Dreva om R380växellåda

Etiketter: 

  • Detta ämne har 8 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2021-03-21 08:32 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #80840
    Max Geiger
    Deltagare

      Hej! Jag har en defender td5a 00 med r380låda jag skulle vilja dreva om 5ans växel eller fördelnings lådan. målet är helt enkel att ha lite högre topphastighet på lite lägre varv! Någon som har erfarenhet eller tips? Alt byta ut mot automat lådan men då blir soppan förbrukningen lite högre..

      • Detta ämne redigerades för 3 år, 10 månader sedan av .
      #80843
      Håkan Edberg
      Deltagare

        dreva om borde gå… har nåt svagt minne om att jag läst nåt om det… men säkert nån som vet…
        dom här säljer väl grejer… https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/
        aut.låda är jag tveksam till… då måste du troligtvis ha intyg från tillverkaren att det funkar med aut. för besiktningen

        • Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av .
        #80852
        Tomas Hinderson
        Deltagare

          Jag har gjort två sådana konverteringar, en åt ”varje håll”. Inga problem med besiktningen, möjligen någon kommentar någon gång. Tror att det kan vara bra att kunna påvisa att bägge alternativen fanns som original om det blir snack.

          #80859
          Karl Edfors
          Deltagare

            Lättast och vanligaste är att ändra till Disco utväxling 1,211 i fördelningslådan. Original Defender har 1,410 i fördelningslådan.

            #80879
            Magnus Domert
            Deltagare

              Det finns flera utväxlings alternativ på Ashcroft Transmissions till fördelningslådan https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/lt230-ratio-changes.html
              Det finns även så att det går att dreva om R380 på 5:an från 0,77 till 0,732 enligt deras sida https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/diy-rebuild-kits/r380-rebuild-kits.html

              #80886
              4557
              Deltagare

                Inte funderat på att, om det är möjligt, byta till ”Puma-växellådan”?
                Lägre ”etta” och högre ”högstaväxel”.

                Annars är det, enligt min erfarenhet av andra bilar, lättare och billigare att ändra utväxlingen i fördelningslådan än i huvudväxellådan.
                Finns flera tillverkare av olika drevsatser till många bilar på USA-marknaden.

                #80910
                Martin
                Deltagare

                  Jag bytte fördelningslådan till 1,211 och steg 1-trimmade min Defender. Som många andra. Blev perfekt. Orkade inte hålla på och leta lämplig Disco-låda så jag köpte hos Ashcroft. Dyrt men jag fick tillräckligt betalt här hemma för lådan jag plockade av så det blev hyffsat iaf. Du kan ju leta på bildelsbasen. Jag har en LT230 till en D1:a liggande som är till salu.

                  /Martin

                  #81254

                  Kom förbi och resonera, vid tillfälle, Max. Jag får en disco1-låda över så småningom. Passar som handen i handsken i din bil!

                  T

                  #81343
                  Michael Hands
                  Deltagare
                  Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.