DPF fullt efter biltvätt ????

Forum TEKNIK Freelander Freelander 2 (2006-2015) DPF fullt efter biltvätt ????

  • Detta ämne har 4 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-01-21 11:06 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14066
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by oceanis]

      Ja det låter konstigt…….men nu har det hänt två gånger i följd.

      En FL 2 TD4, som är fullservad hos LR och som inte har några felkoder på detta, har nu vid två tillfällen drabbats av att direkt efter tvätt indikera för "DPF full contact dealer". Vid båda tillfällen har jag lyckats att köra bort problemet enligt manualen, dvs 30 min med högt varvtal, sen stanna ut med nyckel och låsa bilen sen går det igen.

      Nu till frågan är det någon som vet hur sensorn till detta system fungerar och var den sitter. Kan det vara så att den på något sätt blir blöt vid tvätten och startar upp det egendomliga sammanträffande av detta problem.

      Att det skulle vara för mycket stadskörning är nog inte troligt för den gick 30 mil på motorväg igår och sen idag till tvätten.

      Any ideas…?

      #14067
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by #3805 Lup]

        En amatörs tankar. Om det händer direkt efter tvätt för det genast tankarna till det faktum att vatten och el inte går bra ihop.
        Jag skulle nog fokusera på att felsöka kabel och anslutning till givaren snarare än själva partikelfiltret.

        #14068
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by oceanis]

          Ja det är det jag också tänkte. Men är lite intresserad hur givaren egentligen fungerar men kanske mer var den sitter.

          #14069
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Mörten]

            Hej!
            Jag har inte sett en FL, men alla andra motorstyrsystem jag sett har tryckgivare på båda sidor om partikelfiltret. Dessa är oftast anslutna till själva givaren med först ett stålrör och sedan med en slang. Det är ganska vanligt att slangarna går sönder av värmen från avgaserna flödar i slangarna till givaren. Kondens eller vattenläckage kan förekomma i en ev spricka på slangen. När denna fryser och bildar en propp blir mätvärdet felaktigt.
            Kolla slangarna, de brukar bli spröda som knäckebröd.

            #14070
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by oceanis]

              Låter som en bra början till felsökning :)

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.