Defender 90, Td5, ym99 startar inte!

Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 Defender 90, Td5, ym99 startar inte!

Etiketter: ,

  • Detta ämne har 2 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2020-10-18 21:01 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36050
    P-G Johansson
    Deltagare

      Hjälp/seriösa tips efterfrågas.

      Akut problem – Defendern startar inte (Defender 90 Std. Td5, årsmodell 1999).
      – Startmotorn och bränslepumpen lirar ihop med ”fulkoppling”.
      – Säkringar i huvudkonsolen och under hö förarsäte är OK, reläer likaså.
      – Batterierna i fjärrkontrollen är bytta. På- och avlarmning fungerar.
      – MEN, varningslamporna för Glödstift, Startspärr och Motorövervakning lyser inte alls vid tändning på.
      Vet inte exakt när de slutade lysa!

      Jag har bl.a. läst Beckers inlägg om startproblemen på Forumet och tipset att flytta runt reläerna men utan resultat. Har dock inte mixtrat med stiften eller kollat ledningarna ännu.

      Historik:
      Defendern hade stått oanvänd ca 1-1,5 månad efter senaste start och testkörning i garaget.
      – Batteriet var plötsligt tomt.
      – Efter laddning startade inte bilen. Startmotorn går men pumpen är helt tyst.
      – El-mätning visar på defekt pump.
      – Säkringar i huvudkonsolen och under hö förarsäte är OK. Reläer likaså.
      – Byter bränslepumpen (vid test direkt mot batteri fungerar båda pumparna!! Öööhh).
      – Flödar enligt instruktionsboken.
      – Trots ny pump startar inte Defendern. Startmotorn går men pumpen är tyst.
      – Säkringar och reläer är ok.
      – Inkommande ECU Alarm till ECM (pinne 34) som ska meddela ECM att aktivera pumpen är OK. Däremot jordar/”nollar” inte ECM (utgående kontakt 5)
      mot det gröna reläet i huvudkonsolen för att driva pumpen. Alltså förblir bränslepumpen inaktiverad när tändningen slås på.
      – FULKOPPLING. När ledningen från ”gröna reläet” till ECM kapas och ”jordas” separat (blir noll volt) styrs pumpen av tändningen.
      – Motorn startar ändå inte. Morrr.

      Det verkar som startprocessen är spärrad någonstans, att bränsle kanske inte når injektorerna på grund av någon mörk kraft.

      Förslag till åtgärd mottages tacksamt.
      PG

      #36090
      P-G Johansson
      Deltagare

        Fortsättning följer…

        Har efter ovanstående inlägg hittat exakt samma problem inkl. ”batteritorsk” på internationella forum. Bl.a. nämns frånvaro av jord till ECM. Alldeles riktigt jordningen av ECM var borta.
        Enligt el-schema Engine Management (1999my, 20.1) dras jorden från motorrummet (C0560) till Header 0291 (K109).
        Från Header k109 går 4 separata jordledningar till ECM och ansluter till stiften stiften C0658-1, ~  -2 (pluggad), ~ -24 0ch ~ -25.
        Har nu jordat C0658-1, C0658-24 och C0658-25 direkt till en av jordpunkterna under högra passagerarsätet.

        Fortfarande lyser inga lampor på instrumentpanelen i startläge II.
        I läge III lyser bara oljelampa, batteri, TRC och ABS.
        Alltså, samma situation som ovan och Defendern vill inte starta. Lika deprimerande resultat på de berörda forumen också.

        PG

         

         

        #73456
        P-G Johansson
        Deltagare

          Avslut på historien.
          Det var ECM-burken som var helt utslagen. Skickade t.o.m. burken till England för analys/reparation. ECM-burken var så stendöd att firman inte ens tog betalt för analysen.
          Blev ”bara” att skaffa ny ECM vilket inte var så lätt eftersom originalmodellen slutat tillverkas och nästföljande version knappt finns att uppbringa ny. I så fall till till riktigt saftigt pris.
          Defender är ändå Defender och den vill man ju gärna ha kvar eller hur…?

          //PG

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.