Feltankning

Etiketter: 

  • Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2021-01-24 15:28 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #78135
    christina
    Deltagare

      Lyckades för ca 3-4 månader sedan tanka bensin i min defender. Tömde genast ut denna men nu så långt efteråt har det uppstått ett missljud från motorn. Vet ngn om motorn kan ha skadats av fel bränsle!? Tycker det har gått lång tid.

      #78174
      Peter Hansson
      Deltagare

        Hej,

        Motorn bör inte ha tagit skada, men bränslepump och insprutare kan definitivt tagit skada och det kan ge vissa oljud.

        vad är det för oljud?

        Hur länge körde du med bensin i tanken?
        eller startade aldrig motorn? tändning till?

        #78185
        christina
        Deltagare

          Hej!
          Tack för att du svarar. Bilen kördes från tankstället och hem ca 2km. Tycker det är konstigt att missljudet inte kommit förrän nu.Det knattrar lite mer än normalt ibland.
          Går hyfsat när den blivit genomvarm. Vid kallstart är tomgången svajig och den stannar ibland vid start. Har du kännedom om ngt företag som renoverar spridare och insprutningspump, helst i södra sverige.
          Med vänlig hälsning, Christina

          #78199
          4557
          Deltagare

            Hos de flesta försäkringsbolag ingår skydd vid feltanknig – om man har helförsäkring och bilen inte är över 10 år gammal och inte är körd över 10.000 mil (Folksam).

            #78200
            christina
            Deltagare

              Bilen är en 2012:a och har gått 22000mil ?.

              #78264
              Lars Öström
              Deltagare

                Skulle testa med att slå i 4-5 dl tvåtaktsolja i bränsletanken innan jag gör några större ingrepp!.

                #78296
                Peter Hansson
                Deltagare

                  Slå ingen olja i dieseln, svavlet i den kommer att lägga sig som aska i DPF och den är inte billig att byta.
                  Aska går ej att få bort med regenerering. Svavel ger mycket mer aska än det blir av sotet när man bränner ur filtret vid regenerering.

                  2km körning är ganska långt tyvärr och risken är att ett eller flera pumpelement skurit eller spridarna.
                  Tyvärr känner jag inte till någon som renoverar dessa pumparna eller spridarna. Det man vill göra är att se vad som orsakar felet.
                  Man kan mäta läckaget från spridarna och från pumpen i returledningen, jag har tyvärr inte data på det till Puma motorn.
                  Det jag kan säga är att spridarna ska ligga jämnt och inte för högt. Den som ev. läcker igenom mest är den som skurit eller är mest sliten.

                  #78299
                  christina
                  Deltagare

                    Har beslutat mig för att felsöka den på verkstad. Bogserar den på må till Helins i Halmstad. Ber till högre makter om att jag inte ska bli ruinerad.
                    Finns det kanske ngn som vill köpa den sedan den reparerats?
                    2012 22000mil. Defender.

                    #78304
                    Håkan Edberg
                    Deltagare

                      du borde väl inte ha så långt till Kastell annars?? han lär ju va duktig på dom här bilarna…
                      http://www.kastellsbil.se/

                      #78450
                      christina
                      Deltagare

                        Tack för hjälpen. Ringer Kastell.

                        Med vänlig hälsning, Christina

                        #78459
                        Sven-Erik Berg
                        Deltagare

                          Har fyra begagnade spridare från en Puma 2008 liggandes. Fungerade felfritt vid byte. Om nån behöver.

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.