Defenderpriser.

Forum ALLMÄNT Övrigt snack Defenderpriser.

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2020-09-09 12:37 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #71347
    4557
    Deltagare

      UCS 762 PU 90 -04 sålde jag 2011 för [b]100.000:- vid 3.700 mil[/b]. Påkostad nästan lika mycket som jag gav för bilen.. Dels hos PIKAB samt av mig själv. 4″ höjd + nya skiftnycklar fram + nya länkarmar bak + nya panhardstag + nya bromsslangar + nya styrstag + nya stötdämpare + nya däck med fälgar + utvändig reservhjulshållare + nya rocksliders + ny ”Armé-bumper” fram + Bumerettes bak + nya skydd över alla lampor fram & bak + skydd på båda axlarnas ”klumpar”(bak i form av släde) + CB-radio + kapell över flak + lådor på flak + Hi Lift m tillbehör + ”wåfflor”+ brandsläckare + liten Abarth skinnklädd sportratt m m.

      BMU 739 SVX 90 -09 sålde jag för [b]180.000:- vid 4.400 mil. [/b]Bjuden 110.000:- för vid inbyte till ny Mazda CX5 och ny Toyota RAV-4 samt 120.000:- vid inbyte mot ny Honda CR-V. Påkostad nya arméfälgar + ny bumper fram + nya bumperettes bak + isolering av suffletten medelst ett flertal spryglar och isoleringsmatta i tak + låsbart fack under cubbyboxen + brandsläckare + 2 BIG-Knickar på skyddsbågen + en fällbar ställning helt av aluminium bak med 20 lit Gerrycan + 20 lit vattendunk med avtappningskran + Hi Lift med tillbehör + ”wåfflor” + eluttag med handlampa + eluttag under förarstol + skydd under styr- och parallellstag(som samt främre diffklump(som inte höll trots flera byten) + skydd på bakaxelklump( i form av ”släde” som även skyddade bakersta knutkorset) + rostfri passbit i stället för stora ljuddämparen(för att förbättra markfrigången) + fin/dyr CB-radio med många tillbehör m m.

      Mina bilar var visserligen använda så som det var avsett att de skulle brukas av brittiska försvarsmakten – d v s de hade inte helt klarat sig undan skönhetsavtryck från illvilliga fasta innevånare i skogen. Men det är ju det Deffarna är byggda för – inte altarskåp runt Stureplan och Götaplatsen.

      Hur som helst så tycker jag att det begärs ohemult mycket för dessa Deffar, som i de flest fall av mig betraktas som renoverings-/reservdelsobjekt.

      Nu tror jag mig veta att jag ”förstörde marknaden”, som framgick jag av vissa mejl som tillställdes mig.
      Flera sa: Hade jag bara fattat så hade jag köpt – lätt att säga efteråt.
      Men jag hade bara 1(en) spekulant på varje bil!

      Vad tycker ni? Dålig affärsman? Javisst! Men jag ångrar inte enkrona av utläggen. De har berikat mitt liv (och jag har något att snacka om!!!!!)!

      Men nu har jag en bil som är ÄNNU ROLIGARE!!!! (men vad – det vågar jag inte berätta)!!!!!

      #71350
      Ray.S.
      Deltagare

        Jag har lite svårt att tro att annonsörerna får vad som begärs. Jag menar….priserna är ju rent löjliga. När det kommer ut en bil på ex-vis Blocket till vettigt pris, blir den såld inom någon vecka. De med fantasipriser står i regel ofta kvar tiden ut.

        mvh. Ray.S. nr. 86.

        #71385
        4557
        Deltagare

          [quote quote=71350]Jag har lite svårt att tro att annonsörerna får vad som begärs. Jag menar….priserna är ju rent löjliga. När det kommer ut en bil på ex-vis Blocket till vettigt pris, blir den såld inom någon vecka. De med fantasipriser står i regel ofta kvar tiden ut.
          mvh. Ray.S. nr. 86.[/quote]

          Jag vet ju inte säkert om jag fått flera intressenter, eller rättare sagt att fler spekulanter hört av sig om jag avvaktat med att sälja.
          Båda Deffarna såldes till icke SLRK:are.
          Båda såldes och levererades inom ett dygn.

          Helt o t så försökte jag för några år sedan i flera månader att sälja en RRC för 1.000:-
          Bilen var i utmärkt skick och påkostad en del, bl a fina MT-däck, som bara de borde renderat 5 – 10.000:-.
          Klarlacken på huven hade delvis börjat släppa, men det var enda defekten.
          Bakluckorna var i mycket god kondition, och bara de tillsammans värda mer än tusenlappen.
          Den var DÅ nyligen avställd och således belagd med körförbud, men fullt körbar.
          Kördes från platsen av köparen.
          Inte ett svar från någon SLRK:are.
          Gick till en på 4x4sweden.

          Varför är SLRK:are så ovilliga att köpa prisvärda bilar – men begär så ohemult mycket för sina långmilare?
          Alla kan väl inte vara (o)ekonomiska självplågare.

          #71400
          Håkan Edberg
          Deltagare

            ja min erfarenhet är att forumet är bra när man ska köpa… men inte så bra när man ska sälja!!
            dom 3 Landrovers som jag sålt fick jag typ inga napp på på forumet… men på blocket blev dom sålda!!
            av dom 15 landrover jag är reg. för nu… (3 res.delsbilar) så är 2 köpta via blocket…
            resten via forumet eller via klubbmedlemmar!! dock kanske det här lite off topic…
            har ingen erfarenhet av defender!! utan bara av Discovery 1 och 2 samt RRC och p38…
            men tycker nog jag känner igen fenomenet du beskriver från dom också!!

            #71568
            abegbg
            Deltagare

              Hej

              Jag letar efter något liknande en Defender 130 Td5 och har egentligen noll erfarenhet av Land Rover. Jag vill ha en bil till arbete (skogsarbete med sågar och röjsågar, dvs kunna lasta en massa saker), jakt och camping själv och med familjen. Defendern verkar vara det rimligaste alternativet tycker jag, men jag har som sagt noll koll på priser och så vidare. Man kan väl få en viss prismedvetenhet genom värderingstjänster på nätet, men det folk begär ligger inte sällan över det dubbla, så med min ringa erfarenhet drar jag gärna öronen åt mig och blir fundersam.

              Säg en Defender 130 Td5 2003:a som gått en bit över 20 000 mil, vad är rimligt för den? Hur värderar man extrautrustning?

              Kanske är fel del av forumet och kanske borde starta en egen tråd, men jag börjar här.

              Mvh Carl

              #71573

              De värderingstjänster jag kollat med ger löjligt låga priser på alla bilar, inte bara Defender. Skulle säga att de värderingsförslag jag fått när jag testat legat UNDER 50% av gängse marknadspris (kan vara en effekt av att försäkringsbolagen vill ha det så för att ha något att hänvisa till när de ska beräkna ersättning). Blocketpriserna är dock ofta satta optimistiskt (säljaren gör inledningsvis ett försök att få mycket pengar). En rimlig uppskattning är att säljpriset hamnar 20% under utgångspris. För en Defender (och även andra lite äldre Land Rovers) är det dock ofta så att ägaren gjort mycket med bilen, både underhåll och utrustning, så varje bil blir unik och måste värderas individuellt, det går inte med några allmänna mallar. Inte mycket hjälp kanske….

              Mvh Stefan

              #71574
              abegbg
              Deltagare

                Jo men det är lite hjälp allt. Det är ju som du säger att folk vill försöka få betalt och det respekterar jag och som ny har jag dels ingen koll och så vill man inte rätt upp och ner förolämpa folk. Sedan är ju ofta Land Rovers extrautrustade med en hel del som sagt, vilket gör det ännu svårare. Frågan är hur man skall värdera det arbetet. Endel ser det som en del av en hobby, som kostar pengar, och en del ser det som värdeförhöjande.

                Jag tror att jag givit mig in i en djungel.. 🙂

                Mvh
                Carl

              Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.