Hjälp hur får jag i lågväxeln?

Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) Hjälp hur får jag i lågväxeln?

  • Detta ämne har 8 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-12-18 17:28 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21517
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Gabbi]

      Sonen har glidit ner i diket med bilen och han lyckas inte få i lågväxeln. Hur ska han göra? Det är en automatlåda. Han lägger i N på stora växellådan, men lyckas inte flytta den mindre spaken så att det lyser på instumentbrädan. Hjulen spinner. Ska den tryckas ner eller åt sidan eller bara rakt fram??? Eller har den fastnat?!
      Hälsningar Gabriella

      #21518
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Gabbi]

        Gabbi skrev:Sonen har glidit ner i diket med bilen och han lyckas inte få i lågväxeln. Hur ska han göra? Det är en automatlåda. Han lägger i N på stora växellådan, men lyckas inte flytta den mindre spaken så att det lyser på instumentbrädan. Hjulen spinner. Ska den tryckas ner eller åt sidan eller bara rakt fram??? Eller har den fastnat?!
        Hälsningar Gabriella

        Ring gärna om ni har ett tips 0855170722:)

        #21519
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Gabbi]

          Gabbi skrev:

          Gabbi skrev:Sonen har glidit ner i diket med bilen och han lyckas inte få i lågväxeln. Hur ska han göra? Det är en automatlåda. Han lägger i N på stora växellådan, men lyckas inte flytta den mindre spaken så att det lyser på instumentbrädan. Hjulen spinner. Ska den tryckas ner eller åt sidan eller bara rakt fram??? Eller har den fastnat?!
          Hälsningar Gabriella

          Ring gärna om ni har ett tips 0855170722:)

          Nu har den näsligt blivit uppdragen:) så det är inte akut längre, men om någon har tips för framtiden så tar jag gärna emot dem

          #21520
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Lasse H]

            Den skall skjutas fram för lågväxel
            sedan åt vänster för att låsa mittdiffen och först när mittdiffen gått in tändes lampan på instrumentbrädan
            troligen kärvar den så det blir att krypa under och smörja leder
            själv använder jag min lågväxel och dessutom difflocken minst ett par gånger i månaden
            det är ju som med handbroms används inte grejorna så brukare det rosta fast det gäller ju alla bilmärken
            men nu är ju ni i allafall uppe ur diket

            #21521
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Gabbi]

              Lasse H skrev:Den skall skjutas fram för lågväxel
              sedan åt vänster för att låsa mittdiffen och först när mittdiffen gått in tändes lampan på instrumentbrädan
              troligen kärvar den så det blir att krypa under och smörja leder
              själv använder jag min lågväxel och dessutom difflocken minst ett par gånger i månaden
              det är ju som med handbroms används inte grejorna så brukare det rosta fast det gäller ju alla bilmärken
              men nu är ju ni i allafall uppe ur diket

              Tack för svaret Lasse!
              Jag ska se om det fungerar. Finns det flera sätt eller bara ett? jag har förstått är att diffen är till alla hjulen. Finns det en framdiff och en bakdiff också? Varför heter det annars mittdiff?

              #21522
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Jan U]

                Mittdiffspärr heter det för att den låset på mitten så att båda axlarna roterar med samma hastighet ,den låser i fördelningslådan.
                Bak och fram diffspärr finns inte om det inte är eftermonterat.
                Dessa diffspärrar har till uppgift att låsa hjulen i respektive axel så att dom roterar med samma hastighet :)

                #21523
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Tersan]

                  Jan U skrev:Mittdiff heter det för att den låset på mitten så att båda axlarna roterar med samma hastighet ,den låser i fördelningslådan.
                  Bak och fram diff finns inte om det inte är eftermonterat.
                  Dessa diffar har till uppgift att låsa hjulen i respektive axel så att dom roterar med samma hastighet :)

                  Det fungerar precis tvärtom mot hur du beskriver det. ;-) Du menar nog snarare diffspärr och inte diff. En bil utan diffar (eller differentialer om vi ska vara så där jobbigt korrekta) är tämligen okörbar.

                  #21524
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Jan U]

                    [/quote]
                    Det fungerar precis tvärtom mot hur du beskriver det. ;-) Du menar nog snarare diffspärr och inte diff. En bil utan diffar (eller differentialer om vi ska vara så där jobbigt korrekta) är tämligen okörbar.[/quote]

                    Självklart är det spärrar jag beskriver men man kan aldrig vara tydlig nog :wink:

                    #21525
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Gabbi]

                      Jan U skrev:

                      Det fungerar precis tvärtom mot hur du beskriver det. ;-) Du menar nog snarare diffspärr och inte diff. En bil utan diffar (eller differentialer om vi ska vara så där jobbigt korrekta) är tämligen okörbar.[/quote]

                      Självklart är det spärrar jag beskriver men man kan aldrig vara tydlig nog :wink:[/quote]
                      Tack! Lite klokare har jag blivit :D

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.