het automatlåda

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) het automatlåda

  • Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2018-08-17 08:35 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #41427
    5264
    Deltagare

      röd lampa tänds för lådan även vid tomgångskörning.slocknar vid höga varv på2 an eller 3an.va kan de va

      #41428
      Jimmy Johansson
      Deltagare

        Om det nu är så att den blir varm så skulle jag börja med att kolla olja eller snarare byta den. För låg oljenivå gör att oljan blir väldigt varm brukar även märkas på att lockupen inte riktigt vill gå i. Det kan ju även va bra att kolla så det inte är stop i oljekylaren.

        #41435
        5264
        Deltagare

          ok.oljan är bytt med filter.oljekylaren kanske då

          #41436
          Jimmy Johansson
          Deltagare

            Ja om det nu är så att den faktiskt blir varm växlar den som vanligt och inte känns varm så kan det ju mycket väl kunna va ett el fel typ dålig jordning i givaren eller skavd på nån sladd.

            #41439
            Ray.S.
            Deltagare

              Hur såg den gamla oljan ut när du bytte? Överhettad automatolja brukar vara mörkbrun istället för röd.

              mvh. Ray.S. nr. 86

              #41460
              5264
              Deltagare

                jo den var mörk

                #41477
                Sune Cullberg
                Deltagare

                  Den där givaren ger upp med tiden, Om den tänds vid något tillfälle när det verkar osannolikt att lådan är varm är den inte det, utan givarfel.När den falsklarmar läcker det ofta lite olja genom givaren. Sitter i höger hörn av oljekylen. Bytes lätt från höger hjulhus, finns nog flera trådar på gamla forumet.

                  #41482
                  Sune Cullberg
                  Deltagare

                    Hittade bild på givaren i gamla forumet i min biltråd med kommentar. Bytte denna på min förra D2
                    [img]http://www.cullberg.nu/D2/D2-48.JPG[/img]
                    Nästa pryl var den falsklarmande tempgivaren för automaten. Bort med plastskyddet och byta från hjulhuset. Ganska smidigt, men det rinner ut en skvätt olja. 22mm blocknyckel behövs till givaren.
                    Nu slipper jag den där blinkande lampan på instrumentbrädan

                    • Det här svaret redigerades för 6 år, 1 månad sedan av .
                    • Det här svaret redigerades för 6 år, 1 månad sedan av .
                    • Det här svaret redigerades för 6 år, 1 månad sedan av .
                    #41487
                    Karl Edfors
                    Deltagare

                      Kan instämma i att det mest troligt är sensorn som felar, byt den som Sune beskriver.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.