”Fel på fjädringen” Disco 4 2011 hjälp…

Forum TEKNIK Discovery Discovery 4 (2009-2016) ”Fel på fjädringen” Disco 4 2011 hjälp…

  • Detta ämne har 13 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2021-04-12 18:49 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #82244
    Landyjonad
    Deltagare

      Hej Min Disco 4 2011 får felmeddelandet ”fel på fjädringen” Efter att bilen har varit igång i 1 minut. Det går inte hissa upp eller ner och inga program fungerar. Kör man med bilen så är den stötig och det slår i ratten.. någon som har varit med om detta?
      PS. Ingen skit i fälgarna dvs nytvättade in och utvändigt.

      #82249

      Är luftfjädringen tom på luft så den ligger på fjädringsstoppen? Då blir den stötig.
      Hör du om kompressorn startar?
      Utan felkoder blir det gissningar, men kompressorn har ju inte evig livslängd, särskilt inte om systemet läcker lite så den får jobba mer än normalt.

      #82254
      Landyjonad
      Deltagare

        Det som blinkar i Displyen är ”Fel på fjädringen” pumpen går med korta stötar typ 10 sek.

        #82259

        Jo, ”fel på fjädringen” kan bero på flera olika grundorsaker, allt från ventilblock, höjdsensor, kabelfel, kompressor eller lufttork.
        Har du tillgång till något diagnosverktyg? Om inte, överväg att skaffa ett eller ta kontakt med en bra verkstad som kan hjälpa dig. Att byta delar på chans blir bara dyrt och krångligt.
        Var i landet finns du/bilen?

        #82283
        Landyjonad
        Deltagare

          Ok finns i Höllviken. Kan du rekommendera något bra diagnosverktyg?

          #82293

          Har bara erfarenhet av IID tool till D4, det är riktigt bra.
          Ser att det kom en annons på Nanocom för D4 här på forumet idag, har inte koll exakt vad man kan göra på D4 med det dock.

          #82302
          Landyjonad
          Deltagare

            Beställde idag Icarsoft LR V1. 0 som skall klara av alla felkoder på LR.. Så nu är det bara att avvakt snigelposten…

            #82498
            Landyjonad
            Deltagare

              C1A20 Pressure increases too slow when filling the reservoir fick jag som felkod. jag plockade ner pumpen och gick igenom den. filtret med granulat var ok. alla packningar var hela.
              Startade pumpen med ett bilbatteri och den går.. kunde dock hålla för båda utblås utan problem.. lite tryck byggdes upp.. vet inte hur det skall vara ..skall man kunna hålla för?
              Monterade allt igen och felet kvarstår.

              #82516

              Har du möjlighet att kolla live värden och kanske köra ventiler manuellt med ditt verktyg?
              Då kan du ju se om kompressorn bygger något tryck alls i tanken och att alla ventiler i fjädringen verkar fungera som de ska.
              Om jag minns rätt så är det ganska högt tryck i systemet (ca17bar) så låter konstigt om man man hålla fingret för om allt är OK?

              #82549
              Landyjonad
              Deltagare

                Avgasventilen på kompressorn.. hur fungerar den? när jag tog ut den så var den i två delar, skall den vara det.. hylsa med metalbläck för sig och själva kolven för sig..skall inte den stängas när bilen pumpas upp?..när jag startade den så kom det luft ur båda

                #82554
                Håkan Edberg
                Deltagare

                  Om det är en övertycksventil du menar?? Så ska den ju inte öppna innan det är fullt tryck i systemet!!
                  Men finns säkert nån här som har bättre koll…
                  Håller ju mest på med dom äldre!!
                  När jag hade kompressorhaveri på p38an så satte jag nipplar på ledningarna… så då kunde jag pumpa upp fjädringen med verkstadskompressorn och köra med bilen… vet inte om man kan göra så på en D4??

                  #82565
                  Landyjonad
                  Deltagare

                    Ok får slänga ut en ny tråd så kanske någon vet, tack ändå för all hjälp

                    #82575

                    Här finns en bra beskrivning av systemet för D3 men i allt väsentligt samma på D4.
                    https://media.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/15405/Land%20Rover%20factory%20D3%20air%20suspension%20description.pdf

                    #82632
                    Landyjonad
                    Deltagare

                      Felet hittat! På luftkompressorn sitter där en solonid ventil med 3 Oringar i.. när man öppnade denna så var där lite gammalt fet som gjorde att ventilen inte stängde ordentligt.
                      Rengjorde och bytte Oringarna och nu fungerar bilen klockrent igen.

                      Så får Ni felkoden med att bilen inte hissas upp tillräckligt snabbt så lossa (1 på bilden) slangen och hör om det blåser ut luft där samtidigt som Ni försöker hissa upp.
                      ta även av locket (bild2) och rengör från gammalt fett och smuts. smörj in väggarna med några droppar symaskinsolja så kolven löper som den skall.

                      Hoppas det kan vara till någon hjälp!

                      Ps. kontaktade en större verkstad i Malmö som är specialiserade på Land Rover och fick till svar att du måste byta kompressorn för den är sönder och de går inte att laga..15800 kr inkl. arbete.
                      Jag frågade vad det är som går sönder i dem när jag beskrev mitt problem och fick tillsvars att oftast så blir det hål i kolven !!!!! Jädra bedragare! detta arbetet kostade mig 3 nya Oringar och ett OBD2 instrument ICarsoft LR v1.0 från http://www.prylstaden.se

                    Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.