Forum › TEKNIK › Ninety, OneTen & Defender › Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 › Defender td5 startar inte
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2020-08-14 07:59 av .
- FörfattareInlägg
- 2020-05-19 kl. 12:03 #65750
Jag är en lycklig ägare till en Defender td5 county 90, årsmodell 2002, sedan 1 år tillbaka och bilen har gått som en klocka. Den är också nyligen besiktigad utan några anmärkningar.
Mitt problem uppstod för två veckor sedan när motorn inte startade efter att ha stått stilla i 4 timmar, innan dess gick den klockrent. Fick en känsla att det var dieselpumpen som inte startade, eftersom jag inte hörde något tickande ljud från dieseltanken. Jag har kontrollerat alla säkringar och dessa var ok. När bilen har stått stilla i en vecka började dieselpumpen att fungera igen utan att jag gjort något och då startade motorn.
Kan det vara något relä-problem och var finner jag i så fall reläet till dieselpumpen?
Nu vågar jag inte köra bilen eftersom den kan stanna igen och kanske på ett olämpligt ställe.
Är det någon som kan ge mig några tips om vad som kunde ha hänt och vad bör jag göra för att det inte skall inträffa igen.
//Jan
2020-05-19 kl. 12:24 #65753Byt pumpen!! En dålig pump kan funka av och till…
Men nån exakt vetenskap är det ju inte… så om man har otur är det nåt annat!! Men i 99 fall av 100 sä är det pumpen som är problemet!!2020-05-19 kl. 19:53 #65789Min 110 gick att starta igen efter ett tag och den gick på tomgång men vid gaspådrag så dog den. Köpte ny pump från England och bytte den genom att ta upp ett hål i golvet på lastutrymmet. Detta verkade enklare än att plocka ner bränsletanken. Jag har en 110 så det är kanske annorlunda på en 90.
Att ha en lucka i golvet visade sig väldigt praktiskt då jag var tvungen att ta ur pumpen igen. Jag hade fått en pump avsedd för Discovery som har en annan nivåmätare. Bara att skifta ut nivåmätaren med min gamla och så fungerade det igen. Lycka till!
/Hans
[attachment file=65790]
2020-08-14 kl. 07:59 #70258Hej Jan,
Lyser exempelvis varningslamporna för Motorspärr, Glödstift och Engine management på instrumentbrädan eller är de också ”döda”.
Innan du köper ny pump och byter ut den med alla kostnader och besvär – kontrollera först att pumpen är OK.
Exempelvis koppla om jordkabeln nere vid ECMboxen. Går pumpen då igång men inte motorn så inkludera trasig ECM-box i din felsökning.
Dvs. om du har den ursprungliga ECM-boxen ”MSB101170”Kolla gärna mitt inlägg i starten av det här nya Forumet. Där får du lite info om mina initiala problem med att starta en stendöd Defender.
På internet finns flera fall där Defendern slagits ut efter kraftigt åskväder, parkering ett par timmar, parkerad för natten eller som i mitt fall tomt batteri (orsak okänd).
Hade Defendern på analys på märkesverkstad, Skickade ECM:n till england för koll/reparation. Resultat. Kraschad ECM!Efter ca 2,5 år av testande mm var bilen igång igen med ny, alltså begagnad ECU. Detta är värsta, värsta scenariot.
//PG medlem 1367
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.