.
            Woodruffkilar är lite knepiga, det är lite petigt att allt stämmer, men om det gör det så ska det ju funka. Då gör det inget att den dippar ned en aning först, den bör rätta till sig om den inte tidigt åker ur spåret.
            Men, jag har kanske monterat mer än 50 plattkilar, och typ 2-3 woodruff…

            Det är ju en bra idé! Då kan jag ju använda gamla bulten för att få det på plats och sedan byta, men hur kan jag veta att kilen inte har åkt ur? Det är inte helt lätt att få allt att stämma eftersom spåret är lite förstorat i överkan, så den sitter in te som en smäck.

            #21414
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Mezzner]

              Jo, du kan byta bult. Men den nya lär inte ta skada av att användas heller.
              Hm. Kilen kan inte åka ur efter att du kommit en bit, men det kanske är svårt att vara säker på hur det går… speglar och ficklampor brukar vara bra. Endoskop ännu bättre, men inte nödvändigt här.
              Spåret i hjulet är väl fint, och då gör det lite mindre ifall kanterna i axelspåret är dåliga.

              #21415
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Gabbi]

                Mezzner skrev:Jo, du kan byta bult. Men den nya lär inte ta skada av att användas heller.
                Hm. Kilen kan inte åka ur efter att du kommit en bit, men det kanske är svårt att vara säker på hur det går… speglar och ficklampor brukar vara bra. Endoskop ännu bättre, men inte nödvändigt här.
                Spåret i hjulet är väl fint, och då gör det lite mindre ifall kanterna i axelspåret är dåliga.

                Nu är den på plats!!! Trodde inte att det skulle gå! Remskivan bet sig fast i kilen som inte hade någon tanke på att gunga sig i rätt läge. Till slut kom jag på att fila lite på innerkanten i spåret på remskivan och dränka in kilen i olja, då fungerade det!! Med stödjande händer från omgivningen så klarade bilen sig från skroten så här långt:)
                Nu är det bara resten kvar. Tack för goda råd! Och det kommer att behövas fler!

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.