Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie IIA (1961-1970) › handbroms/koppling eller vad…
- Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2023-06-06 17:31 av .
- FörfattareInlägg
- 2023-05-30 kl. 12:42 #120669
vår gamla S2A 109 har fått nytt problem… när man skall backa, som om kopplingen ”hugger” och sedan går det bara backa några meter så blir det stopp….kör fram någon meter för nytt försök och samma sak upprepasr sig…innan det blir stopp så verkar det som om något ”tar emot i drivlinan…
har inte hunnit demontera handbromsen, kanske något känt fel där…?
erfarenheter någon ?
2023-05-30 kl. 18:45 #120683Vad händer om du pallar upp bakdelen så hjulen går fritt, med växellådan i friläge, & därefter roterar hjulen bakåt för hand?
mvh. Ray.S. nr. 86.
2023-05-31 kl. 20:31 #120728vi roterade båda hjulen både bakåt och framåt utan besvär (samtidigt båda hjulen), kardan och handbromstrumman roterade utan problem…
när vi körigång med lite motlut eller när vi backar så låter det som om växellådan ”hoppar” kanske växellådsfästet är kass…men som sagt borde inte hindra att backa efter några meter…kopplingen fungerar, inga problem att växla…
något som hindrar i växellåda, handbroms eller…har för mig att jag tidigare noterat samma sak vid användandet av handbromsen under färd…20-30 km/h…
2023-06-01 kl. 23:00 #120780Har dessvärre varit med om något liknande med en ser lll, det gick inte att backa bara köra framåt. I detta fall var framåt inget alternativ, så bara bärgning återstod. Det visade sig att skelettet till ett långt rullager i växellådan hade vridit sig så att rullarna ställde sig lite på tvären när man försökte backa. Tyvärr inget bagatellartat fel. Hoppas att du hittar en enklare orsak.
2023-06-02 kl. 09:46 #120799Tack för inspel !
även om det inte låter något vidare precis…börjar med att demontera handbromsen och kolla växellådsfästet…ganska stor ”operation” att byta växellåda, trots allt har vi har en reservlåda (troligen serie 3 synkad) men som sagt mycket jobb…
undrar om S 3 lådan passar ”rakt av” med S3 kardan och Salisburyaxeln som nu sitter i ?
undrar hur mycket en sådan ”operation” skulle kosta hos kunnig LR mekare med plats och lyftresurser osv ?
Saknar dessvärre både utrymme och tid pga renoveringen av vår Defender 110 som tar mycket tid och kraft i anspråk (för att få den vibrationsfri, däck/fälgar, skivor/ok, hjullager, kulleder, kardaner, panhardstag, styrdämpare, styrarm, bussningar bärarmarna mm…pust och stön)
2023-06-02 kl. 11:04 #120803nåväl, kanske dags att trappa ner…är ingen ungdom precis och ryggbesvären ställer till det emellanåt…
intresseanmälan för framtiden…
undrar vad en Serie 2A 109 kan vara värd i nuskick…går alldeles utmärkt framåt med Fairy overdrive och är ljuddämpad, och med komfortabla skinn”fåtöljer” bak och fram samt soffor bak för 4 pers allt med säkerhetsbälten osv…mer beskrivning under rubriken säljes… MEN har besvär alltsomoftast vid backning !?
2023-06-03 kl. 11:21 #120850Förstår dig till fullo. När det blir för mycket att joxa med, och tiden inte räcker till, så är det inte kul. Du verkar ju ha fullt upp med Defendern också.
mvh. Ray.S. nr. 86.
2023-06-05 kl. 17:55 #120960jag medger gärna att ”slåss” på två fronter är en utmaning 🙂
hursomhelst skulle jag ställa undan S2:an…och vips så gick det att backa ??? försökte inte någon längre sträcka men…
att lita på detta fenomen…njae…
erfarenheter kring liknande, någon ?
2023-06-06 kl. 12:43 #120995Bara en tanke….en gissning…… Kolla om någon fjäder i handbromsen har gått av och kilar sig fast i vissa lägen.
mvh. Ray.S. nr. 86.
2023-06-06 kl. 17:31 #121004låter som om det kunde vara en tänkbar anledning eftersom ibland fungerar backen..
så fort som Defender är i rullning blir det en genomgång av handbromsen på S2.an…
håller tummarna för detta 🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.