Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery II (1999-2004) › Felkod 3141
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2020-10-26 16:40 av .
- FörfattareInlägg
- 2020-10-17 kl. 11:40 #73385
Sitter lite pyrt till i Jämtland, Disco 2.an td5 manuell misständer. I morse tändes motorlampan och tomgångsvarvtal var det enda, tills jag kvitterade felkoden. Koden sa ”driver demand has been faulty”. Eftersom den gick på tomgång hela vägen hem utesluter jag brädslefel och lutar åt gaspedals-potetiometern. Någon som kan rätta mig eller verifiera potentiometern ? Möjligt att byta potentiometern i.s.f. utomhus, ej i garage ?
2020-10-17 kl. 22:15 #73404Låter som du gjort en korrekt analys, men bäst vore om du även kunde läsa av live värden på potentiometern, går att göra med en Nanocom Evo.
Ja det går att byta gaspedalen utomhus, mest att det är trångt och pillrigt, man får ligga in under pedalerna, med benen ut genom dörren, bra om det inte regnar 🙂
2020-10-18 kl. 08:43 #73424hej Bengt!!antar att dom är olika på V8 och TD5?? annars kunde du lånat den från min V8 sålänge…
men säkert bättre att sätta dit en ny från början!!
mina 2 TD5 behöver jag ha flyttbara!! men i nödfall så kan man ju låna från dom!!
Håkan.2020-10-19 kl. 17:51 #73496Tack Patrik och Håkan för support. Ibland får man vara glad, åkte nämligen hem 45 mil utan en misständning !!! Tyder faktiskt på brändslet i.a.f. Efter att jag återställt felkoden har allt varit frid och fröjd. Byter i.a.f. filtret och kollar ner i tanken för säkerhets skull, är ju snart på väg upp igen och inte vill jag bli stående i en meter snö och 25 minus p.g.a. slöhet.
Ha de allihopa……………..2020-10-19 kl. 19:39 #73502Kan ju också vara spridarkablaget i toppen eller olja i den berömda röda kontakten till ECU, definitivt värt att kolla status där. Även kablarna till gaspedalen kommer fram i den kontakten.
2020-10-23 kl. 16:12 #73721Lysande Patrik……… Har tömt tanken och inget misstänkt funnet. Bytt filtret idag och händer inget mer otrevligt fortsätter jag med kablaget.. Några mätvärden från förra veckan,
17 Driver demand 1 = 0,91 V stigande vid varv.
18 Driver demand 2 = 4,19 V sjunkande vid varv.
19 Driver demand Sup = 0,00 V stigande vid varv.
Ha de alla………..2020-10-26 kl. 16:40 #73871Japp, tur att man fortsatte felsökning. Spridarkablaget åker på ett utbyte. Röda kontakten på ECu:n var full i olja. Har gjort mycken felsök genom åren men hur f-n kommer oljan från ventilkåpan och till kontakten ? Kknallar den mellan kopparkardelerna inuti kabelhöljet och fram till kontakten !!! Tips på tvättvätska av kontakten från någon som gjort det sökes ! Någon som vet om ECU,n brukar klara sig från tvätt inuti eller ej ? Keep up the good work…………..
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.