Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie III (1971-1982) › Frihjulsnav
- Detta ämne har 7 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-11-28 09:16 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-06-26 kl. 19:20 #9750
[Originally posted by Riggwelter]
Nybliven Series III-ägare… jag har läst min instruktionsbok fram och tillbaka, men inte ett dugg om hur frihjulsnaven fram skall hanteras. Jag antar för övrigt att det faktiskt är frihjulsnav, enligt ett svagt minne från utlandstjänstgöring då vi åkte omkring i (känsliga personer varnas) T–t- L-nd Cr–s-r som jag tror att man fick skruva på då man skulle använda fyrhjulsdrift. Eller inte. Så vad gäller egentligen…? Och när är sagda nav in- respektive urkopplade?
2016-06-26 kl. 21:27 #9751[Originally posted by PeterTh]
Hej
Frihjulsnav är inte standard men är ett vanligt tillbehör. Jag hade frihjulsnav på den tiden jag körde serie III och de gjorde varken till eller ifrån för bränsleförbrukning eller prestanda. Ta bort skiten och var säker på att du har smörjning hela tiden. Den modell jag hade gick sönder vid olämpligt tillfälle = ingen fyrhjulsdrift. Det var bara en liten tunn fjäder som såg till att navet var låst. När jag såg det satte jag tillbaka original medbringare.//Peter
2016-07-21 kl. 12:54 #9752[Originally posted by Riggwelter]
Verkstaden skar av toppen på AVM-frihjulsnavet, kanske inte helt kosher, men ändå… det var ju inte möjligt att rubba vredet. Jag hade kanske föredragit att de skruvade av dem helt istället. Det visar sig nu att half shaft är 21 spline, inte 10 eller 24 spline. Dessutom är det stora bromstrummor fram, förmodligen från en 109, men med dubbla bromscylindrar. Kort sagt, det verkar vara en saligt hopplock från en påhittig dag i Solihull. Jag blir nu allt mer övertygad om att jag skall strunta i frihjulsnaven och montera vanliga drive flanges, men finns det för 21 spline, och var får jag i så fall tag på dem? Paddock har bara 10 och 24. Ett alternativ är att även byta half shaft till 24 spline, men vilken av alla olika half shafts i Paddocks sortiment är det…?
2016-07-21 kl. 20:56 #9753[Originally posted by GroundZero4wd]
du har förmodligen den främre axeln från en bepansrad 109.
drivflänsen från en forward control passar, men du kommer att ha roligt att hitta dem!
det snabbaste sättet kommer att vara hitta en annan framaxel.2016-07-21 kl. 22:13 #9754[Originally posted by PeterTh]
Vår nr 1, Krister Bergknut, har en massa delar till seriebilar liggande. Han kanske kan vara ett tips att kontakta? Om inte annat har han ett stort kontaktnät.
Med vänlig hälsning
Peter2016-07-22 kl. 19:25 #9755[Originally posted by Riggwelter]
Tack för all hjälp!
Jag har nu pratat med såväl Paddock som diskuterat på Landyzone (https://www.landyzone.co.uk/land-rover/ … er.303122/). Det rör sig tydligen om om 11"+trummor och då skall det funka med bromscylindrar och +band för en 109/88 från 80/81, vilket nu är beställt… fortsättning följer i denna del. Vi får se hur det går i slutet av augusti. Hm, jag insåg nu kanske att jag borde frågat vilka fjädrar och sådant jag behöver också… nå, det går snabbt att få hem.
Vad beträffar FWH är det med största sannolikhet så att det är 24-splines drivaxlar, men den bricka med 21 splines som jag fick på bild från verkstaden är en del av FWH. Har bilen 24-splines drivaxlar, vilket jag bett verkstaden titta på, är det enkelt att beställa vanliga drive flange med erforderlig packning och navkapslar.
Men, detta är Land Rover. Jag ropar inte hej förrän grejorna sitter på plats och hjulen snurrar (och bromsarna fungerar). För övrigt har LR Parts FWH för 10 och 24 splines, se till exempel http://www.lrparts.net/free-wheeling-hu … pline.html. Så, i en framtid kanske det åker på nya nav…
2016-08-28 kl. 20:38 #9756[Originally posted by Riggwelter]
Jaha, det blev så att jag skrotar frihjulsnaven och monterar vanliga medbringare (tack, PeterTh!). De mystiska 21 spline jag virrade om tidigare visade sig bara ha med naven att göra. När verkstaden väl rev bort naven "på riktigt" visade det sig att det var 24-splines axlar. Paddock blev 500 kr rikare och jag en erfarenhet dito. Sagda verkstad har nu lovat mig att de skall börja arbeta med kärran "på riktigt" från och med imorgon. Tänk om jag faktiskt har ratten (hm, och resten av bilen) i nävarna om ett par veckor? Vi får se vad det blir… "på riktigt"!
2016-11-28 kl. 09:16 #9757[Originally posted by Riggwelter]
…men det blev nya frihjulsnav från AVM i alla fall:
http://www.lrparts.net/free-wheeling-hu … pline.html
Men det är en annan historia, och nu rullar i alla fall bilen som den ska…
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.