Final Stage Resistor

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover L322 (2002-2012) Final Stage Resistor

  • Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-02-17 10:24 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11021
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Bigrr]

      Hej

      Vill bara dela med mig av en konstig historia. I fredags så sluta min fläkt funka fick verken varm eller kall luft. Läste på lite och kom fram till att det brukar vara Final Stage Resistor som strular. Monter ner och plocka ut den, gjord på det snabba sättet och plocka inte ner handskfacket, Ej att rekommendera fick plock ner allt dagen efter men det är en annan historia.

      När jag fick bort delen så råka jag komma åt en av stålbalkarna med delen och det slog gnistor. Efter att jag undersökt att jag skulle bli tvungen att beställa delen så montera jag tillbaka den. När jag var klar så skulle jag parkera om bilen så funka allt igen, har inte haft så bra värme och blåst i systemet förut. Kanske inte ska testa den igen men för mig så funka det :)

      / Stefan

      #11022
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Starberg]

        Va det en Land rover du hade sa du? ;)

        Har med haft problem med FSR:en, den andra som bytts och bilen har bara gått 10k mil och nu verkar det som att det är dags igen…

        #11023
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Bigrr]

          Hej

          Konstigt att den går sönder ofta på vissa bilar och andra blir det aldrig problem, undra om det kan vara el fel som orsakar problemet. Vilken strategi har du när du byter, plockar du ner allt enligt RAVE ?

          Stefan

          #11024
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Starberg]

            En tvättäkta Land rover helt enkelt ;)

            Sist jag bytte så gjorde jag det snabba alternativet och plockade endast bort panelen under handskfacket och sidopanelen. Tog ca 30min att byta och var enkelt och smidigt!

            http://www.rswsolutions.com/index.php/m … e-resistor

            #11025
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Jaaacob]

              Instämmer som ovan, gjorde som du först och plockade loss, kom åt jord och allt börja funka. Aha tänkte jag och satte tillbaka allt. Men några dagar senare var den kass igen. Bytte och nu funkar det bra.
              Dessvärre är min fläkt dålig och det är nog därför fsrn har gått nu på sistone.

              Detta är extremt vanligt på bmw:arna, finns en fix där man leder om huvudströmmen direkt till fläkten och säkrar upp vid sidan. Däremot vet jag inte vart jag läste det, men det lär ju gå att mäta upp och dra efter multimetern.

              #11026
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Bigrr]

                okej, då kanske glädjen är kortvarig. När jag gjorde snabb varianten så lyckades jag häkta av mekaniken för "mitt värme reglaget" heter säkert något annat :? och då var det bara att riva allt.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.