Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery I (1989-1998) › Hjälp hur får jag i lågväxeln?
- Detta ämne har 8 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-12-18 17:28 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-12-17 kl. 14:19 #21517
[Originally posted by Gabbi]
Sonen har glidit ner i diket med bilen och han lyckas inte få i lågväxeln. Hur ska han göra? Det är en automatlåda. Han lägger i N på stora växellådan, men lyckas inte flytta den mindre spaken så att det lyser på instumentbrädan. Hjulen spinner. Ska den tryckas ner eller åt sidan eller bara rakt fram??? Eller har den fastnat?!
Hälsningar Gabriella2016-12-17 kl. 14:21 #21518[Originally posted by Gabbi]
Gabbi skrev:Sonen har glidit ner i diket med bilen och han lyckas inte få i lågväxeln. Hur ska han göra? Det är en automatlåda. Han lägger i N på stora växellådan, men lyckas inte flytta den mindre spaken så att det lyser på instumentbrädan. Hjulen spinner. Ska den tryckas ner eller åt sidan eller bara rakt fram??? Eller har den fastnat?!
Hälsningar GabriellaRing gärna om ni har ett tips 0855170722:)
2016-12-17 kl. 14:36 #21519[Originally posted by Gabbi]
Gabbi skrev:Gabbi skrev:Sonen har glidit ner i diket med bilen och han lyckas inte få i lågväxeln. Hur ska han göra? Det är en automatlåda. Han lägger i N på stora växellådan, men lyckas inte flytta den mindre spaken så att det lyser på instumentbrädan. Hjulen spinner. Ska den tryckas ner eller åt sidan eller bara rakt fram??? Eller har den fastnat?!
Hälsningar GabriellaRing gärna om ni har ett tips 0855170722:)
Nu har den näsligt blivit uppdragen:) så det är inte akut längre, men om någon har tips för framtiden så tar jag gärna emot dem
2016-12-17 kl. 15:44 #21520[Originally posted by Lasse H]
Den skall skjutas fram för lågväxel
sedan åt vänster för att låsa mittdiffen och först när mittdiffen gått in tändes lampan på instrumentbrädan
troligen kärvar den så det blir att krypa under och smörja leder
själv använder jag min lågväxel och dessutom difflocken minst ett par gånger i månaden
det är ju som med handbroms används inte grejorna så brukare det rosta fast det gäller ju alla bilmärken
men nu är ju ni i allafall uppe ur diket2016-12-17 kl. 21:06 #21521[Originally posted by Gabbi]
Lasse H skrev:Den skall skjutas fram för lågväxel
sedan åt vänster för att låsa mittdiffen och först när mittdiffen gått in tändes lampan på instrumentbrädan
troligen kärvar den så det blir att krypa under och smörja leder
själv använder jag min lågväxel och dessutom difflocken minst ett par gånger i månaden
det är ju som med handbroms används inte grejorna så brukare det rosta fast det gäller ju alla bilmärken
men nu är ju ni i allafall uppe ur diketTack för svaret Lasse!
Jag ska se om det fungerar. Finns det flera sätt eller bara ett? jag har förstått är att diffen är till alla hjulen. Finns det en framdiff och en bakdiff också? Varför heter det annars mittdiff?2016-12-18 kl. 08:45 #21522[Originally posted by Jan U]
Mittdiffspärr heter det för att den låset på mitten så att båda axlarna roterar med samma hastighet ,den låser i fördelningslådan.
Bak och fram diffspärr finns inte om det inte är eftermonterat.
Dessa diffspärrar har till uppgift att låsa hjulen i respektive axel så att dom roterar med samma hastighet2016-12-18 kl. 10:52 #21523[Originally posted by Tersan]
Jan U skrev:Mittdiff heter det för att den låset på mitten så att båda axlarna roterar med samma hastighet ,den låser i fördelningslådan.
Bak och fram diff finns inte om det inte är eftermonterat.
Dessa diffar har till uppgift att låsa hjulen i respektive axel så att dom roterar med samma hastighetDet fungerar precis tvärtom mot hur du beskriver det. Du menar nog snarare diffspärr och inte diff. En bil utan diffar (eller differentialer om vi ska vara så där jobbigt korrekta) är tämligen okörbar.
2016-12-18 kl. 12:25 #21524[Originally posted by Jan U]
[/quote]
Det fungerar precis tvärtom mot hur du beskriver det. Du menar nog snarare diffspärr och inte diff. En bil utan diffar (eller differentialer om vi ska vara så där jobbigt korrekta) är tämligen okörbar.[/quote]Självklart är det spärrar jag beskriver men man kan aldrig vara tydlig nog
2016-12-18 kl. 17:28 #21525[Originally posted by Gabbi]
Jan U skrev:Det fungerar precis tvärtom mot hur du beskriver det. Du menar nog snarare diffspärr och inte diff. En bil utan diffar (eller differentialer om vi ska vara så där jobbigt korrekta) är tämligen okörbar.[/quote]
Självklart är det spärrar jag beskriver men man kan aldrig vara tydlig nog [/quote]
Tack! Lite klokare har jag blivit - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.