Högt molande ljud i bilen

Forum TEKNIK Freelander Freelander 1 (1997-2006) Högt molande ljud i bilen

  • Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-12-05 18:28 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13430
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by carlsson56]

      Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Men när jag ligger i farter 100 och över blir ljudet jäkligt störande. Ett ganska jämt molande som är långt över komfortabelt. Nästan 100% på att det inte är ett hjullager. Det ändrar inte direkt i svängar utan finns där hela tiden. Skulle det kunna vara klumpen? Växellåda eller något åt det hållet.

      Hoppas på att kanske någon upplevt det här och kan komma med en kvalificerad gissning.
      En lösning är inte heller att förakta. :D

      mvh
      Stefan

      Obs! Freelander 2000 med 1.8 bensin. Manuell låda.

      #13431
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by FreeFoot]

        Förutsätter att det finns funktionell olja i alla enheter.
        Antar att "molandet" är ett "tjutande" (o)ljud som är svårt att lokalisera även med elektroniskt stetoskop med bilen upphissad för att lättare kunna punktlyssna. Stomljud vandrar ju runt i hela karossen och även chassit.

        Eftersom molandet tycks uppstå hörbart vid visst varvtalsområde kan det vara både defekter och självsvängningar.

        Molandet kan bero på allt från hjullager och bromsar, i drivlinan från växellådan, IRD, VUC stödlager, diffen eller kardan delar. Ett brummande molande låter mer som lager problem och ett tjutande ljud problem i kuggflanker. Även drivknutar kan "morra" men då ska det garanterat låta mer när man svänger. Kolla alla drivknutsdamasker så de är hela.

        Om det inte går att lokalisera exakt så börjar man utesluta som ni gjort. Att byta olja i växellådan, IRD och diffen är nästa steg. Byt i en enhet i taget och provkör. Är oljudet kvar i samma varvtalsområde eller har oljudet flyttat sig?
        Gå vidare till nästa enhet o.s.v. Finns självsvängningar i form av materialresonans bör oljudet ändrats vid byte till annan olja. Byt all olja till en lämplig Redline Shockproof produkt som är framtagen för att bl.a. dämpa oljud vid höga belastningar.

        Demontera hela kardan och provkör. Finns problemet kvar? Tänk på att kardan är balanserad på plats och har någon demonterat den kan problemet uppstått där av olika anledningar. Kardan ska monteras exakt i samma medbringares skruvhål som då den togs bort. Märk upp innan demontering. Har man bytt till annan kardan bör den balanseras igen monterad på bilen.

        Testa att rulla i friläge vid de varvtal problemet uppstår, finns oljudet kvar?
        Testa att motor bromsa och vid gaspådrag. Någon skillnad, är oljudet kvar eller ändras det?
        Om det finns dragkrok så testa med ett tungt släp för att höra vad som händer med oljudet.
        I drivlinan finns många kugghjul och lager som kan orsaka oljud när de blir defekta så det är en stor utmaning att lokalisera orsaken. Ingen kan med exakthet säga vart problemet finns med mindre än att man lämnar in bilen eller vänder sig till någon med analytisk skicklighet och kunnande som kan provköra.

        Om VCU är felaktig orsakar den eskalerande problem och till slut rasar det mesta på drivlinan. Om detta hänt :oops: bör man helst inte gå in i detta forum och fråga vad som är fel :lol:

        Tänkvärt
        Numera är verkstäderna skyldiga att upplysa kunden när kostnaden tangerar 50 % av bilens marknadsvärde. Är bilen värd 200 tusen är det enligt branschen värt att lägga upp till hälften på åtgärd men om bilen endast är värd 50 tusen blir det problem om en diff eller IRD ska bytas. Dessutom blir det skillnad på vilken LR verkstad man vänder sig till. De som tar 1300 i timmen eller de som tar 1800 i timmen. Hur tänkte de egentligen? Nya bilar kräver i princip endast service medan äldre bilar kräver underhåll i form av reparationer. Frågan är när Land Rover Sverige lägger ned för gott utifrån detta resonemang?? -Vi ska väl leva vi också!? -Ja, men hur kort tid då??

        Tack för att detta forum finns och underhålls av eldsjälar.

        #13433
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by carlsson56]

          Tack för ett mycket utförligt svar, som också på ett mycket bra sätt förklarar.
          Skall börja felsöka nu under semestern. Passar också på att önska alla här en bra sommar

          #13435
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by #1725]

            Vissa däck kan börja låta som bara den när de blir mer slitna. Kolla om olika däcktryck påverkar oljudet.
            F

            #13438
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by carlsson56]

              Däcken är bara ett år gamla. Men jag har varit med om däck som ger ett ifrån sig ett j-a missljud. Men dom här gjorde just ingen skillnad mot dom som satt på tidigare

              #13440
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by FreeFoot]

                #1725 skrev:Vissa däck kan börja låta som bara den när de blir mer slitna. Kolla om olika däcktryck påverkar oljudet.
                F

                Jodå, det kan jag intyga genom praktisk erfarenhet. Har nämligen varit tvungen att byta bakre hjullager samt VCU lagren innan vi kom fram till att det kanske är däcken som orsakar oljuden vid olika hastigheter eftersom byte av lagren inte hjälpte.

                Trots att däcken var halvslitna så bytte jag till exakt lika NOKIAN WR SUV3. Det visade sig alltså att det var däcken som orsakade både oljud mot vägbanan samt oljud från diffen. Helt jävla sjuka oljud, allt från morrande lageroljud till tjutande kuggflankspel trodde de som provkört.

                Mönsterdjupet fram var ca 4,5 mm medan mönsterdjupet bak var 4,5 mm på vänster däck medan det otroligt nog var 5,5 mm på höger däck?? Visste att 1 mm skillnad på samma axel lätt knäcker drivlinan på äldre BMW Quattro. "Datorn" får nämligen "fnatt" då data tolkas som att ena hjulaxeln går rakt fram medan den andra axeln med olika mönsterdjup på hjulen hela tiden "svänger/spinner" vilket också ständigt belastar diffen onormalt.

                Så var även fallet med min Frille med olika mönsterdjup bak. Nu är Frillen återigen tyst och behaglig, och jag får i fortsättningen acceptera att byta däck redan då de börjar bli halvslitna. Nu gör detta ingenting eftersom NOKIAN WR SUV3 (TW500) däcken slits ca 1 mm per tusen mil och kan man ju vara nöjd med :)

                Hoppas detta kan vara till glädje för likasinnade…

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.