Forum › TEKNIK › Range Rover › Range Rover Sport L494 (2013–) › Ekonomiskt försvarbart att köpa Range Rover Sport?
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2018-08-11 13:11 av .
- FörfattareInlägg
- 2018-08-05 kl. 14:50 #41297
[i]Denna tråd kanske borde ligga under Ranger Rover Sport L494 delen, men varje gång jag går in där så loggas jag ut. [/i]
Hej,
Går i tankarna om att köpa en Range Rover Sport av sista modell. Närmare bestämt en Sport SDV6 -14 med strax över 12.000 mil på mätaren. Denna bil ser fin ut och ska enligt annons vara servad för 400 mil sedan. Den har däremot haft 9 ägare vilket jag anser vara i högsta laget. Carfax skall givetvis tas ut och granskas innan köp.Frågan är däremot ifall detta är ett någorlunda ekonomiskt försvarbart köp? Hur är kvaliteten på dessa vagnar? Hur dyra är dessa att serva samt reparera? Hur är andrahandsvärdet på dessa lyxiga dieselversioner då det inte är Euro6 maskiner och de snart kommer bli bannlysta i storstäder? Vad kan man förvänta sig för förbrukning? Detta är ingen bil jag absolut behöver, men har alltid gillat Range Rover och man lever ju bara en gång. Däremot är jag inte så sugen på att köpa något jag egentligen inte behöver som kostar onödigt mycket pengar. Så hur smart köp anser ni att dessa bilar är och vad bör jag tänka på innan köp?
Vänligen
Niklas- Detta ämne redigerades för 6 år, 3 månader sedan av . Anledning: Tråd flyttad till rätt kategori
2018-08-05 kl. 19:51 #41309Hej Niklas.
Angående utloggningen kan du prova att rensa cachen. Jag var tvungen att göra det för att kunna svara på din fråga här.
Jag har ingen RRS men ditt val av årsmodell och spec är säkert bra. Det finns många andra som säkert kan svara mer detaljerat. Jag har en D3:a (och en Defender och en S2a). De svaren du får här är ju inte särskilt objektiva. Du vänder dig till redan frälsta som har accepterat en bil som närmar sig 20’ i skatt och försäkring per år. Stor och tung som drar en liter per mil och behöver omvårdnad som ett barn. Hur snart är det?
Om pengar är en begränsad resurs men du ändå vill ha en RRS är ju en väg att handla kvalitetsprodukter i UK på nätet och att göra jobbet själv. En RRS är en premiumbil och kommer att kosta som en premiumbil avseende skatt, försäkring, service och reservdelar.
Problemet är att du redan är på väg att köpa bilen. Sätt dig bakom ratten, känn atmosfären, lyssna på dieselsexan. Resan blir målet. Som sagt, man lever bara en gång. Jag har tre ungar och en hund. Bättre familjefraktare än LR D3/4 får man nog leta efter. Smart? Nej, inte särskilt. Ekonomiskt försvarbart? Inte en chans. Skulle jag byta D3:an? Ja, mot en D4:a.
Lycka till med bilköpet. Du blir säkert nöjd. Det är väl som båtägare. Glada när de köper och glada när de säljer.
Oavsett när du köper så finns det fantastiskt mycket kunskap tillgänglig genom SLRK så ett medlemsskap är självklart.
/Martin
- Det här svaret redigerades för 6 år, 3 månader sedan av .
2018-08-11 kl. 13:11 #41390Har inte bestämt mig för att köpa än, men det är som sagt ett alternativ.
Att serva mest möjligt själv är något som jag tänkt på. Borde gå att spara en del pengar där. Sedan lämna in på verkstad för service så att serviceboken hålls ifylld korrekt.
Pengar är ingen begränsad resurs, men det är som sagt ingen bil jag egentligen behöver. Därför jag vill höra lite med er här på forumet om det finns någon logik alls i att skaffa sig en Range Rover. Eller om jag kommer behöva lägga högvis med pengar varje år på reparationer och service. Så klart omöjligt att säga säkert, men är mer ute efter vad statistiken säger om hållbarheten då Land Rover/Range Rover inte varit kända för just hållbarhet, iaf tidigare.Ska eventuellt se på bilen nästa vecka för att se om verkligheten överensstämmer med fantasin.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.