Det slamrar och ryker…

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie III (1971-1982) Det slamrar och ryker…

  • Detta ämne har 7 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-06 10:11 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9732
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Riggwelter]

      Min 1977 S3 diesel besitter all den charm som en gammal bil skall ha, men uppvisar också ett egensinnigt beteende ibland. Plötsligt hörs ett skramlande/spikande/rasslande ljud från motorn och ur avgasröret kommer rökmoln värdiga en rysk stridsvagnsbataljon på rökskärmsuppdrag. Slamret håller på under ett par minuter och sedan försvinner det, varvid bilen återgår till sitt vanliga puttrande, smårykande jag. Det här går väl an när man är själv på en landsväg, men när den får tokspel på en gata mitt i stan lovar jag att skammens rodnad infinner sig, både på mina kinder och bilens skärmar.., :oops:

      En motorkunnig person andades något om felaktiga spridare, men så enkelt kan det väl inte vara eftersom problemet bara uppstår då det rasslar i motorn enligt ovan? Spridare kan jag ju låta byta, det är ingen jättekostnad.

      En annan LR-ägare hummade och harklade något om slapp kamkedja, vad det nu är för något. Senast det hände testade jag att stanna bilen och slå av motorn och då var det inte helt enkelt att få igång den – motorn drogs inte runt, ungefär som om något fastnat i den, men det vara bara tillfälligt, den hoppade snällt igång igen på andra försöket.

      En tredje LR-ägare hävdade att hans diesel ibland tickade som en klocka och ibland som en torktumlare full med skiftnycklar, men ansåg att det berodde på bilens ålder.

      Så, vad tror ni?

      #9733
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Riggwelter]

        Vad man inte vill läsa…

        http://forum.landrovernet.com/showthrea … ne-rebuild

        Skrämmande likt mitt problem, låter det som. Känner någon igen detta?

        #9734
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by TheRobban]

          Det låter som att det är värt att ta ner tråget och kolla. Och sen av med toppen och kolla där hur det ser ut. Byt kamkedja och sträckare när du ändå håller på. Kanske inte vad man hoppats på men det är ju en rätt gammal bil så det är ju inte omöjligt att den haft ett hårt tidigare liv. Ditt länkade foruminlägg låter ju rimligt, är man inte pedant utan bara byter det som behövs blir det ju inte jättedyrt. Försök håll dig till Bearmach snarare än Britpart när du köper. Sen om den fortfarande ryker och krånglar så kan man väl anta att insprutningspumpen är väl sliten också. Men börja i den lätta änden först, pumpen får man ju lämna in om man inte som jag har en granne som är expert på insprutningspumpar.

          #9735
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by lars råhlander]

            Motor ljudet kommer och går och det är metalliskt så kan en förkammare lossnat i toppen dom är itryckta och låsta med ett stålstift man brukar slå med en körnare för att få dom att sitta bättre den släpper inte helt men kan skadar block kolv topp med tiden om man fortsätter att köra börja med att demontera topp och kolla för om du måste ur med en kolv måste toppen ändå bort Hälsning lasse

            #9736
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Christer settle]

              Jag dyte oljan fikck info från min bill meck å jorde de de blev som natt å bag å den låter helt anorlunda

              #9737
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Riggwelter]

                Tack alla för goda tips! Jag kunde ganska snart utesluta lösa delar (Lars: är förkammare detsamma som hotspot?) eller taskiga spridare med kolvskador. Hade det varit fallet hade det ju slamrat hela tiden och så var fallet inte här. Nej, det var nog något annat. Jag tog åket till en mig närbelägen auktoriserad LR-verkstad och bad dem titta på saken.

                Det tog någon vecka, men sedan fick jag svar. De bekräftade att det nog inte var någon kolvskada, men hör och häpna! Jag hade i mina kontakter med denna auktoriserade LR-verkstad andats något om problem med kamkedja/drev/spännare. Svaret fick mig att baxna. Verkstaden sade något i stil med att "kamkedjeproblem kan vi i alla fall utesluta eftersom bilen har stötstänger och det saknas alltså kamkedja". Jag fick en chock, slet fram gröna bibeln och reservdelskatalogen och kunde inte någonstans hitta uppgiften om att den skulle sakna kamkedja med tillhörande delar, snarare tvärtom. En snabb fråga på Landyzone bekräftade bara mina misstankar (och jag fick tipset att byta verkstad…). Denna auktoriserade LR-verkstad visste alltså inte hur en 2.25-liters LR-diesel är konstruerad, trots att det i allt väsentligt är en uppfinning med rötterna i originaldieseln från 1950-talet. Men visst, de är väl auktoriserade på modernare modeller, där man tar 12000 kr för att släcka lite felkoder utan att ta av sig sin vita rock… De uteslöt ju mina värsta farhågor, men ville inte ta på sig jobbet att renovera det som behövdes om man byta kolvar, planslipa topplock, etc etc. Det är faktiskt första gången jag pratar med en verkstad som inte vill tjäna pengar, men jag tänker inte anlita dem i alla fall om de inte vet hur en dieselmotor fungerar. En av anledningarna till att det inte ville ta sig an jobbet var, som de sade, att de inte hade kunskap och utrustning för att ställa in dieselpumpen korrekt… men de ville säkert kränga en Discovery till mig för 800 000, inklusive fåniga hiphopdäck på fjantfälgar. Nej, istället rekommenderade de mig att vända mig till en "entusiast"!! De avslutade med att komma med teorin att det, på grund av motorns ålder och kondition, kan vara så att tryck läcker genom kolvringarna, ner i vevhuset och på så sätt pressar upp olja i vevhusventilationen, in i cylindrarna där oljan förbränns. Slamret skulle då komma från ventilerna på grund av oljetrycksänkningen och det bästa vore nog att byta motor. Nå, det kanske inte var en så pjåkig teori?

                Nu hade jag ju redan funderat på det där med motorbyte, så jag hade tagit kontakt med Turner Engineering (http://turner-engineering.co.uk/) och fått ett pris. Jag hade för sakens skull även pratat med Syncro Gearboxes (http://www.syncrogearboxes.com) om jag samtidigt skulle få för mig att göra något åt växellådan. Ja, vi får väl se vad jag gör, men jag har varit i kontakt med en annan LR-verkstad där jag fick ett verkligt kompetent mottagande. Historien går alltså vidare…

                #9738
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by PeterTh]

                  Då undrar jag vad det var för kedja som jag bytte på min serie 3 när det begav sig… :lol: :lol:

                  //Peter :smt006

                  #9739
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by håkan13]

                    Hej.
                    Nu är jag inte så hemma på 2.25 dieseln. .. men antar att den liknar mina dieslar… dvs. Kammen sitter i blocket. .. och jag trodde också först att det inte fanns nån rem/kedja!! MEN jag var ju helt ny på LR!! En auk. verkstad borde ju absolut ha koll på det!! Men nuförtiden verkar vissa verkstäder bara hitta sånt som datorn kan plocka fram! ! :-(
                    Håkan.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.