Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › EDF Range Rover Vogue TDV8 2008
- Detta ämne har 70 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-19 20:08 av .
- FörfattareInlägg
- 2014-10-07 kl. 17:19 #16881
[Originally posted by brunofarare]
Fin bil Patrik! Grattis. Blir faktist sugen på att sälja Disco 3an och införskaffa L322 igen, den här gången med diesel V8.
2014-10-11 kl. 12:07 #16882[Originally posted by Edfors]
Adam, jag postar näten på måndag.
Carl, tack! Ja måste man inte ha 7-sits så är det ett alternativ. Vill man ha rymligt baksäte är det ju bara D3/D4 och LM som duger.
Med nya skivor och belägg monterade i fram så var det dags att ta itu med de där bak. Bromsskivorna för fram är 30 mm när de är nya och ska bytas senast vid 27 mm. Dessa var under 27 mm! och ersattes därmed med nya.
Bakre bromsar plockas isär. Beläggen ser riktigt bra ut.
Likaså är skivorna riktigt bra.
Mäter upp skivtjocklelken och inte mycket att säga om det, bara att göra rent och skruva tillbaks. Gränserna för bakre skivorna är min 17 mm och nya 20 mm.
Skruvarna till sidostegen var tröga att få ur, så jag införskaffade nya, rostfria, samma som original.
Rensade ur gängorna i fotstegen ordentligt.
Konstaterade också att det läcker i pinjongens packbox i främre differentialhus, inte helt ovanligt fel tyvärr.2014-10-11 kl. 20:22 #16883[Originally posted by Edfors]
Tittat lite närmare på hjulupphängningarna på LM och de är betydligt elegantare än på D3/D4/RRS1. Härligt med gjutna stag istället för pressad plåt.
Jobbar vidare för att göra oljeservice, börjar med att ta loss ljuddämpande plastskivan under motorn.
Därunder hittar vi två (!) oljepluggar, en riktad neråt, alldeles ovanför en rambalk och en längre fram som är riktad rakt åt sidan.
Lossa på den främre av de två oljepluggarna.
Tog en pappskiva som stänkskydd och att styra ner oljan i uppsamlaren.
Det ser ut att fungera bra.
Kom ut nästan 7 liter olja!
Dags att ta itu med den bakre pluggen, här är det betydligt trängre med en balk precis under. Undrar hur ofta man får denna plugg tappad och bytt om man lämnar på verkstan?
Med uppsamlingskärlet och en pappskiva gick det bra att tömma en liter här också.
Den inbyggda O-ringen på de gamla pluggarna var ganska platt.
Så det får förstås bli två nya originalpluggar, kul att notera att exakt samma oljeplugg sitter på Defender Puma.2014-10-12 kl. 07:14 #16884[Originally posted by Edfors]
Oljefilter byts uppifrån, på samma sätt som på TDV6 och SDV6 motorerna.
Mäter upp 8 liter olja för att fylla på motorn.
Går vidare med framdiffen, först lossas påfyllnadspluggen sedan avtappningspluggen som syns här.
Sumppluggen med magnet var full med metalldeg.
Satt ganska hårt fast i magneten så jag skrapade av det med en kniv.
Rengjorda pluggar ser lite trevligare ut.
Mäter upp rätt mängd olja för diffen.2014-10-14 kl. 04:49 #16885[Originally posted by Edfors]
Pelle, ditt inlägg försvann Antar att du postat det från ett äpple igen
Lossar pluggarna för bakdiffen.
På bakdiffen var det lite grövre metallspån.
Gör rent och fyller på med ny olja.
Smidigt att kunna pumpa i rätt mängd utan spill.2014-10-15 kl. 04:49 #16886[Originally posted by Pelle]
Ja jag har bara äpplen!
Och Land Rover och RRS2014-10-15 kl. 08:46 #16887[Originally posted by hill]
Bra bilder och vägledning Edfors, gillar verkligen L322 trots att jag har en gammal med över 25 000 mil på mätaren så är det tyst och skrammel fritt i kupen och all el funkar, mycket välbygda bilar, blir nog en TD V8 nästa gång.
2014-10-25 kl. 15:23 #16888[Originally posted by Edfors]
Bytte luftfilter, dubbel storlek mot på Td5/RoverV8:n men så har den dubbelt så många hästar också
Dammsög och torkade ur luftboxen.
Och bytte pollenfiltret. Bytes från motorutrymmet.
Det får räcka för den här gången, dags att backa ut igen.
Fyllde även upp med diesel då ägarinnan tänkt sig ut och köra i helgen.2014-11-01 kl. 10:23 #16889[Originally posted by #252]
Skoj med många bilder, man blir lite sugen på en sån där
2014-11-08 kl. 11:58 #16890[Originally posted by Edfors]
Härligt med höst och få ut och köra på lite grusvägar. Ska man fortsätta utan stänkskydd eller ska sådana monteras? Får fundera ett tag på det
Så får man en anledning att tvätta när man kommer åter på asfalten sen2014-11-09 kl. 15:30 #16891[Originally posted by Edfors]
Så inför kommande säsong har jag skaffat det som troligen är världens bästa vinterdäck
Mycket dubb är det minsann.
265/50/20 var det närmaste jag hittade originaldimensionen som är 255/50/20https://www.youtube.com/watch?v=tEJx0zQtekw
Och så en liten reklamfilm om däcket som är mångfaldig testvinnare.2014-11-09 kl. 19:31 #16892[Originally posted by Starberg]
Feta! En annan fick nöja sig med Hakka 5 suv 235/65R18 men ska väl förhoppningsvis gå att stanna med dem med.
2014-11-09 kl. 22:10 #16893[Originally posted by Edfors]
Fixade ett till lastnät
Artikelnummer VUB000700
Fungerar riktigt smidigt2014-11-16 kl. 23:54 #16894[Originally posted by Edfors]
Var och handlade lite ikväll, alltid trevligt när man kan parkera bredvid en märkesbroder. Antar att det inte bara är jag som helst ställer mig bredvid en annan LR2015-01-01 kl. 18:20 #16895[Originally posted by Edfors]
EDF fått tjänstgöra som shoppingbil till möbelvaruhuset.
Bra med "mattlucka" som ägarinnan uttryckte det - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.