Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie III (1971-1982) › Dieselpump ställa?
- Detta ämne har 10 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2014-07-13 19:19 av .
- FörfattareInlägg
- 2014-02-20 kl. 22:32 #9940
[Originally posted by RasmusII]
Nån som vet hur man ställer upp pumpen på en Serie III diesel? Alltså justerar bränslemängden.
2014-05-29 kl. 17:00 #9941[Originally posted by StefanA]
Jag skulle också vilja lära mig mer om hur och vad man kan justera på dieselpumpen!
(jag tror jag vill ställa ner bränslemängden på min…)2014-05-30 kl. 08:49 #9942[Originally posted by 3100 Björn]
Kolla in den här sidan. Kanske något matnyttigt.
// Björn2014-06-06 kl. 21:37 #9943[Originally posted by StefanA]
Hej!
Länken verkar inte fungera… Men tack för tips till sidan som verkar väldigt användbar!Hittade en pdf på samma sida där det står lite på sista sidan om hur man ställer max bränslemängd:
http://www.landroverweb.com/Pdf-files/M … Part_3.pdfOm jag förstått det rätt är det skruven på utsidan av pumpen som begränsar utslaget på armen gaslänkaget är kopplat till, nästan för enkelt för att jag skall tro på det
2014-06-07 kl. 06:02 #9944[Originally posted by 3100 Björn]
Hej Stefan Sök bara på landroverweb.com och därifrån välj Pdf Land rover manuals så kommeer en ny sida med
mängder av info.2014-07-01 kl. 20:47 #9945[Originally posted by RasmusII]
Som svar på det där med begränsning av gasreglaget, jag har skruvat ut den skruven fullt ur på min pump, utan nån som helst skillnad… Upplever inte att bilen går bättre på FULL gas (alltså skruven ur) än vad den gör på halv.. Men kanske bara är jag?
2014-07-02 kl. 05:12 #9946[Originally posted by Krister Bergknut]
Grundinställningen av motorn måste vara korrekt.
50% av alla 2.25 dieslar som varit mekade med har kamkedjan fel – och då går det aldrig att få riktig fart på motorn.
Vidare slits vinkeldrevet på kamaxeln och axeln upp till pumpen och där kan behövas särskilda åtgärder när inte pumpen fysiskt går att vrida mera.
Lite stressigt just nu – hantverkare i huset – men hör av dig om du vill diskutera mera.Krister
0708 807fyra15
2014-07-09 kl. 21:22 #9947[Originally posted by Gustav S]
Hej.
Jag vet. men jag vet inte vilken pump som sitter på den
Fabrikat och modell på pumpen, eller bild så hjälper jag till!2014-07-10 kl. 08:01 #9948[Originally posted by hill]
Googla på pump nummret cav ………. så brukar det finnas bra beskrivningar på justering eller tweak som det heter på engliska.
2014-07-12 kl. 08:20 #9949[Originally posted by StefanA]
Gustav S skrev:Hej.
Jag vet. men jag vet inte vilken pump som sitter på den
Fabrikat och modell på pumpen, eller bild så hjälper jag till!Det är en CAV DPA pump, vet dock inte om den heter något mer…
Här hittade jag en PDF som beskriver litegrann om pumpen:
http://www.solidebolide.nl/downloads/CA … n-pump.pdf
(Lägligt att jag hittade den nu eftersom min pump precis börjat läcka diesel från axeln gasen är kopplad till)2014-07-13 kl. 19:19 #9950[Originally posted by Gustav S]
StefanA skrev:Gustav S skrev:Hej.
Jag vet. men jag vet inte vilken pump som sitter på den
Fabrikat och modell på pumpen, eller bild så hjälper jag till!Det är en CAV DPA pump, vet dock inte om den heter något mer…
Här hittade jag en PDF som beskriver litegrann om pumpen:
http://www.solidebolide.nl/downloads/CA … n-pump.pdf
(Lägligt att jag hittade den nu eftersom min pump precis börjat läcka diesel från axeln gasen är kopplad till)För att öka bränslemängden på en DPA så lossar man 2st skruvar inne i pumpen, genom luckan på sidan och flyttar en plåt, så att pumpkolvarna får längre slaglängd. VÄLDIGT VIKTIGT ATT VETA VAD MAN GÖR!! Lätt att justera bord sig.
Det rekommenderas att ställa på en sådan pump i dieselprovbänken där man ser vilka mängder som kommer ur den.
Det krävs specverktyg för att lossa skruvarna. VÄLDIGT VIKTIGT ATT MOMENTDRA SKRUVARNA! Annars blir det totalhaveri i pumpen om dom lossar och far med runt i pumpen.Behöver du ha tag i tätningar till gasaxel så PM:a mig.
/Gustav
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.