Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery 3 (2005-2009) › Egr bekymmer
- Detta ämne har 15 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-04-29 23:20 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-01-06 kl. 11:46 #29315
[Originally posted by Salle]
Hej, gjorde även ett inlägg på ett tidigare inlägg som Simon hade om en Blankning av Egr, men visste inte om jag skulle gör ett eget inlägg med tanke på att det ändå handlar om samma sak. Lyckades inte att ta bort det inlägget jag gjorde på Simons, så Simon, du får gärna ta bort det på något fiffigt sätt: Tack på förhand!
Har en Disco från 200709. Då jag har en felkod på den vänstra EGR’n, motorlampan lyser och det finns ingen ork förrän man kommer uppåt 2500rpm.
Ett första steg kanske är att köpa en IID Tool BT, känns som en mer eller mindre livsnödvädig grej
kollade upp mitt VIN-Nr via länken nedan;
http://www.disco3.co.uk/wiki/VIN_Detailsoch tittar man på mitt nr (SALLAAA148A) så har jag en årsmodell som heter (8) 2008 eller 2008,5 men ingen med PDF så min fråga är då; Går min bil att blanka eller är det bara att köpa en ny Ventil?
frågorna jag ställer mig till att börja med är:
– Går det ens att blanka min bil på min bil?
– Hur ska man gå till väga med att byta den eller blanka dem?
-Vad ska man beställa för blanking-kit och vart ifrån är bäst?Är detta rätt blanking-kit?
http://www.island-4×4.co.uk/blanking-td … -2950.htmlTänkte köpa denna eller finns det någon annan som är bättre?
http://www.island-4×4.co.uk/integrated- … 27303.htmlvad mer kan tänkas Behövas?
Är väldigt tacksam för alla hjälp jag kan få!
kanske rent av finns någon i närheten av Vänersborg som kan hjälpa mig mot en peng?2017-01-06 kl. 12:19 #29316[Originally posted by PeterTh]
Hej
Har du DPF kan du inte blanka EGR-ventilerna eftersom de deltar i regenereringen av partikelfiltret. Nu verkar ju inte din bil ha något partikelfilter så då kan du blanka men för att undvika check engine lampan eller ännu värre limp home läge så måste du antagligen installera en patch från BAS (Bells autoservice) som du kan göra med en IID-tool precis som Simon har gjort. Själva blankningen är inte speciellt svårt men lite pilligt.Det finns egentligen inga nackdelar med att blanka EFR-ventilerna förutom en tveksam miljöeffekt och en säker 2:a på besiktningen om det upptäcks (syns inte att rören saknas under motorkåpan och du ska inte få problem med avgasvärden). Fördelarna är givetvis att man kan glömma bort EGR-ventilerna och inte betala dyra pengar för att byta dem vilket dessutom är trångt och bökigt. Du slipper också all denna svarta skit som man fyller på i spjällhuset. Om du vill veta hur det ser ut efter ett antal tusen mil med EGR-ventiler kan du ta bort och göra rent MAP-sensorn som sitter ovanpå spjällhuset. Den är troligen full med svart gegg om du aldrig har tagit bort den (sitter bara med en torx-skruv).
När jag blankade mina ventiler tog jag bort det rör som sitter mellan respektive EGR-ventil och spjällhuset. Man sätter sedan en "blanking plate" vid varje EGR-ventil (t ex som de du länkar till) och en där varje rör ansluter till spjällhuset, dvs totalt 4 "blanking plates". Det är lite trångt nere vid ventilerna men det går ganska lätt. Spjällhuset är i plast så man får tänka sig lite för. Jämfört med att byta EGR-ventiler är det en barnlek. Sedan rekommenderas/krävs det att man tar bort den sk "butterfly valve" i spjällhuset vilket jag också gjorde. Lite pilligt men helt ok att göra. Det finns ett antal leverantörer av blanking kits, t ex BAS. Gör en sökning på ebay.co.uk så kommer du att hitta flera.
//Peter
2017-01-06 kl. 12:24 #29317[Originally posted by 5450]
Hej Andreas
Såg ditt inlägg i "min" tråd också. Vet inte om jag kan kalla mig för en hejjare på detta men tycker inte att det var speciellt svårt om än lite pillrigt.
Jag vet inte om jag är rätt person att svara på alla dina frågor men kan i alla fall komma med lite input och glada tillrop.
Om du har en MY2007 utan DPF så påstår jag att det inte ska vara några problem att blanka dem. Dock så kommer du att behöva uppdatera din ECU och det enda alternativet jag hittade var BAS, Bells Auto services http://bellautoservices.co.uk/ . Tyvärr så stödjer deras programvara endast IIDTOOL vilket gjorde att jag åkte på den kostnaden också.
Om du ska byta eller blanka beror nog lite på hur du själv tänker kring bilen och framtida kostnader. EGR-ventilerna verkar vara ett problem på våra bilar så du kommer troligen att få problem med den andra snart också. Det finns folk på forumet som bytt fler gånger och då rullar pengarna iväg. Jag resonerade så att jag kommer vilja behålla min bil många år och då blir det billigare på sikt att blanka dem. Hur du resonerar kan bara du svara på.
Vilket blanking kit som är det bästa vet jag inte. Jag beställde mitt från BAS i samband med IIDTOOLet. Det är ingen hjärnkirurgi i detta kit. 4 metallplattor och lite o-ringar.Som jag skrev i den andra tråden så var det inte speciellt svårt. Du blankar båda sidor samtidigt och har du hållit i verktyg tidigare, är på bra humör och radion på vettig station så fixar du detta på två timmar. För mig tog det tre men då blev jag tvungen att hämta mer verktyg och riva mer. Något som BAS påpekar är viktigt är att plocka bort Butterfly valve. Inte heller speciellt svårt men pillrigt och skitigt. Jag tog bort de två kontakterna som satt på "butterfly housing" och kunde på så vis lätt ta med mig "huset" till arbetsbänken istället. kolla BAS hemsida under EGR blanking. Där finns det en instruktion som var ganska lik till pre MY2007.
Många berättar om riskerna med att blanka men jag har inte hittat något om nån som faktiskt fått problem. De flesta vittnar om bättre prestanda och förbrukning. Personligen märker jag ingen skillnad på min bil.
IIDTOLLet är mycket smidigt med BT gränssnittet. Enkelt handhavande och mycket beskrivande text om vad som sker. Kan rekommenderas. Faultmate msv2 som jag också har känns uråldrigt i jämförelse. Sen är det ett annat gränssnitt också så kanske inte så snällt att jämföra dem så…
Lite blandade svar. Har du fler frågor eller vill att jag förtydligar mig så är det bara säga till. Om inte jag kan svara så finns det de med mer erfarenhet än jag i denna klubb.
Lycka till
//Simon
2017-01-06 kl. 12:25 #29318[Originally posted by 5450]
Nu han Peter före så lite dubbelinfo, men det skadar nog inte.
2017-01-06 kl. 13:18 #29319[Originally posted by Salle]
Tack så jättemycket för dem snabba och utförliga svaren!!
Jag kommer definitivt att blanka och hoppas på att bilprovningen inte märker något. Får blanda i lite paraffinolja som man gjorde förr..
Om nu bilen redan kommit i "limpa hold" är det då några bekymmer att utföra detta, eller är det bara att ta bort felkoderna efter man har gjort arbetet?
Vad är det för patch jag ska ha?
Ska man beställa allt från Bells,något billigare på det andra stället jag länkade tidigare om.2017-01-06 kl. 16:39 #29320[Originally posted by PeterTh]
BAS har utvecklat en patch som lurar bilen att den har EGR-ventiler. Fram till 2006 behövdes den inte men bilar efter 2007 med annan miljöklassning kan oftast inte blankas utan att man får Check Engine lampan lysande. Patchen fixar det problemet. Den kan laddas upp till bilen med bl a IID-tool. Du köper patchen från BAS. Du kommer inte att få problem med avgasvärden på besiktningen. Det enda problem du kan få är om de märker att du har blankat ventilerna men då måste de lyfta av motortäckningen. Parafinolja är inte att rekommendera…
//Peter
2017-01-06 kl. 16:46 #29321[Originally posted by PeterTh]
Länk till BAS EGR-patch https://secure.bellautoservices.co.uk/store/discovery-3-2-7l-egr-deactivation-patch-file/
Länk tii IID-tool BT (du behöver en smartphone) https://secure.bellautoservices.co.uk/store/iid-bt-gap-diagnostics-tool/
Blanking kit från BAS: https://secure.bellautoservices.co.uk/store/tdv6-egr-blanking-kit-pre-07-only/
//Peter2017-01-06 kl. 16:55 #29322[Originally posted by 5450]
På BAS hemsida. Om du väljer IIDTOOL till disco 3 tdv6 så kan du lägga till egr blanking samtidigt. Då ingår kitet och patch filen. Svårt att beskriva. Följ Peters länkar. Välj rätt bil så ser du vad jag menar. Annars fråga igen [emoji3]
Som sagt. Jag beställde IIDTOOL blanking plates och patch samtidigt.Skickat från min iPhone med Tapatalk
2017-01-06 kl. 17:49 #29323[Originally posted by 21k105]
Jag hade felkod på vänstet EGR på min D3 2007. Jag gjorde det enkelt för mig. Jag besökte TM chiptuning. Chippade för lite fler hästar och mer vrid, samtidigt "togs EGR bort" ur ECU. Då dom är NC (normaly closed) har jag bara låtit dem sitta. Aldrig mer felkod på EGR och besiktning är inga problem. Detta har fungerat fint för mig och var enklast. Finns säker nackdelar men har inte kunna märka något och inte mekarna på jobbet, som jobbar med JLR.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
2017-01-07 kl. 09:34 #29324[Originally posted by Salle]
Tack för lankarna!!
Får beställa patchen när jag har fått grejerna, blev att jag beställde från island-4×4.co.uk då jag blev så ivrig. såhär i efterhand skulle jag beställt från BAS istället då man kunde få allt i ett enda paket och det mesta redan färdigt..får hoppas på att det ska gå fint ändå.
Jätte stor tack för allt så här långt!! Återkommer när jag för grejerna och ska montera det för det kommer säkert fler frågetecken när man väl sätter igång.
Vet inte om jag förstår det hela rätt ;:
Jag ska skaffa ett konto på GAP-Diagnostics hemsida så dem kunde skicka patchen dit och sedan kunde jag ladda över den från datorn till IIDTOOL. (Konto har jag redan skaffat)Efter dem ser min order så mailar dem mig att begär att jag ska updaterna min IIDTOOL, sen skulle jag skicka in ECU info som jag fått från appen med samtliga felkoder på motorn.
Efter det ska jag då gör en backup på IIDTOOL ecu och spara den på datorns uppdateringsprogram för IIDTOOL? blev väldigt väldigt osäker på vad dem menade. Gjorde ett lite utklipp från texten dem har skrivit på deras hemsida ang hur man ska gå tillväga för att få en nya programvara till bilen via ecu.Så här har BAS skrivit bla en bit ner angåene hur man går tillväga med patchen:
"An ECU backup should then be made from within the IIDTool ecu flash menu and then saved via the PC/MAC updater software, this should be done soon after you email the patch file request and ecu info’s so we have all information available at the same time."
Återigen ni är helt fantastiska på att hjälpa till!!
// Andreas
2017-01-14 kl. 17:12 #29325[Originally posted by Salle]
Hej.
Idag har jag gjort blankningen och det gick väldigt bra, trodde dock att det skulle vara mycket bökigare än vad det var. lite trångt och skitigt men det kunde varit mycket värre..jag gjorde precis som det stod och allt gick bra och Motorlampan har slocknat och bilen går som den ska. Jag gjorde sen en sökning efter felkoder och fick då upp att det var ett fel på motorn tog en printscreen på den efter som det är enklare att se. Nu undrar jag om det är något som ligger kvar och släpar eller ska det vara så här eller har jag gjort något fel?Hjälpen jag har fått från ER och BAS har varit till mycket stor hjälp!!
För övrigt har var han Peter på BAS mycket hjälpsam och till mötesgående!2017-01-18 kl. 21:02 #29326[Originally posted by 5450]
För mig är det samma lika. Vet inte om det är rätt eller fel. Jag har resonerat som så att felet på EGR-ventilen kvarstår ju. Det har inte Patchen tagit bort eller lagat. Det patchen gjort är att den kopplat bort funktionen på ventilerna och sett till att ventilerna inte försätter bilen i Limp-mode, tänder MIL eller stör bilens övriga elektronik på något sätt.
Om det är rätt tänkt vet jag inte, men än så länge är det min sanning2017-01-22 kl. 08:43 #29327[Originally posted by Salle]
Du tänker helt rätt!
Jag mailade och frågade angående detta och det är precis samma sak som han skriver tillbaka. Jag trodde dock att felkoden på just den skulle försvinna helt och hållet..har du besiktat din, isf har dem sagt något om att rören saknas och ser dem felkoden?skönt när bilen går som den ska nu iaf
2017-01-30 kl. 13:49 #29328[Originally posted by 5450]
Hej
Tack för återkopplingen. Skönt att veta.
Nej jag har inte besiktigat ännu, men snart dags. Jag återkommer. Om inte du hinner först
//Simon2017-04-29 kl. 18:01 #29329[Originally posted by 5450]
Bilen är nu besiktigad utan några som helst problem. Jag hade min felkod på egr’en liggandes kvar men det var inget de såg, eller i vart fall brydde sig i.
//Simon.Skickat från min iPhone med Tapatalk
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.