Fönsterhiss utan stopp – lösning

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover P38A (1995-2002) Fönsterhiss utan stopp – lösning

  • Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-08-10 19:01 av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10497
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by verbalfrenzy]

      Howdy forumet.
      Här kommer ett litet inlägg om en lösning på ett problem jag haft sen tidernas begynnelse.

      Ända sen ranjit the terrible spanish range rover kom till Sverige har förardörrens fönsterhiss varit trasig. Den har gått, men när rutan stängts helt så har motorn fortsatt gå istället för att stoppas. När det hänt så har en serie höga smällar påmint mig om att vara så god att släppa knappen.
      Det här har också förhindrat kalibrering av one-touchfunktionen, vilket i sin tur gjort att bilen förnärmat tjutit till och visat "ventana D I no memo" varje gång tändningen slagits på eller av.

      I veckan bestämde jag mig för att försöka lösa det hela som en del i en offensiv mot diverse felmeddelanden, och eftersom jag är en stackars fattig student blev det också budget-/gerillalösning. Jag kan också ha skrivit något fel/glömt något, så var vaksamma om ni följer råden.
      Nedan följer tillvägagångssättet.

      Verktyg som behövs:
      • Philips-skruvmejsel, modell lagom stor.
      • Grov koppartråd eller liknande.
      • Tång för tillverkning av krok.
      • Borr, ungefär 6mm.
      • Torxmejsel av något slag. Minns ej storlek på skruv.
      • Epoxykitt, starkt som attan.
      (• Smörjfett)
      • Blindnitar eller skruv+mutter vid återmontering av hissmekanism.
      • Tid.

      (Steg 1-3 finns i RAVE, men jag skriver ut hela processen för ordnings skull.)

      Steg 1:
      Plocka bort dörrsidan.
      Det innefattar att lossa diskanthögtalaren längst upp mot instrumentbrädan, vilket görs lättast genom att försiktigt bara dra loss den rakt ut från dörren. (Den sitter fast med en kontakt, så dra inte för långt bara.) Under den finns en vanlig stjärnskruv, som också ska plockas bort. Därefter behöver det inre dörrhandtaget plockas bort, men mitt är sen länge ersatt av en bit gammalt säkerhetsbälte så jag överlåter instruktionerna åt verkstadshandboken på just det området.
      När alla skruvar är borta är det bara att försiktigt bända loss dörrsidan från dörren, lättast gjort med en kniv eller annat platt föremål.
      Dörrsidan sitter fast med ett antal små plastnitar som nästan garanterat kommer gå sönder, så passa på att beställa ett gäng innan arbetet sätter igång.

      Steg 2:
      Lossa fönstret från fönsterhissen.
      Börja med att hissa upp fönstret till ungefär 30%, eller så långt att du ser bägge fästena på fönstret genom dörren. Tejpa därefter upp fönstret i dörren, så att det kan hänga på egen hand. Jag använde vanlig packtejp mot insidan, över dörren och mot utsidan igen.
      Fönstret är monterat mot fönsterhissen med hjälp av två små plastbitar, fasttryckta över motsvarande metallkulor på fönsterhissens armar. Kulorna är fastlåsta i plastbitarna med hjälp av såna däringa hårnålsartade ting. Jag tog en bit rejäl koppartråd och formade en liten, liten krok i ena änden för att kunna dra loss dem, vilket besparade mig många svordomar och en del skinn och blod. När hårnålarna är borta ska det bara vara att lossa kulorna från plastbitarna.

      Steg 3:
      Ta loss fönsterhissen.
      Koppla loss kontakten på fönsterhissmotorn.
      Om ingen bytt fönsterhissen tidigare sitter den förmodligen fast med fyra blindnitar. Ett 6mm-borr för metall verkar göra susen. På min rörde det sig istället om skruvar med låsmuttrar på baksidan, vilket jag föreslår att du passar på att montera dit istället för att dra fast nya nitar när du är klar, för att underlätta ifall arbetet skulle behöva göras om eller så. När alla fyra är loss är det bara att krångla ut hela mekanismen ur dörren.

      Steg 4:
      Ta loss motorn från mekanismen.
      Motorn sitter fast med tre torx-skruvar. När de är loss är det bara att ta bort den från mekanismen, MEN: ta vara på den lilla plastbiten som sitter över fönsterhissen kuggar, precis där de möter motorn. Det är nämligen den som är nyckeln till hela reparationen.
      Plastbiten ser ut såhär: Bild (hoppas att bilden dyker upp. Säg till mig om så inte är fallet!)

      Problemet med min fönsterhiss var nämligen just det att det lilla metall-"tak" som hållit plastbiten mot hissens kuggar böjts uppåt ett uns, vilket i sin tur låtit hissens kuggar böjas uppåt istället för att kugga i motorn och stopp den i övre ändläget. Så här följer den bit av operationen som skiljer sig från RAVEs "byt ut"-del.

      Steg 5:
      Förstärk den lilla plastbiten.
      Jag använde mig av vanligt epoxykitt.
      Den lilla plastbiten såg efter kitt och slipning ut såhär: Bild

      Med motorn loss och kittet färdighärdat är det bara att rotera hissens kuggar ut vägen så att du får plats att montera plastbiten i sin hållare igen. Stryk därefter lite fett längs spåret som den gamla plastbiten lämnat, och skjut tillbaka kuggarna igen.

      När det är klart är det bara att följa stegen i omvänd ordning, så har du en härligt fungerande fönsterhiss igen på ett kick.

      Hoppas att det hjälper någon! Om inte idag så i framtiden.

      Allt gott.

      Skickat från min iPhone med Tapatalk

      #10498
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Bjrn]

        Tack för ditt inlägg!

        Inte för att jag behöver fixa min vad jag vet, utan trevligt med ett tips för alla som kan behöva ändå, TACK! :D

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.