Framåtvända Puma-säten i 110 Td5

Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 Framåtvända Puma-säten i 110 Td5

  • Detta ämne har 10 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2021-07-18 19:19 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #83146
    mr_johan
    Deltagare

      Är det någon här som har en 110 Td5 (eller äldre) och har bytt ut de inåtvända sätena längst bak till nyare vikbara/framåtvända säten från Puma?
      Alternativt i en äldre 90:a, med samma typ av säten där bak.

      Jag håller just nu på med att konvertera till denna typ av säten, med originaldelar från Land Rover.

      Är nu ute efter referensbilar som har motsvarande konfiguration med denna typ av vikbara säten, med 3-punktsbälte, och som jag kan använda som referens vid reg.bes. av bilen.

      Någon här?

      Tack!
      /johan

      #83359
      Peter Kövamees
      Deltagare

        Hej Johan,
        Jag gissar att du redan har sett Lucari bilderna på deras kit, (dyrt) och de tillhörande ”brackets” som används. Kanske värt att skicka en förfrågan på engelska till något LR forum i UK?

        Lycka till!
        Peter K

        #83730
        Peter Kövamees
        Deltagare

          Hej Johan,
          Hur går det?
          Hittade en bra bild på monteringen i en blocketannons, LR 110-2011 (kanske lite ny ) men man ser bra hur sätena är monterade, likadana som du har..
          https://www.blocket.se/annons/halland/land_rover_defender_110_kombi_2_4_td4_4x4_7_sits/95465552

          Bild 5
          Mvh
          Peter K

          #83752
          mr_johan
          Deltagare

            Hej Peter!

            Tack för bilden! 🙂

            Jag har alla delar jag behöver nu. Kör en lite större renovering av bilen samtidigt, men inom några veckor ska allt monteras. tänker att det kommer gå bra och bli en säker installation med mestadels originaldelar (samma typ av delar som Lucari tillverkar, men allt utom de försänkta plåtarna har jag köpt original från Land Rover).

            Bilder under tiden och efteråt kommer!

            Ha de fint!
            Johan

            #83778
            Peter Kövamees
            Deltagare

              Härligt,
              Ser ut som att du startat väl, har du tagit bort bakre torpedväggen själv? ( Den precis bakom framstolarna, på bilden hitom dem?)

              /Peter K

              #83800
              mr_johan
              Deltagare

                Ville byta ut alla rostiga skruvar, så jag demonterade golvet vid mittensätet och fann en rostig balk (som var bultad och lätt kan bytas), kom åt ovansidan av ramen där för att ta bort lite ytrost och sen lite anfrätt i aluminiumen (vid rödmarkerat), så jag har plockat av den delen också – som ersätts av ny. Lika bra att fixa allt jag hittar redan nu i detta skede. Dyker upp smått hela tiden… 😉

                #83875
                Peter Kövamees
                Deltagare

                  Underbart att se, kul att du postar lite updates, jag gissar att det är många som tycker det är inspirerande. Beträffande rost så är jag förvisso bara inne på min 3:e land Rover, men den jag har nu (One Ten 1987 MOD) var kanonfin under, sådär fin att man nästan undrar, nu har jag förstått varför, den har varit rostskyddsbehandlad 3 ggrpå 5 år tidigare tror jag det var, seriöst av tidigare ägare, men sååå fint det bevaras, rekommenderas varmt, endera lämnar man in eller så gör man själv.
                  När jag tittar på din bakre torpedvägg, bakom stolarna, så ser jag snygga fina avrundade hörn, alltså där torpedväggen (rear bulkhead) en gång satt. jag trodde att man alltid bytte ut denna mot någon typ av stag eller plåt (lägre) och att det behövdes för att bibehålla styvheten?? (typ bulkhead removal kit) Du ser rören på bif. bilden, jag vet inte om det behövs, men skönt att slippa väggen.
                  Det är ju kul jobb, och vettigt, inte som när jag skall byta batteri på BMW,n, man måste koppla upp sig med en dator (skall sälja den).
                  /Peter K

                  #83934
                  mr_johan
                  Deltagare

                    Tanken är att jag ska behålla denna bilen under lång tid framöver, så det är ju lika bra att gå hela vägen när det gäller rosten överallt. Igår kapades delar av fotlådorna där fram bort, då de var rostiga i nederkant (det stod fuktig sand/lera under mattorna sedan en lång tid tillbaks – misstänker jag). Land Rovers konstruktion med dubbla lager fotplåtar hade säkert ingenjörerna tänkt ut väl och av anledning, men när det kommit in lite lite vatten och annat skräp under mattorna och sedan mellan de båda plåtarna, så var det kört (bli inte skrämd av bilderna ;)). Fint att se att själva ramen är i väldigt bra skick i alla fall (den har rullat i Spanien och inte utsatts för särskilt mkt salt och har också blivit rostskyddad nån gång).

                    [attachment file=83935]

                    [attachment file=83936]

                    Så bra när det är någon som tagit hand om sin bil!! 🙂 Nu när jag kommer åt ramen och balkar ovanifrån, så passar jag på att ta bort och stoppa ytrosten och samtidigt måla för fortsatt skydd – kommer i ett senare skede köra en fullständig rostskyddsbehandling av ramen. Några tips på produkter?

                    Är det inte vanligast att man byter denna torpedvägg till ett stag på Defender 90? I 110 så är ju ”väggen” bestående av sittlådorna till framstolarna och bildar en vägg för att golvet för mittenpassagerarna är lägre ner än nivån för sittlådor fram och golvet bak mot ”bakluckan”?

                    Riktigt roligt att fixa till en av mina drömbilar. Många månader kvar, men stora framsteg redan (tycker jag iaf ;)).
                    Får kanske starta en separat renoveringstråd här…

                    /johan

                    [attachment file=83937] [attachment file=83938] [attachment file=83939]

                    #83978
                    Peter Kövamees
                    Deltagare

                      Underbart, ser i alla fall ut som att du slipper byta fotlådorna, bara till att rostskydda dem. Jag har ingen aning om olika produkter, min One Ten har varit hos Rostskyddsmetoder AB i Vinsta (sthlm), men jag har övervägt att göra nästa behandling själv, LRM har en artikel om detta, ( https://www.landrovermonthly.co.uk/articles/how-to/how-to-rust-proof-your-land-rover/). På min gamla 88″ Serie 3 PU hade jag rost i lådorna fram, eller snarare att rosten hade tagit slut -hål, jag beställde utbyteslådor delar från UK, som säkert skulle passat finfint, men tiden blev aldrig av och jag kom tom. igenom besiktningen med ditlagda plåtar, slutligen gick de med till den nya ägaren för 2 år sedan.
                      Kul att se att du kör på.
                      Hörs
                      Peter K

                      #86942
                      mr_johan
                      Deltagare

                        Ganska nöjd med de nya plåtarna bak.
                        [attachment file=86943]

                        Nya Puma-stolarna på plats och passar finfint!
                        [attachment file=86944]
                        [attachment file=86945]
                        [attachment file=86946]

                        Alla infästningar (synliga och dolda) original från Land Rover, inkl. bältesinfästningarna inne i bilen.
                        [attachment file=86947]

                        #87513
                        Michael Hands
                        Deltagare

                          Nice work

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.