Forum › TEKNIK › Range Rover › Range Rover P38A (1995-2002) › Höja P38
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2018-03-21 12:53 av .
- FörfattareInlägg
- 2018-02-15 kl. 20:08 #39082
Hej ! Luftfjädringen har gett upp på min p38 -99 så nu tänkte jag konvertera till spiralfjädring och samtidigt höja bilen något. Skulle vilja få plats med ca 33″ hjul och undrar hur mycket jag behöver höja och tips på var jag köper en sats med fjädrar och dämpare samt om ytterligare modifiering krävs ?
Med vänlig hälsning, Håkan
2018-02-17 kl. 20:28 #39103Lite lite of topic kanske, men vad är det som gett upp?
2018-02-18 kl. 09:01 #39104Luftfjädringen ger aldrig upp men den kräver sitt underhåll för att fungera.
Förstör inte bilen med fjäderkonvertering.
//Mats
2018-02-24 kl. 17:53 #39163Funderat och efter allt jag läst om att ersätta luftfjädringen så ska jag ge den en chans. Jag köpte bilen efter att förra ägaren lämnat in den på en verkstad, ej Land Rover, då bilen stått på backen och inte gått att höja. Verkstaden bytte kompressor till en begagnad. Efter en vecka stod bilen åter igen på backen. Verkstaden försökte hitta felet men lyckades inte.
Nu har jag bryggkopplat relät till kompressorn och då går den men bilen går inte att höja. ”EAS FAULT” lyser.
Hur går jag vidare i felsökningen ?
Tips på var jag kan köpa ett instrument så jag kan läsa av felkoder och släcka dessa.
mvh Håkan
2018-03-08 kl. 10:28 #39265Om du blir medlem i klubben är det säkert större möjlighet att få hjälp med både råd och även hjälp att läsa av felkoder och släcka dem. Bra även att du talar om var du finns i Sverige. Det finns en massa information på nätet. Google och Youtube. //Olle
2018-03-12 kl. 23:34 #39362Jag är inte helt säker på detta, men jag tror att man kan vara tvungen att nolla någon felkod om väl EAS-datorn gått i något felläge, så att bara få igång kompressorn kanske inte hjälper om ventilerna inte arbetar (eventuellt kanske man kan ”tjuvkoppla” även dem).
Om de inte redan gjort det på verkstan, spraya såpvatten, på kuddar (”fjädrarna”), och slangar och ventilblocket tills du hittat läckan. Hittar du ingen läcka skulle det kunna vara en intern läcka i ventilblocket, man kan behöva serva det med nya o-ringar (finns filmer på tuben). Finns även ett avsnitt av Wheeler dealer där de kör en P38, om jag inte minns helt fel så hade han problem med luftfjädringen där med.
2018-03-18 kl. 10:43 #39458Hej Olle ! Jag är medlem, men vet inte hur jag ändrar min profil. (Skickat frågan till webmaster) bor i Åkersberga, Stockholm.
[quote quote=39265]Om du blir medlem i klubben är det säkert större möjlighet att få hjälp med både råd och även hjälp att läsa av felkoder och släcka dem. Bra även att du talar om var du finns i Sverige. Det finns en massa information på nätet. Google och Youtube. //Olle[/quote]
2018-03-19 kl. 09:47 #39490Du behöver diagnosutrustning för att läsa ut och nolla felkoder.
Var finns du i landet?2018-03-19 kl. 17:46 #39496Hej Niklas ! Bor i Åkersberga, Stockholm
[quote quote=39490]Du behöver diagnosutrustning för att läsa ut och nolla felkoder.
Var finns du i landet?[/quote]2018-03-21 kl. 08:45 #39518Lite långt bort för mig, men det borde finnas medlemmar med diagnosutrustning i de trakterna!
2018-03-21 kl. 12:53 #39528Håkan; om det är till någon hjälp kommer jag till Åkersberga på radiomånadsmöte på lördag 24 mars. Jag har en Faultmate extreme öppen för P38.
//Mats - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.