Forum › TEKNIK › Freelander › Freelander 1 (1997-2006) › Demontera växellåda
- Detta ämne har 13 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-17 17:30 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-11-24 kl. 20:18 #13474
[Originally posted by Mezzner]
Jag bytte koppling för sisådär 10 000 mil sedan. Ganska direkt kunde jag konstatera att det nya urtrampningslagret lät sämre än det gamla…
Det har varit lite till och från med missljudet, men på senare tid har det blivit lite svårt att trampa ur ordentligt, och nu har jag missljud så det inte är nån större idé att hoppas på att det kommer att funka framöver.
Så, då funderade jag lite på att denna gång plocka loss växellådan istället för motorn. Motorn gick att lirka framåt och uppåt så pass att jag kom åt att byta koppling, men det var hyfsat tidsödande.
Funderar nu på att prova att plocka loss växellådan istället. Alla skruvar kring sprängkåpan ska loss i båda fallen, det är nåt som är lite tråkigt. Men när dessa är borta är det ju inte jättemycket mer att skruva på innan lådan ska gå att lirka loss. Så i den jämförelsen borde det vara lättare än att flytta på motorn, som kräver ganska mycket demontering.
Nån som provat? Kanske någon som gjort båda alternativen, dvs både dels lossa motor och dels växellåda?
2016-11-24 kl. 21:59 #13475[Originally posted by mss]
Jag har gjort på båda sätten. För att bara byta lager skulle jag låtit motorn sitta och tagit lådan nedåt.
2016-11-24 kl. 22:02 #13477[Originally posted by mss]
Är det svårt att trampa ur så tror jag du har sprickor i fästet för slavcylindern.
2016-11-24 kl. 22:41 #13480[Originally posted by Mezzner]
Jo, det är en bra gissning, men jag har bytt denna inkl äkta Land Rover-original-fäste för inte så länge sen.
Jag kikade ned igår och det såg helt ut. Men jag kan inte svära på att det såg helt rakt ut!
Jag får väl kolla innan jag river. Tänkte nog riva innan jag beställer delar ändå, jag behöver inte del bilen så mycket så den kan stå ett tag.
Men då ska jag nog prova att plocka ned lådan denna gång. Jag ogillar särskilt att plocka av insug och generator/AC. Det får man ju ändå göra regelbundet när man byter topplockspackning…2016-12-20 kl. 09:44 #13482[Originally posted by Mezzner]
Slavcylindern verkade ok. Däremot går ju axeln som gaffeln sitter på trögt. Den går inte ens tillbaka nu. Det beror ju möjligen på att själva axeln kärvar, men troligen på haveri kring solfjädrarna vid urtr.lagret antar jag. Drivaxeln var ju märkvärdigt lätt att få undan, en skruv ur bärarmen bara så var det klart. Dock kunde jag ju börjat m att tömma oljan innan jag drog ut axeln…
Skruvarna mot IRD och den dåligt placerade skruven i närheten av dessa tog mer än en timme att få bort. Insuget är ju ganska i vägen.
2016-12-20 kl. 21:20 #13484[Originally posted by Mezzner]
Skruvarna i startmotorn gick snabbare än väntat. Däremot de två skruvarna i växellådsfästet som sitter ganska fint i hjulhuset sitter ändå så att det inte går att få dit ett spärrskaft. Så jag har dragit M10:or som var ENORMT sega och tröga med en liten 13 ringnyckel (jo M10 och 13), i mer än en timme och då är den ena fortfarande kvar. Måste få dit en sexkanhylsa, ringnyckeln börjar göra skallen dålig på ena skruven…
2016-12-21 kl. 18:03 #13486[Originally posted by jsrangerover]
Kopplingsaxeln sitter i en dum vinkel så smuts rinner ner och som du märkt så kärvar den, jag brukar alltid smörja där axeln går in i lådan vid service på dessa bilar.
2016-12-21 kl. 18:24 #13488[Originally posted by Mezzner]
Jo, den kärvar rejält, men är nog inte felet i nuläget. Det verkar inte vara nån skillnad vilket håll man vrider åt, den går lika trögt eller lätt, och den fjädrar inte tillbaka över huvud taget. Så fjädarna är nog förstörda mot lagret eller så har det havererat på annat sätt. Kanske kan gaffeln haverera p g a dåligt lager också.
Det verkar som att lagret som ingick i kopplingssatsen var dåligt, för jag hade lagerljud direkt efter kopplingsbytet för några år sen.
Tyvärr verkar den skruv som går genom fästet ha fastnat ordentligt. Den med 13-grepp och M10. Den går inte att borra, och jag är skeptisk till om man kommer åt att demontera andra delar av samma fäste för att få ut lådan. Även om man får bort andra skruvar så sitter nog fästet kvar eftersom det går runt en balk. Provade lite idag med sexkanthylsa och jag tar i rejält, men gängan ger sig inte. Ev måst jag svetsa på nåt på skruvskallen, men den sitter rätt illa till.2016-12-22 kl. 12:25 #13490[Originally posted by Mezzner]
Yesss!
Jag fick till slut loss skruven. Efter att ha provat rätt många varianter och då jag insåg att 1/4"-hylsan inte skulle klara momentet (fyrkanten eller handtaget hade garanterat gått sönder), så hade jag äntligen med mig rätt hylsa för 3/8", och till denna har jag ett riktigt bra spärrhandtag från Biltema(!), som både är smidigt, har långt skaft och tätstegad spärr. Det långa skaftet och den låga bygghöjden kom väl till pass. Jag hade kanske tre varv kvar då skruven gick otroligt segt, och sen började det släppa och nu är skruven borta. Den ser rätt OK ut, märkligt nog. Men det blir en gängtapp genom svetsmuttern och ny skruv vid montaget sen.
Så om jag bara lyfter ur startmotorn så ska det teoretiskt nu gå att lirka ut lådan. Fast jag har säkert missat nåt som inte syns ännu, och det där med att lirka, ska visst inte vara så lätt heller…
Konstaterar dock nu som många gånger förr; med rätt verktyg kan nåt svårt bli betydligt lättare. Och rätt verktyg kan vara rätt petigt ibland. Det betyder inte vilket verktyg som helst som passar bara…2016-12-22 kl. 17:32 #13492[Originally posted by Mezzner]
Hade förstås ett momentstag samt staget från växelspaken kvar. Momentstaget satt rätt illa men gick ändå lätt att få bort. Växellänkaget var smidigt med en FRP som höll ihop det hela.
Hade dock missat en skruv längst bak, den nedre av de två som sitter i IRD-fästet.
Därefter har jag bänglat isär, vilket inte var så lätt. Var lite orolig i och med att bilen är på lyft, och både motor och låda är ju lösa och lite läskiga. Sänkte till slut ned så att jag satte en relativt höglyftande garagedomkraft under lådan. Gav upp och åkte hem, men lådan nästan loss. Tror det är startmotorn, som är lös, men ändå är lite halvt på plats, som gör att det är lite extra krångligt att separera låda och motor. Samt att jag var lite orolig att lådan skulle trilla ur när den var högt över golvet. Konstaterar att det varit rätt tidsödande hittills. Kanske borde jag ha plockat bort luftburk och nåt mer från början för att komma åt bättre.2016-12-23 kl. 15:56 #13494[Originally posted by mss]
Har för mig att det sitter en tätning mellan ird och lådan som gör att det går trögt att få isär.
2016-12-23 kl. 18:12 #13496[Originally posted by Mezzner]
OK, kanske det. Det är väl lite så att den hänger lite på axeln och det är svårt att dra den rakt av också. Mest är det väl så att man fäpplar lite för att det är trångt och ligger lite illa till. Hade jag vågat ha den på rejäl höjd och stått rakt under och bara försökt dra av den så hade det kanske funkat rätt bra, men jag vågar inte lite på att man är med och tar emot lådan när den plötsligt faller av. Jag var rätt ineffektiv sista timmen jag höll på kände jag.
2016-12-27 kl. 11:48 #13498[Originally posted by Mezzner]
Det var rätt besvärligt att få ur startmotorn. Det var förstås, visade det sig, nåt man borde ägnat sig åt innan man överhuvudtaget separerade motor och vxllåda.
Sen var det ju rätt mycket lirkande och försök med olika höjd på motor vxllåda innan de till sist gick isär helt. Tätningen mot IRD är en o-ring, den såg OK ut, och satt nog inte så fast. Men den axeln gjorde ju sitt till för att det skulle vara svårt att lirka av lådan både från den och från motorn.
Urtrampningslagret var förstås skrot, tryckplattans fjädrar verkar dock ha klarat sig bra. Jag misstänker att den tröga axeln till gaffeln mot urtrampningslagret var en starkt bidragande orsak till haveriet. Egentligen huvudorsaken till den dåliga kopplingsfunktionen. Om man inte har spel till lagret när man släpper upp pedalen så går ju lagret rätt snabbt misstänker jag. Och i det här fallet så har säkert axeln bara vridit sig så långt som fjädrarna tryckt ganska hårt mot lager och gaffel. Så nu gäller att få loss den axeln, och få den att gå fint igen, beställa kopplingssats, samt lirka ihop det hela.
Att skrota bilen kanske hade varit motiverat med tanke på hur tidsödande det har varit hittills. Det har nog tagit nästan två arbetsdagar att få loss lådan. Två misstag från min sida var säkert att inte demontera luftfilterburken (den har ju engångsslangklämmor…), samt att inte plocka ur startmotorn i tid. Det hade sparat en del tid totalt sett.2017-02-17 kl. 17:30 #13500[Originally posted by Mezzner]
Efter nytt rekord i utdraget arbete, så är nu lådan på plats.
Jag började med att plocka bort luftburken. Det var två skruvar och så lät jag slangen till insuget sitta, eftersom det var där engångsslangklämmorna sitter.
Inget gick direkt dåligt frånsett att det nu gått så länge sen jag rev att jag inte minns så bra var resp skruv skulle sitta.Att få tillbaka lådan på motor och IRD var dock riktigt besvärligt. Det sitter bl a ett par plåtar som nån form av stänk eller dammskydd vid kanten av sprängkåpan. Dessa gör det egentligen omöjligt att plocka loss vxllåda med motor och IRD kvar i bilen. De gör motstånd då man demonterar, men blir väl då lite deformerade så att de ändå slinker förbi det som är ivägen. Att få dit dem är mycket svårare. Det krävde i princip att man deformerade dem först och när det börjar vara på plats kan man knäcka till dem hyfsat igen. Men att få de två axlarna att stämma, dvs ingående axeln på lådan ska ju in i kopplingen, och samtidigt ska ingående axel i IRD gå in i hålet på växellådan; i princip tog detta nåt i stil med en hel arbetsdag även om det var lite fördelat på tre tillfällen. Att byta koppling genom att demontera motorn, och lyfta den en liten bit krävde ganska mycket demontering, men gick snabbare.
Redde också ut lite ang olja till växellåda och IRD.
Fick lite olika resultat vid googling, men kom fram till att växellådan ska ha en ganska specifik olja från Land Rover (Texaco tror jag att det var egentligen) som har nån tilläggsbeteckning MTF.
Till sist kom jag fram till att en GL-4 fungerar utmärkt. Inte en GL-5, som normalt inte är så skonsam mot metaller med koppar i, som det finns i en växellåda.
Jag köpte hypoidolja på Biltema, helsyntet och en GL-4/GL-5 som alltså då har GL-4 egenskaper avseende lämplighet för rödmetall, men som jag förstår har samma bärighet osv som en GL-5.Till IRD går det bra med GL-5. GL-5 är på sätt och vis bättre prestandamässigt än GL-4, men olämplig till synkringar, men det innehåller ju inte IRDn.
Läste att Haynes ansåg att det var EXTREMELY AKWARD att fylla oljan i växellådan. Det var dock inte sant, jag hällde enkelt i med slang och tratt, men tratten uppe i motorummet. Spillde inte en droppe och det gick rätt snabbt.
Till växellådan (PG1) ska det vara två liter, och till IRD 1,1. Stämde utmärkt. Jag hällde i detta och då var det också precis fullt, spillde en droppe från IRD, och ingen från vxllådan. Om detta var EXTREMELY AKWARD så har jag inte ordförråd nog till hur det var att göra jobbet i övrigt. Rätt tråkigt och besvärligt. Att plocka bort luftburk är dock ett mycket viktigt tips. Nu hade jag bilen på lyft, vilket förstås var tacksamt eftersom jag omväxlande jobbade underifrån och från motorrummet.
http://www.dingocroft.co.uk/Rec_lubes_FRLNDR1.htm
http://workshop-manuals.com/landrover/f … apacities/ - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.