Felsöka OBD, ingen kontakt med ECU (NYA BILDER)

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Felsöka OBD, ingen kontakt med ECU (NYA BILDER)

  • Detta ämne har 10 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-23 16:47 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28945
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Spitfire]

      Hej forumet,

      Idag kopplade jag upp min Nanocom Evo på bilen för att kontrollera fel på ACE och släcka mina 3-amigos

      * Kopplar upp med Nanocom, provar att kolla felkoderna men på all moduler får jag felmedelande "no contact with ECU"
      * Jag kan dock köra clear faults på ABS och mina 3 Amigos försvinner (kört 2 mil efter det och fortfarande borta)
      * Kör user setup test och all pinnar är "ok"
      * Kopplar ur stereon (ej original)
      * Kör user setup test och pinne 7 (main k-line) ger "error"
      * Kopplar in stereon igen och kör user setup test, alla pinnar är ok
      * Kopplar ur stereon igen och alla pinnar ok på user setup test
      * Mäter spänningen på pinne 7, visar ca 1,88-2 volt. Osäker på om spänningen är ostabil eller om jag har dålig kontakt med multimetern.

      Kollade på en film om felsökning på OBD (inte Land Rover) och då var det 3.5 volt på pinne 7. Jag ska koppla ur batteriet och mäta resistans mellan pinne 7 och chassi för att se om det finns något gjordfel.

      Edit: Nu har jag kontrollmätt igen: Pinne 4 & 5 jordar mot chassit (ca 300 Ohm), Pinne 7 ingen jord mot chassit. [/i]

      Tips på hur felsöka detta? Kan man koppla ur ECU’n (hur många finns det?) en och en och prova sig fram? Eftersom det verkar finnas en liten spänning på 7:an men kan inte få kontakt med någon ECU model känns det som felet ligger tidigare på systemet.

      Nu lämnar jag över till expertisen på forumet att ge tips :)

      #28946
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by PeterTh]

        Hej
        Nanocom har ett eget forum för Nanocomägare. Jag skulle fråga där.

        //Peter

        #28947
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Spitfire]

          Hej Peter,

          Tack för tipset, jag har frågan där också.

          Är det någon som vet vilken spänning det bör vara på pinne 7?
          Jag får försöka följa kabeln och se om det är korrosion någonstans.

          #28948
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Spitfire]

            Nu har jag lekt lite mer;

            Hittade kopplingsschemat på steget efter ODB kontakten

            Bild

            Kontakt C0286 sitter under handskfack på passagerarsidan och ser ut så här. https://discoii.files.wordpress.com/201 … ibrary.pdf sidan 347
            Bild

            Öppnade kontakten, här ser man tydligt att den bryggar kablarna i tre grupper.

            Bild

            Jag kollade spänningen på varje ECU stift för sig

            Pinne 20 Engine ECU 0 Volt
            Pinne 19 Body COntrol ECU 0 volt
            Pinne 18 Växellåda 0 volt
            Pinne 17 ABS 10 volt
            Pinne 16 – går till ODB kontakten så självklart 0 volt nu
            Pinne 15 ACE ECU 1,7 volt
            Pinne 14 Airbag 0,05 volt
            PINNE 13 Cruie Control 0,3 volt

            Nu är frågan…. vågar man pilla ut bryggorna ur kontakten ovan och brygga alla utom de ECU signalerna. Sedan brygga en ECU signal i taget och kolla om datorn om Nanocomen får kontakt. Riskera man att sabba något tro?

            #28949
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Spitfire]

              Idag lekte jag lite mer med vilka ECU som var inkopplade. Först mätte jag dock om spänningen med tändningen på och fick lite vettigare värden;

              Pinne 20 Engine ECU 10 Volt
              Pinne 19 Body Control ECU 0,2 volt
              Pinne 18 Växellåda 0 volt
              Pinne 17 ABS 10 volt
              Pinne 16 – går till ODB kontakten så självklart 0 volt nu
              Pinne 15 ACE ECU 9,6 volt
              Pinne 14 Airbag 9,2 volt
              PINNE 13 Cruise Control 3,4 volt

              Man skulle ju kunna ana att problemet ligger på 19 & 18. Böjde bort stiften för 18 & 19 på kontakten som bryggar grupperna. Nu kunde jag läsa felkoder på ABS (YES!!) men tyvärr inget av de andra ECU’n. Provade sedan i lite olika kombinationer utan att behöva vika något stift mer än en gång då jag inte ville riskera utmattningsbrott.

              Med Pinne 18 & 19 borta så mätte jag upp 10 volt på OBD signalkabeln. Det är alltså ECU för växellåda och Body control unit som drar ner spänning på något sätt.

              Med pinne 17-20 kunde jag fortfarande inte få kontakt med ACE ECU’n.

              Med Bara pinne 15 och 16 inkopplade (dvs bara ACE) kunde jag inte heller få kontakt med ACE’n.

              Kopplade tillbaka alltihop igen och nu var det som innan, ingen kontakt med någon enhet alls. Det vore väldigt kul att kunna koppla upp mot ACE’n och läsa felkoden. Sedan vill man ju få detta att fungera totalt sett och kunna läsa allt med Nanocom.

              Vet inte hur jag ska gå vidare – alla tips mottages tacksamt.

              PS. Inga tips från Nanocom forumet heller DS.

              #28950
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Spitfire]

                Hej!

                Plockar upp min gamla projekttråd igen. För några helger sedan tog jag nästa steg i felsökandet och demonterade ECU för växellådan som sitter under förarsätet. Jag ville mäta om det fanns något kabelbrott på signalkabeln från ECO (kontakt C0193) och samlingskopplingen (kontakt C0286).

                Det verkar inte vara något brott på signalkabeln, jag mätte upp 280 mOhm vilket borde vara att betrakta som normalt internt motstånd i kabeln.

                Famlar lite inför vad nästa steg i felsökning skall bli…

                #28951
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by EmanuelH]

                  Jag har också haft problem att läsa ut felkoder med min gamla nanocom.
                  Då speciellt på en specifik Disco2. På andra bilar fungerar den klockrent.

                  Riktigt irriterande då nu ett hjullager börjar ge sig och jag behöver lista ut vilket. Min förhoppning är att abs givarna skulle skvallra.

                  Har inte vetat riktigt hur jag skulle angripa problemet så det har fått bero i sisådär 10 år. Kanske är dags att lösa det nu.

                  #28952
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Spitfire]

                    Glömde skriva att jag också mätte signalkabeln mellan samlingskopplingen för ODB (= diagnostic socket) och body control unit. Inte heller där är det kabelbrott. Grymt irriterande eftersom både ECU för transmission of body control verkar fungera i övrigt. Jag funderar dock på om felet hänger ihop mellan dessa.

                    Kanske borde jag prova att koppla ur Transmission ECU helt och därefter mäta body control ECU?
                    Det sista alternativet är väll att prova med en ny transmission ECU de är inte så dyra på eBay. Men behöver en ny (med rätt serie nr) ECU för transmission synkas mot body control unit?

                    @EmanuelH: Jag har lärt mig att ECU för ABS bromsar är den "enda" ECU som inte är beroende av huvudsystemet bocy control unit ECU. Om du följer min metod ovan och kollar från vilka ECU du får bra signal ( i volt) så kanske du kan isolera felet. Då kan du koppla upp mot ABS ECU separat om du kopplar bort de andra från kontakt C0286.

                    #28953
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Froggy]

                      Hej!
                      Kort fråga ,var det 280 milli ohm eller 280 mega ohm? Har inte sett någon multimeter som mäter milli ohm så det var därför jag frågade! Det ena är ju kortis och det andra i princip avbrott……
                      MVH Froggy

                      #28954
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by Spitfire]

                        Hej Froggy,

                        Bra noterat jag var nog för snabb på tangenterna. Det ska varken vara milli eller Mega utan 280 Ohm.

                        280 Ohm är då betydligt mer än vad man förvänta sig som intern motstånd i signalkabeln men en del kan nog komma från "dålig" kontakt med multimeterns mätpinnar men inte allt.

                        #28955
                        SLRK Forum
                        Administratör

                          [Originally posted by Spitfire]

                          Lite mer felsökning…

                          Plockade ut ECU för växellåda samt för BCU för att kolla om allt såg ok ut.

                          Växellåda ECU

                          Bild

                          Här såg allt ok ut, ingen oxid eller korrosion någonstans. Tyvärr är ju kretskortet nitat i undre delen av lådan så det går inte att kontrollera.

                          BCU ECU
                          Bild

                          Bild

                          Här fanns det någon form av oxid på några ställen av kretskortet. Allt satt väldigt löst. Körde på med CRC Oxid Clean och gjorde rent. Passade även på att köra Oxid Clean på alla kontakter för BCU och växellådans ECU.

                          Monterade ihop allt igen och testade med NANOCOM. Nu kunde jag faktiskt koppla upp mot BCU och ABSen men ingen annan av de olika ECU’n. En liten delseger iallafall.

                          Passade på att klicka hem en ny begagnad ECU för växellådan från Ebay för 300 kr inkl frakt. Nästa plan blir att plocka ut ACE ECU för att kolla om det finns någon oxid där också, de sitter ju bredvid varandra ACE och BCU ECU’n.

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.