Hjulinställning

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie III (1971-1982) Hjulinställning

  • Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2022-04-11 09:57 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100638
    Kjell Wallenborg
    Deltagare

      Hej
      Styrnings problem
      var kan man få en hjulinställning gjord ?

      #100639
      Kjell Wallenborg
      Deltagare

        Hej
        var kan man få utfört en framvagninställning på en s3-72?

        #100642
        Palle Carlsson
        Moderator

          Hej Kjell
          Hjulinställningar gör de flesta däckfirmor tex Euromaster, First Stop och allt vad de nu heter. Så kolla med din lokala ”gummigubbe” så tror jag de löser det.

          #100653

          Håller med, på en sådan bil skulle vilken vettig verkstad som helst kunna fixa det. Vart någonstans i vårt avlånga land befinner Du Dig?

          • Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
          #100700
          Kjell Wallenborg
          Deltagare

            Hej Johannes
            tack för svar
            jag bor i Malmö området
            jag vill inte köra för långt
            för bilen är svår att hålla på vägen
            den spårar väldigt mycket
            Hälsning
            Kjell

            #100714

            Kolla med killarna på Vianor, Eriksfältsgatan. De borde kunna hjälpa Dig.

            #100731
            Håkan Edberg
            Deltagare

              kanske inte nåt du har möjlighet till… men jag brukar fixa det skälv på mina Landrover… skruvar fast 2 raka vinkeljärn på framhjulen, och sen mäter jag… har tyvärr inte i huvudet hur många % tå in det ska va!!
              men om du vill kan jag försöka hitta min tabell?
              funkar ju även med 2 plankor mor hjulen…
              men då ska man ju helst ha 2 gubbar som håller plankorna medan man mäter!!

              kanske utanför ämnet!? men för er som bor i mina krokar… åk INTE till däckteam i Norrköping!!
              dom vill bara lura på er nya däck!! ungefär som däckbytarna har rykte om att göra!!
              lämnade in en bil med helt ok däck på… och hörde inget på hela dan… men när jag hämtade påstod
              dom att dom inte kunde mäta för att det var för dåliga däck!! men dom tog ändå betalt för mätning!!!
              och att däcken var för dåliga var rent skitsnack!!!

              #100736
              Ray.S.
              Deltagare

                Har för mig att det är 2,5-3mm. toe in.

                mvh. Ray.S.

                #100743
                Kjell Wallenborg
                Deltagare

                  Tack för tipset
                  ska kolla i veckan som kommer

                  #100744
                  Kjell Wallenborg
                  Deltagare

                    Tack för tipset Håkan
                    tråkigt med oseriösa verkstäder

                    #100745
                    Kjell Wallenborg
                    Deltagare

                      Tack för tipset Ray

                      #100835
                      4557
                      Deltagare

                        Varför inte kontrollera hjulvinklarna själv?

                        Enkelt med ”snörmetoden”.

                        Först kollar du luften i däcken och justerar trycket.
                        Fortsätt med att på plant underlag köra bilen MINST 1 hjulvarv rakt framåt – gärna 2 – för att eliminera/minska eventuella ”spel”(glapp)..

                        Därefter fäster du ett (murar-)snöre fram i bilen.
                        Drar snöret till vänster framhjuls utsida, vidare till vänster bakhjuls utsida, fortsätter till höger bakhjuls utsida samt höger framhjuls utsida och avslutar med att fästa snöret stramt fram i bilen.
                        Justera snöret så det ligger ann i centrum av hjulen, eller så nära som möjligt.
                        Du kan behöva fästa upp främre stänkskydden tillfälligt.
                        Görs enkelt med en startkabel som du gör en ”svinögla” på – så att längden blir lagom.

                        Vrid ratten ytterst lite så att vänster framhjuls utsida tangerar snöret i bakkant.
                        Kolla på höger framhjul om snöret ligger ann mot däcket eller om det ”glipar” några mm.
                        Glipar det har du ”toe*out”.
                        Måste du lyfta något på snöret i framkant på däcket har du ”toe-in”.

                        Står ratten rakt fram?
                        Om inte kan det vara sviterna av oönskad kontakt med skogens allt för fasta innevånare.
                        Justera INTE ratten – dess ”grundläge” är ”fabriksinställt” och ska INTE justeras!
                        Vanligaste skadan (för mig) har varit krökt parallellstag.
                        Beroende på grad av krökning av nämna stag varierar storleken på avståndet mellan däck och snöre i bakkant = ”toe-out”.

                        Kolla på båda bakhjulen om snöret ligger an helt lätt mot däckens framsida – i färdriktningen.
                        Skiljer det mellan höger och vänster sida – mät upp axelavståndet på båda sidor.
                        En orsak till olika axelavstånd kan vara att endera sidans nedre länkarm bak blivit ”justerad” vid lek i spenaten(har drabbat mg).
                        Olika axelavstånd gör att bilen ”springer som en hund” – d v s spårar inte.
                        Kolla därför om någon av länkarmarna är böjda(mer än den andra).

                        Enda hjulvinkel som är justerbar är hjulskränkningen – ”toe-in/toe-out” – på framaxeln.
                        Camber- och castervinklar ej justerbara.
                        Dock kan man grovt kolla cambervnkeln(hjullutningen) med ett vattpass.
                        Castervinkeln(spindelbultslutningen) påverkar ”styrvilligheten”.
                        D v s återgång efter kurva resp in i kurva.
                        Olika höger och vänster tyder på olika castervinkel.
                        Mycket mycket ovanligt med denna avvikelse/skada på en stel framaxel.

                        Eftermarknads excentriska camberkompensatorer/bussningar i ”skiftnycklarna” kan även ”åldras” och påverka framhjulsgeometrin oönskat.

                        Lycka till, och synpunkter på ovanstående tillvägagångssätt.

                      Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.