Forum › TEKNIK › Ninety, OneTen & Defender › Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 › Glapp styrdel
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2019-02-22 08:39 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-10-24 kl. 11:36 #37549
Nu är min Defender td5 från 2000 besiktigad, ett nedslag för ovanlighetens skull. Och det är en av packningarna som sitter vid sidan av styrningsdämparen, se bilden som är sönder, den är spräckt och läcker.
Vad är det för del jag behöver, vad heter denna styrledsdel? Kanske har någon artikelnummer?
Sitter en nöstan likadan del på andra sidan styrdämparen mot höger framhjul. Kanske lika bra att byta båda? Byta styrdämparen?
Är det ett krux att byta delen eller är det enkelt gjort?
2017-10-24 kl. 11:40 #375502017-10-25 kl. 08:02 #37554Brukar vara enkla att byta, förutom hur rostigt det är. Borsta rent med stålborste, spreja rostlösning/WD40/5-56 eller liknande och sen bara att skruva på. På länken nedan kan du säkert hitta rätt del.
2017-10-28 kl. 12:18 #37578Tack Edfors, har hittat de rätta delarna nu. Har inte bestämt mig för om det blir en reparationssats för packningen till denna ”ball joint” eller om det blir en ny ”drop arm”. Verkar kunna sitta som sten armen i styrboxen.
Men jag måste ju testa ta lös den. Frågan är då bara om det räcker med att lyfta upp förarsidan? Styrdelarna sitter ju ihop så jag blir osäker. Eller är det passagerarsida?
2018-04-12 kl. 22:34 #39826Jag kan nog rekommendera en reparationssats. Den där armen brukar sitta som fan.
Jag tog en hylsa och en lång gängstång samt brickor och pressade ur insatsen till min balljoint med. Finns ett särskilt verktyg att köpa också men lite uppfinningsrikedom löser det ändå.En annan fråga, varför lutar den där armen? Så ser det ut på min med? Kan man justera det? Därav åker gummitätningen av i framkant eller spricker. Jag har en segersäkring påsatt så den nu mer håller gummitätningen kvar.
2018-04-13 kl. 14:23 #39833såvitt jag vet är en del av problemet att styrslaget ”lever” sitt eget liv och vid ojämnt underlag ”slår” det när staget ”vrider sig”…funderar på att klamra någon gummibussning på själva staget…hoppas någon har en bättre lösning…gummitätningen håller bara ett par år…iaf på Paddocks styrleder med smörjnippel…
/Denis2018-10-10 kl. 14:19 #42141Anle och dieseltomten…hur gick det med styrstagen och repsatserna ?
Själv är jag tvungen att byta styrlederna…eftersom de håller bara ett par år… pga att gummidamaskerna spricker…
någon som har tips på ”bättre” styrleder ?
vänligen
Denis2018-10-12 kl. 10:13 #42157Ombyggnadskit som ska lösa problemet. Har inte testat själv då det är så enkelt och billigt att byta kulleden så jag inte ser det som ett problem, det jag brukar få kämpa mest med är att få fast fjäderstålet som håller kvar damasken.
Skrollar ni ner här: https://gwynlewis4x4.co.uk/sumobars/ så finns lite ytterligare information.
/
Mattias2019-02-16 kl. 06:19 #43432mmm… har nu bytt styrlederna igen…bara pga att damaskerna spricker…ombyggnadssatsen innebär som jag kan se…att ”styrleden som sitter i armen” byts till liknande som sitter på staget ? ser att armen är tillverkad för detta och att en ”plåtbit” samt klammer ingår i satsen…vad de gör för nytta vet jag ej…och som sagt vridningen i staget innebär att styrlederna är i sitt ”ändläge” och följaktligen påverkar livslängden på damaskerna…fler erfarenheter kring detta ?
2019-02-16 kl. 06:23 #43433jo jag glömde… ”fjäderstålet” kan bytas ut mot lämplig ”straps” eller ”spiralen” i en radialtätning i lämplig dim.
2019-02-22 kl. 08:39 #43471några andra idéer ? trodde det var ett vanligt återkommande ”fel”…
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.