Disco 1 -91 V8i, Palle #3650

Forum MEDLEM Våra Land Rovers Disco 1 -91 V8i, Palle #3650

  • Detta ämne har 408 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2021-05-13 14:03 av .
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 409 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16566
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Larzon]

      Palle skrev:Ingen dum idé alls.

      kan det vara om man svetsar lika snyggt som mig …. :lol: :lol: :lol: :lol:

      vi får diskutera detta ämne på träffen som kommer snart :)

      #16567
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Palle]

        Hehe

        I dag nya olja och nytt filter. Samt förberett för ny vattenpump, den är just nu i Malmö och blir sorterad ;)

        #16568
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Palle]

          Ny vattenpump monterad och det verkar som om jag fick ut den eventuella luften som blev ganska bra.

          #16569
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Palle]

            Jaha, då är det nästa projekt som gäller. Nu ska det bytas topplockspackningar.

            Troligen det som gör att den bygger upp ett extremt övertryck i kylsystemet. Så är det någon som kan hjälpa mig att speca upp vad det är jag behöver för att genomföra det bytet?

            Så att jag kan börja titta på hur mycket pengar jag behöver spara ihop för att få till detta.

            Jag ska även byta kylare och termostat när jag håller på.

            #16570
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by #1784 Thomas]

              Trist att du måste fortsätta riva i motorn Palle.
              Har du gjort ett kompressionsprov? Kunde kanske vara en idé innan du river för att kolla vilken/vilka cylinder det är som felar.
              Annars är det inget komplicerat att lyfta av topparna, men en del skruvande blir det ju, i stort:
              – Tappa ur kylvätskan
              – Lossa alla kablar och slangar runt insuget och lägg åt sidan
              – Ta bort insuget
              – Det borde räcka att dela avgaset efter grenrören innan kattarna, färre skruvar där än att lossa grenrören från topparna.
              – Ta av ventilkåporna
              – Skruva bort vipparmsaxlarna
              – Plocka ur stötstängerna och lägg dem i ordning så de kan komma tillbaka rätt sen
              – Skruva loss topplocksbultarna i ordning enligt boken

              Har man haft problem med otät packning brukar man rekommendera en planing av topparna, sen bör man alltid montera nya topplocksbultar då dessa sträcks ut vid montering.

              Saker du behöver är vad jag kan komma på:
              – Topplockspackningar
              – Insugspackning + de två gummitätningarna i kanterna av insuget
              – Ventilkåpspackningar
              – En sats topplocksbultar
              – Glykol
              – Hylomar/hylosil
              – Lite nya slangklämmor brukar gå åt

              #16571
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Palle]

                Tack Thomas.

                Jo jag tittade i min lilla rephandbok i går och en hel del skruvande blir det. Men men.

                Verktyg för att ta bort och sätta tillbaka ventilerna, eller behöver man inte göra det ?

                Har en lokal firma som bör kunna kontrollera och eventuellt plana topparna åt mig, de planade min topp till Freelandern när packningen byttes på den.

                #16572
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by #1784 Thomas]

                  För att byta topppackningar kan ventilerna sitta kvar, sen beror det ju på hur mkt du vill pyssla med topparna när du har dem lösa. Kan ju eventuellt vara värt att be firman som ska plana att demontera och tvätta topparna.
                  Jag köpte en ventilbåge på Biltema, plockade ur ventilerna och gjorde rent allt själv, men en hel del kladd blir det :D

                  Mycket beror ju på hur det ser ut när du river, har du tur ser du tydligt var packningen gått. När motorn är öppen ser du också hur ventiler, kamaxel, tryckare och resten ser ut, sen handlar det om hur mkt jobb och pengar du vill lägga ner…

                  #16573
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Palle]

                    Okej.

                    #16574
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Palle]

                      Skrev till Paddock och frågade vad som behövdes. Denna lista fick jag av dem, något som ska läggas till ?

                      – ESR80 Radiator £165.00 + vat
                      – ETC4765 Thermostat £3.24 + vat
                      – 603796 Head Gasket £1.99 + vat each
                      – STC1642 Head Gasket Set £24.50 + vat

                      #16575
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by Larzon]

                        Palle skrev:Skrev till Paddock och frågade vad som behövdes. Denna lista fick jag av dem, något som ska läggas till ?

                        – ESR80 Radiator £165.00 + vat
                        – ETC4765 Thermostat £3.24 + vat
                        – 603796 Head Gasket £1.99 + vat each
                        – STC1642 Head Gasket Set £24.50 + vat

                        Ok, ser ut som om det är två Head Gasket dock. Du kan behöva ha grenrörspackningar med. Sedan om det kit som de skriver är den vanliga sotningssatsen så är det ok. Remmar hur är dom? dax att byta? Slangar behövs nya? Kolla runt lite med så ta med sånt som kan behövas.

                        #16576
                        SLRK Forum
                        Administratör

                          [Originally posted by Palle]

                          Jag har skrivit till dem o frågat vad som finns i kittet. Remmarna är precis nya, bytte alla 3 nu när jag bytte vattenpump förra veckan.

                          Självklart ny glykol o så med.

                          Ingen dum idé att kolla över lite slangar när jag ändå ska beställa.

                          Finns även ett som heter STC1642G Head Gasket Set ca £43. Tror att G’et står för Genuine, eller något i den stilen.

                          Ca £18 dyrare, men det kanske man skulle satsa på.

                          #16577
                          SLRK Forum
                          Administratör

                            [Originally posted by Palle]

                            De pratar om Bostik 1775 i både RAVE och min Haynes manual. Är det samma sak som den gula universalgukkan som man använder till andra packningar ?

                            #16578
                            SLRK Forum
                            Administratör

                              [Originally posted by Palle]

                              Testade även de nya däcken i dag.

                              Dock så måste jag nog ha andra hjulmuttrar eftersom de jag har en en "muff" som jag tror är till för alu-fälgarna.

                              Manage Attachments
                              Mvh
                              Palle Carlsson
                              DO Blekinge
                              Freelander 1,8 -00
                              Discovery I 3,5l V8 -91
                              #16579
                              SLRK Forum
                              Administratör

                                [Originally posted by 3100 Björn]

                                Kolla hur mycket plats de nya däcken behöver när axlarna flexar. ( kanske dax att koppla in tigersågen på elnätet och frisera lite runt hjulhusen och bakdörrarna. Hissa bilen ibak på en sida med domkraften så ser du snart var det
                                fattas plats. Har du 2" höjda islagsdämpare till bakaxeln, om inte så kan den flexa ännu mera.Hjulstorleken är det 33"x12,5"x16" ? eller? Offset på fägarna? :D

                                #16580
                                SLRK Forum
                                Administratör

                                  [Originally posted by Palle]

                                  Mycket frågor nu Björn ;)

                                  Ja det ser lite trångt ut, ska kolla det ytterligare längre fram.

                                  Dimensionen på däcken är 255 x 85 x 16, när jag mätte så har jag för mig att de var ca 82-83 cm i diameter, offset på fälgarna har jag inte koll på nu. Vad jag vet så ska den vara höjd 2-tum runt om, tror man gjort detta med längre dämpare och fjädrar.

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 409 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.