högt k-värde

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2020-12-04 15:10 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #38246

    jaha då var det dags för besiktning…och efter några påpekanden om spruckna dammskydd till styrleder och rostangripet bromsrör kom domen …högt k-värde…vet inte riktigt vad det betyder men kommer omg byta olje/luftfilter och slå i något slags rengörningsvätska för spridare mm och pröva lyckan på nytt…

    någon som har erfarenheter och tips om andra/kompletterande åtgärder ?

    (Defender Td5 110-årsmod 2000 med 15000mil på mätaren och går bra och inte speciellt ”törstig”)

    /Denis

    #38251
    Karl Edfors
    Deltagare

      Byt motorolja, båda oljefilter och även luftfilter. Kör motorn varm, kör sedan på relativt högt varvtal en längre stund, typ 20 minuter på motorväg eller annan lämplig väg med höga varv så du ”bränner” ur en del sot så kommer det troligen fungera bättre sen. Byte av dieselfilter är inte heller fel om det var längesedan.

      #38254

      Tack för tipset !

      Helgen räddad 🙂

      vänligen

      Denis

      #38470

      Edfors, Tack Du hade helt rätt !

      det räckte med att ”bränna ur motorn”, gamla Bettan gick rätt fort faktiskt 🙂

      och går nu fin fint med hyfsat K-värde !

      vänligen

      Denis

      #75720
      Martin
      Deltagare

        Att bilarna kan ha högt K-värde är välkänt. Att felsöka genom att göra flera åtgärder samtidigt är ju förkastligt men att ta värdet från underkänt 5,0 till 0,6 kan ju trots allt förtjäna att beskrivas. Gränsvärdet är väl 3,0 om jag inte missminner mig.

        Utgångsläget är en Td5:a med större LLK, om-mappad, årligen välservad med olja, filter etc, saknar det mesta som bromsar flödet mellan luftfilter och bakre ljuddämpare. Resultatet vid besiktning var K-värde 5,0. Det är ju dåligt. Dessutom hos de suraste besiktningsgubbarna i bygden.

        Efter det skvätte jag i Tri-Pak dieselbooster (trots att jag misstror allt annat än diesel i tanken) från de trevliga gastarna på Mekonomen, tankade fullt, körde på rimligt höga varv (ca 2750) i totalt 5-6 mil på en vecka, laddade in original mappning och körde till en mycket trevligare station. Resultatet blev 0,6.

        /Martin

        #75729

        vid senaste besiktningen mättes inte ens K värdet…”gamla Bettan” har nått mogen ålder nu och slipper undan med blotta förskräckelsen 🙂
        går nu fin fint med Mastaz hjälp och är verkligen pigg för sin ålder !

      Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.