Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie III (1971-1982) › Det låter och ryker! Yes
- Detta ämne har 26 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-07 21:48 av .
- FörfattareInlägg
- 2014-07-26 kl. 13:11 #9927
[Originally posted by TheRobban]
Då är det nog en ducellierfördelare du har på din. De vet jag inte hur de ser ut inuti. Tråkigt att du då fått fel tänddelar. Dumt jag inte tänkte på det när jag såg bilden.
2014-07-26 kl. 20:33 #9928[Originally posted by Drea]
Nej min rotor ser ut som en standard volvo rotor. Inte de plastpiggar som den på länken har.
Undrar just hur jag skall hitta rätt rotor och lock till min fördelare?
Kanske står någon märkskylt någonstans.2014-07-27 kl. 21:05 #9929[Originally posted by TheRobban]
Låter som de trollat dit en boschfördelare då kanske, det kanske går. Själv skulle jag byta till en annan fördelare som stämmer, men på en tight budget kanske man ska kolla vad som står på fördelaren. Bosch och något nummer kanske. Sen kolla vilka bilar den sitter på. Eller om det rent av är någon fördelare jag inte är medveten om, men jag trodde bara det skulle sitta ducellier och två olika lucas. Förutom den gamla med skruvade tändkablar i locket.
2014-07-28 kl. 21:49 #9930[Originally posted by Drea]
Det är säkert en borchare!
Jag har nu vågat varmköra motorn lite hårdare och försökt justera luftskruven och jag märker skillnad men bilen vill bara gå med choken ute. Den vill dö kanska direkt när jag släpper choken.
Kan det vara så illa att bilen går så här utan luftfilter?Reagerar bra på gaspådrag och så men pustar och dör utan choke!
Några förslag?
Måste felsöka resterande av mitt elsystem då jag nu fått fart på generatorn och den laddar bra men ingen ström till tempgivare mm.
Jag har mitt på instrumentpanelen en del kablar som tittar fram. Vad döljer sig bakom plåten där? ( varningsblinkers knappen sitter där )
Tack
2014-07-29 kl. 08:32 #9931[Originally posted by TheRobban]
Hur står tändningen? När du skruvar på förgasaren ska du märka stor skillnad när du hamnar rätt. Är motorn bra i övrigt?
2014-07-30 kl. 17:43 #9932[Originally posted by Drea]
Motorn tror jag e ok.
Topplockspackningen hade gått och jag har slipat in ventiler på nytt.
Bra komp och jämn mellan cylindrar.Jag märker inte så stor skillnad när jag ändrar på luftskruven som du påpekar. Jag kan vrida fördelaren och försöker hitta rätt läge på tändningen, har inga andra inställningsinstrument för tändningen.
Den går bra i övrigt men svår att få att gå bra utan choke.Vad det gäller elfelen jag skrivit om så hittade jag felkällan, det var ärjade kontakter även här.
Jag har bytt kondensatorn idag men det blev ingen skillnad så klart. Sen körde jag av fläktremmen så nu tar jag kväll.
Men gärna förslag på vad jag skall vrida på för att slå av choken.
Andreas
2014-07-30 kl. 20:44 #9933[Originally posted by Drea]
Äntligen trillade poletten ner!
Läste runt lite på forumet och gjorde själv ett inlägg gällande vacumkontakten på bromsservon. Jag får inte plats med den efter att jag bytt till ny huvudbromscylinder på min bil. För trångt.??? Bromsvätskebåhållaren tar för mycket plats.
Snacka om tjuvluft in i insugningingen? Gick nyss ut i garaget startade upp på choke så klart, ( spelar liksom ingen roll att det är natt i garaget) satte fingret för hålet för vacumkontakten och vips. Bilen går som en klocka, UTAN choke.
Guuud så tokigt det kan bli.
Nu skall jag bara hitta lösningen på platsbristen för kontakten. Hitta en mindre eller en avvinkling om jag kan hitta rätt gänga på skiten.När vi ändå är inne på vacum. Mellan fördelaren och förgasaren går en tunn stålslang på min bil. Kan man byta detta till slang av något slag? Mitt "stålrör" är allt annat än snyggt?
2014-07-31 kl. 15:25 #9934[Originally posted by TheRobban]
Jo det blir ganska mycket tjuvluft om inte den sitter där. Fixa vakuumet och tändningen innan du ställer förgasaren mer. För att få ordning på fördelaren så gör så här: Lossa den och ställ upp den på knocken så att brytaren är helt öppen. Lossa skruven som håller fast brytarspetsen, sen sätter du i ett bladmått som är 0,35-0,4mm. Skruva fast brytarspetsen igen. Kontrollera avståndet igen, den vill gärna fjädra lite när man skruvar åt den. Nu ställer du motorn så ettan går för tändning och beroende på hur remskivan ser ut så ställer du den enligt markeringarna så du får 6 grader BTDC. Ta kort på remskivan med visaren om du är osäker vilken markering du ska använda. Nu ansluter du en testmejsel mellan sladden som är skarvad mitt på mellan fördelaren och tändspolen och jord. Vrid fördelaren tills lampan precis tänds. Du ska vrida den så den precis tänds motsvarande när rotorn snurrar åt rätt håll inte längre. Vrid fördelaren åt motsatt håll mot rotationsriktningen. Rikta vakuumklockan så den pekar rakt bakåt. Hoppas du förstår hur jag menade, det går ju att ställa tändningen med lampan rätt och fel beroende på om man vrider förbi och tänder lampan när den gått förbi tändläge eller ställa den rätt när den precis börjar öppna brytarspetsen.
Vakuumslang kan du använda till klockan på fördelaren, gummislang som är förstärkt så den inte kollapsar vid undertryck. Original på min satt det plastslang med gummiböjar i var ände. Men gummit hade sen länge vittrat sönder.
edit: Verkar vara så att en del börjar vid 3 grader btdc och ser hur den går innan de sätter den vid 6 grader btdc. Du får avgöra hur du vill börja, man kan inte ställa tändningen med stroblampa och motorn på för vakuumklockan kommer börja ställa tändningen redan vid 450rpm enligt uppgift.
2014-08-04 kl. 20:14 #9935[Originally posted by Drea]
Har ställt tändningen och det verkar som om bilen får för mycket luft utan luftfilter på plats. För med en trasa över förgasaren och då går det fint. Får försöka jaga rätt på ett filter.
2014-08-07 kl. 18:34 #9936[Originally posted by TheRobban]
Luftfiltret ska inte hindra luften nämnvärt så det är nog förgasaren som står fel. Men sätt dit ett filter innan du ställer. Och se till att tvätta filtret ordentligt innan om det är ett original du ska ha. Det kan bli sanslöst mycket skit i det där stålullstrasslet utan att det syns.
2014-08-07 kl. 20:43 #9937[Originally posted by Drea]
Tack för all support!
Du har rätt i att luftfiltret inte ska hindra så mycket. Justerade tändningen lite på känsla igår och nu går bilen bättre utan den tunna fibertrasan jag hade.
Jag avvaktar vidare justering av förgasaren tills jag hittat ett vettigt filter.
Just nu jävl, jag med luftning av det nya bromssystemet. Otroligt svårt att få till det trots att allt är nytt. Fortfarande dubbeltrampa för att bromsen ska ta i ordentligt. Har hittat andra på forumet som har samma bekymmer. De där justeringsskruvarna till bromsbanden är faktiskt inge vidare. Inte heller eftermarknadsgrejerna. För stora skallar på den inre bulten tex. Skit grejjjjjer helt enkelt. Lite sugen på att hitta på någon egen lösning.2014-08-07 kl. 21:48 #9938[Originally posted by TheRobban]
Vad bra, jo bromsarna kan vara jobbiga. Man måste släppa tillbaka backarna innan man luftar dem och sen justera ut dem igen. De justeringar man köper är för veka i fjädern som är med. Det gör att justeringen tippar. Om man gör en bricka och sen använder en kupad fjäderbricka så kan man få justeringen riktigt tät och fin. Men det kräver lite trixande själv.
edit: Just ja, det är lätt att sätta backarna fel bak då man har en sko som ska vara framåt och en bakåt. Sätter man dem fel så kan man inte justera ut backarna ordentligt, de kan till och med gå runt ett helt varv så backen hoppar tillbaka till minsta utjusterade läget. Gissa hur jag vet det.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.