Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie III (1971-1982) › Det låter och ryker! Yes
- Detta ämne har 26 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-07 21:48 av .
- FörfattareInlägg
- 2014-07-01 kl. 20:21 #9912
[Originally posted by Drea]
Hej
Efter ca 6 månader i garaget fick jag ikväll vrida på nyckeln på min Series3 2/24 bensinare men den går men inte riktigt bra än. Så länge jag kör motorn på startmotorn går den men något knackigt. Vrider jag av startmotorn stannar den direkt. Jag misstänker att min generator är kass och att den därför beter sig såhär? Vad tror ni?Jag är lite frågande om jag fått tändkablarna rätt på fördelarlocket? Någon som har en bild som visar? Jag vet att tändföljden är 1342 men är lite osäker.
I övrigt är det mesta nytt tex förgasare mm.I övrigt är jag osäker på varför inte mer tänds upp i bilen. Bakjusen och framljusen fungerar på batteriet men inget annat. Måste bilen vara igång och generator ladda för att allt skall fungera?
Har jag elfel tror ni?
Tacksam för hjälp
Andreas
2014-07-02 kl. 06:11 #9913[Originally posted by Tersan]
Varför misstänker du generatorn?
Ditt första fel låter som tändningslåset eller att du kopplat nåt fel nånstans. Mät att du får ström till spolen med startnyckeln i både drift- och startläge.
Att inte allt tänds på batteriet låter också som om nåt är galet i elkopplingarna (viss reservation för att jag inte skruvat serie-bil tidigare).2014-07-03 kl. 19:07 #9914[Originally posted by TheRobban]
Generatorn ska inte störa något, finns det ström i batteriet och inte startmotorn är slut ska det finnas spänning kvar för gnista också. Bilen kan ju såklart gå utan generator också men då tar ju batteriet slut såsmåningom. Generatorn behöver inte vara igång för att fläkt och sånt ska funka men däremot ska tändningslåset vara i tändningsläge.
Kolla märkningen på remskivan, det ska finnas ett jack och en visare som sitter i kåpan över kamkedjan. Ställ den på 6 grader och ta av fördelarlocket. Pekar rotorn framåt är du rätt, pekar den bakåt vrid ett varv till. Så, nu står rotorn framåt, kolla vilken tändkabel det motsvarar på fördelarlocket. Nu har du hittat kabeln för ettans cylinder, man räknar framifrån och bak på motorn. På fördelaren finns en pil som visar rotationsriktning, kolla upp den sen är nästa cylinder 3, nästa 4 sist 2. Sen tillbaka på ett såklart. Vad är det för förgasare du satt dit?
2014-07-03 kl. 19:48 #9915[Originally posted by Drea]
Jag hittade jacket på remskivan ikväll. Trodde jag var utan jacket men det var igensatt me skit! Då bör jag kunna hitta rätt. Däremot är jag osäker på det här med gradantalet jag kan läsa i mina böcker?
Det verkar som jag endast får fram ström till säkringen till tändningen i säkringdosan? Töndlåset verkar ok i min värld.
Jag har monterat en ny orginalare som förgasare!
Tack för all hjälp!?
2014-07-06 kl. 19:08 #9916[Originally posted by Drea]
Nja det är som vi trodde! Kondensatorn får endast ström med läge tre på nickeln? När startmotorn går.
Vad kan ge ett sådant problem. Kan det ändå inte vara problemet med generatorn? Ingen har rört elsystemet och allt ser ok ut!
Bilen har inte brukats på 20 år så det kanske kan vara något relä som spökar? Men vart kan det vara? Får inte fram stöm till så mycket annat än?Funderingar?
2014-07-06 kl. 20:31 #9917[Originally posted by TheRobban]
Säker på att tändningslåset är ok? Gradantalet står med i haynes eller gröna bibeln, kör på övre dödpunkt så står den skapligt rätt. Den ska stå framåt som jag kommer ihåg det iaf. Såvida man inte vridit fördelaren väldigt mycket, då skulle man teoretiskt sett ha 1an någon annanstans. Men kolla du tändningslås, du får felsöka en sak i taget tills du hittat rätt. Jag är osäker vad generatorn skulle kunna göra för att skapa det här problemet? Har du kortslutning i den så har du problemet även på läge tre. På tal om rubriken, jag antar att du menar att det ryker ur avgasröret och inte i motorrummet?
2014-07-07 kl. 08:10 #9918[Originally posted by Drea]
Nja det ryker lite …. från rätt ställe. avgasröret.
Ang tändningslåset så är det svårt att hitta var strömen skall komma ut i vilket läge i mina böcker. Brun har alltid 12 V och den vita som jag vet har med Tändspolen att göra får bara 12 v i läge 3.
Får jag till tändningen så kan jag alltid ha en strömbrytare för tändningen istället för via tändlåset. Jag monterar på den nya generatorn så får vi se om det blir någon förändring.Om någon vet i vilket läge det skall gå ut 12v till de olika stiften på tändlåset vore en trevlig info att få ta del av.
Jag har 4 olika kablarVit
Röd vit
Brun
Svart röd tror jag det är på den sista.Det känns spontant att det händer något med den vita kablen på vägen till tändspolen. Jag kan summra mellan tändspolen och den vita kablen på tändlåset men den vita kabeln på tändspolen är mycket klenare än den vita på tändlåset. Om man tänker efter så vore det konstigt om matningen till tändspolen kommer från tändningslåset under hela tiden. Mycket ström som skall passera där helatiden under körning.
Sitter det relän mitt under instrumentbrädan någonstans? Jag hittar de två under instrumentpanelen?2014-07-07 kl. 08:56 #9919[Originally posted by Tersan]
Drea skrev:Brun har alltid 12 V och den vita som jag vet har med Tändspolen att göra får bara 12 v i läge 3.Alltså är tändlåset trasigt. Testa att koppla förbi tändlåset så att du alltid har 12V till spolen. Går bilen då så har du ytterligare ringat in felet…
Kopplingar till ett t-lås är normalt 12v in, 12v ut, jord och startsolenoiden. Du har förmodligen en säkring nånstans mellan t-lås och tändspole, tyvärr har jag inget elschema till en seriebil så jag får hålla mig till generella elläror.
2014-07-07 kl. 19:16 #9920[Originally posted by Drea]
Va kul att du kom med det förslaget. När jag kom hem idag så kopplade jag vita kabeln direkt till brun. Alltså 12 v hela tiden till kondensatorn, men bilen pustar bara? Tog bort förderlarlocket för att återigen kolla om jag fått tändkablarna rätt och ser då att vrider jag motorn ett varv så pekar rotorn bakåt. Dvs ettan ligger i riktning bakåt. Kanske? Bilen hoppade igång med ettan cyl bakåt med startgas och tjuvkopplat tändningslås. Dock vill den inte starta utan gas så jag får kolla så tändningen står helt rätt och justera förgasare mm.
Tillbaka till elproblemet. Jag ser på elchamat att den vita kabeln på tändlås och vita på tändspolen har gemensamt att de har förbindelse med generatorn. Kan det vara så att 12v skall komma från generator när bilen väl har hoppat igång så är det inget fel på mitt tändlås.
Någon i klubben som har sitt tändningslås hängande i bilen som är sugen på att summra om det kan vara så. Brun och vit endast får kontakt i läge 3 när startmotorn går?Monterar snart dit en ny generator så kanske det löser mitt problem med 12v till kondensatorn.
Men vem vet.
.?2014-07-07 kl. 19:28 #9921[Originally posted by TheRobban]
Du ska vrida motorn två varv för att fördelaren ska gå ett varv, vrid motorn ett varv till och se vart rotorn hamnar då. Det är tändningslåset som är trasigt du får inte 12V på kondingen pga generatorn.
Jag misstänker att dina tändkablar sitter fel också, troligen därför den bara pustar samt startar med startgas. Ta ett kort och lägg upp så man kan se hur vakuumanslutningen på fördelaren pekar.
2014-07-08 kl. 18:12 #99222014-07-08 kl. 18:14 #99232014-07-08 kl. 20:39 #99242014-07-23 kl. 20:48 #9925[Originally posted by Drea]
Jaha nu e bilen igång, skulle byta till nya tändprylar, lock mm men det visar sig att den jag har inte stämmer med den svarta nya orginalaren jag har fått, samma som din på bilden. Min e röd. Min rotor pekar åt motsatt håll mot den svarta orginal rotorn, det innebär att min rotor står rakt bakåt riktning mot fjärde cylindern. Då hoppade bilen igång på en gång.
Provade även att koppla tillbaka min vita kabel på platsen där den skall vara placerad på tändlåset. Bilen startar och fortsätter gå. Så jag antar att mitt tändlås är helt och att tändspolen får ström annanstans ifrån när bilen går igång som jag trodde. Låter inte rimligt som sagt att strömen till tändspolen skall gå igenom tändlåset hela tiden.Dock så går bara bilen bra med choken utdragen? Jag har en ny förgasare och jag antar att luftskruv måste ställas in. Vidare så har jag inte ställt tändningen än. Har bara privstartat bilen och vill inte varmköra den för mycket nu i början.
Några råd ang choken och inställningen på förgasaren från kunnig?
Jag saknar luftfilter och det kanske har inverkan?
2014-07-23 kl. 22:36 #9926[Originally posted by TheRobban]
Varmkör bilen och sen skruvar du in eller ut skruven beroende på vart den går bättre. När den går bättre fortsätt skruva tills den börjar gå sämre och skruva tillbaka den tills den går bra igen.
Har du en sådan här rotor? http://www.johncraddockltd.co.uk/series … 90110.html
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.