Hjulbultar med Rostfri Kåpa, försiktighetsåtgärd?

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover P38A (1995-2002) Hjulbultar med Rostfri Kåpa, försiktighetsåtgärd?

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-12-21 20:01 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #38328
    admin
    Deltagare

      Hej!

      Jag har tre LR med hjulbultar med rostfri skyddskåpa. För att inte förstöra skyddskåpan försöker jag hålla rent spreja lite WD-40 på kåpa och hylsa, använda en krafthylsa med runda hörn storlek 27mm. Jag är alltid lite rädd för att skada skyddskåpan och 27mm är ofta så trång att muttern fastnar i hylsan, så ibland byter jag till 28mm för att ta av sista biten då det är noll belastning men att muttern inte fastnar i hylsan. I regel undviker jag maskinell mutterdragare för att jag är rädd för att impulsslagen skadar skyddskåpan än mer, vet dock inte om det är så.

      Någon som har några bra tips för att det skall fungera utan att man förstör skyddskåpan. Eller är det så att man bör byta ut till en annan hjulmuttertyp.

      Hur ligger läget med stöldskyddsmutter eller vad det kallas. Är det bara trams för att en eventuell tjuven ändå får upp den eller är det värt det extra strul det är för en själv att ha stöldskyddsmuttrar och få lite bättre skydd?

      Vänlig hälsning,

      MarcusM

      #38329
      Karl Edfors
      Deltagare

        Jag lossar alltid muttrarna med handkraft, sen kör jag på med den batteridrivna knacken och skruvar loss helt. Drar dit igen med batteridrivna mutterknacken och slutar direkt när det börjar slå, sen drar jag manuellt till 140 Nm.

        Jag använder genomgående 28 mm hylsa av den djupare modellen för att dra med.

        Muttrarna är förbrukningsvara… med en livslängd på en sådär 10 år. Se det som en servicedetalj. Precis som kylarslangar och allt annat som åldras men inte ingår i serviceschemat.
        Så här ser de ut efter en rejäl skogsrunda 😀

         

         

        #38330
        Karl Edfors
        Deltagare

          Ursäkta det konstiga formatet på texten.. och inte kan jag redigera det igen heller. :s

          #38333
          Mats Lundblad
          Moderator

            Det är viktigt att dra med rätt moment. Väldigt ofta drar man för hårt eftersom man vill vara säker på att man inte drar för löst. Resultatet av att dra för hårt visar sig ofta som att ytterkåpan blir bullig.

            Mutterdragare är ofta väldigt mycket för starka och kan orsaka allvarliga skador. Rätt moment är ca 140 Nm medan en elektrisk eller luftdriven mutterdragare ofta kan dra omkring 400 Nm. Momentstav är som begränsar momentet är därför en väldigt god vän när man använder mutterdragare. Finns att köpa på de flesta ställen som har verktyg.

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.