Forum › TEKNIK › Freelander › Freelander 1 (1997-2006) › Freelander 1 – face-lift 2 – frågor/undringar
- Detta ämne har 2 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-27 09:40 av .
- FörfattareInlägg
- 2014-03-26 kl. 08:53 #13988
[Originally posted by Morris Wilks]
För den som inte följt min första tråd "Freelander 1 – face-lift" vill jag berätta att jag noggrant läst igenom alla trådar angående Freelander 1. Jag var lika "tokig" inför köpet av min första Defender, vilket resulterade i en lågmilad (3.300 mil) Storm -04 efter bortåt årets studium av trådarna, som hang-around, kompletterat med "dumma" frågor.
Hade varit liiiiite lättare att läsa om trådskaparna hade bemödat sig om att rubricera sina inlägg efter biltyp = ej facelift, facelift 1 resp facelift 2 samt motortyp och växellåda.
Efter detta teoretiska studium tror jag att en face-lift 2 V6 med automatväxellåda, ej Sport, samt 2-d skulle passa mig bäst.
V6-an eftersom den framstår som mest driftsäker och ger mest "överskottsvärme" till kupén.
Automatväxellådan för att den framstår som mest driftsäker och dessutom skulle underlätta framförandet under nuvarande kroppsfunktionella tillstånd.
Bränsleförbrukningen är för mig bortprioriterad.Men, problem som dykt upp i flera trådar om V6:an är:
kamremsproblem
luft i kylsystem
termostatrörsproblem
svårstartad p g a kamlägesgivare
vevhusventilationen som kan sättas igen av "sludge" som fryser vintertid.
samt sist men inte minst "gallret" i insuget som lär kunna förväxlas med ventil/ventillyftarknack/kamaxelproblem.Det här "gallret" i insuget, vad har det för funktion och hur yttrar sig funktionsstörningar, förutom de akustiska, som man kanske kan leva med – eller?
Kanske kan någon vara vänlig och lägga ut bilder på detaljerna och även förklara mer ingående.
Att det inte går att sätta någon tid eller miltal på när ovanstående problem inträder, om de över huvud taget gör det, är jag väl införstådd med.
Har jag rätt när jag tolkat det som att just detta problem uppträder tidigast efter c:a 10.000 mil och kostar minst 10.000:- att få åtgärdat på verkstad?Ävenså har jag förstått att den "evighetsfyllda" automatväxellådan mår bra av ett oljebyte vid c:a 10.000 mil.
På andra bilar, som har nivåsticka till automatväxellådan, brukar jag byta olja, och i förekommande fall filter, vid 5.000 mil för att förhindra att föroreningar täpper till kanaler eller medför att servodon kärvar och sliter partiklar ur friktionsbelägg. En sak jag fick lära mig som serviceingenjör för MOPAR hos ANA, med det har flutit mycket vatten under broarna sedan dess.
Men på ifrågavarande automatväxellåda verkar det vara besvärligt att kontrollera nivå och kondition hos oljan.
Rent av svårt för en lekman att byta oljan.
Drar härav slutsatsen att servicen helt uteblir.
Fick uppfattningen att denna punkt inte finns med i servicehäftet, men nämns på annat ställe som viktig."Viscoklumpen" – är det åren eller körsträckan som gör att den når bästföredatum?
Annars verkar det inte vara så mycket problem med hjulupphängningars kulleder och bussningar.
"Bakaxelklumpens" upphängning verkar vara Peace of cake att åtgärda.
Är min sammanfattning av Freelanders "åldrande/funktionsnedsättning" korrekt?
Har jag överdrivit eller missat något?Skulle någon vara på väg att sälja en lågmilad Freelander 1 face-lift 2 V6 automat – oavsett antal dörrar – så PM:a mig vänligen.
2014-03-27 kl. 08:41 #13989[Originally posted by senihol]
Du Hans, V6 finns bara med automat.
Ditt "galler" i insuget är mekanik för att skapa ett variabelt insug för att få bra vridmoment på lågvarv och bra toppeffekt. De ventilerna kan gå sönder och kommer då att rassla (och ge sämre egenskaper på motorn). Det är enkelt att byta hela insuget.
Vad är det för problem med kamremmen? Förutom att de är 3 till antalet och sitter både på fram- och baksidan av motorn. En huvudrem och två remmar för kammarna på respektive cylinderbank.
Man byter båda rören när man byter termostaten. Termostaten och den aktuella rörkröken sitter i botten mellan cylinderbankarna. Hyffsat enkelt att byta, bara man vet om att man ska köpa röret också.
Och, ja, KV6 är svårluftad. Bör göras med vacuumfyllning.
Vad jag vet är min gamla V6 den enda jag hört talas om med bekymmer med is i insuget. Kan det ha varit läckage mellan vatten och olja någonstans i motorn? Jag vet inte.
Viscokopplingen slits framför allt vid stadskörning, då det ofta blir krafter mellan fram- och bakaxel. En bil som huvudsakligen gått på landsväg går nog hur långt som helst med Viscon. Lyfter man upp ett bakhjul, ska hjulet kunna vridas trögt med hjälp av exempelvis en hjulmutternyckel. Är det stumt har viscon skurit. Då är risken stor för haveri på antingen bakdiff eller IRD (fördelningslådan).
Vad gäller automatlådor finns det lika många åsikter som lådor tror jag. Vad som är rätt? Ingen aning. Det finns inte med byte i serviceprotokollet i varje fall och ett oljebyte bör övervakas av Land Rovers diagnosutrustning T4 (viss volym vid 40 grader oljetemp). Tacka japanerna på JATCO för den smidiga lösningen
2014-03-27 kl. 09:40 #13990[Originally posted by Morris Wilks]
Tack för svar Niklas.
Nästa, eventuella ,problem är att få tag på en Freelander 1 face-lift 2 med V6 och automat.
Enägarbil med få mil som endast körts på asfalterad landsväg utan kurvor sommartid av äldre dam.Lite o t men ändå inom ämnet.
Finns Freelander 2 endast att få med endera 4-cyl diesel eller 6-cyl Volvomotor?
Har naturligtvis tagit del av Edfors eminenta beskrivning av alla Land Rover. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.