Defender 110 CSW Td5 -03 med 4 087 mil

Forum ALLMÄNT Köp & Sälj Säljes LR, RR och SLRK-relaterat Defender 110 CSW Td5 -03 med 4 087 mil

  • Detta ämne har 4 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2021-09-16 10:24 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #88394
    Svante Lind
    Deltagare

      NYBILSKÄNSLA i vänsterstyrd (byggd för högertrafik) Defender 110 Td5 CSW -03 med regnummer UJH547, i dagsläget endast 40 872,6 km (snitt = 2 270,7 km/år). Inga glapp, ingen rost, går som en dröm.

      P.g.a förändrade förutsättningar behöver jag avyttra min drömbil alldeles för tidigt.
      Jag köpte henne för bara några månader sedan och planerade för ett långt förhållande, då jag (äntligen) lyckats hitta en vänsterstyrd (för högertrafik) ”oskruvad” bil i såväl originalskick som näst intill nyskick (något jag aktivt letat efter en längre tid). Har naturligtvis hunnit köpa på mig lite tillbehör som jag ännu inte monterat eller bestämt mig för hur jag skall göra med…
      Jag behöver dock frigöra kapital och provar därför att lägga ut henne till försäljning.

      Här kortfattad beskrivning/historik för den som är seriöst intresserad:
      Kaross i Rutland red (607) med tak och fälgar i Alaska white (909), 5-bar 3mm aluminium skydd på skärmar, huv och sill (= tröskelprofil). Originalmonterad ”klassiska” snorkeln samt varmgalvaniserad takkorg ger denna, ursprungligen av Räddningstjänsten i Varberg beställda, Defender ett mycket trevligt intryck.

      Lite om hennes utförande:
      ”KLARA” (som vi döpt henne till) utrustades och såldes ursprungligen 2003-10-22 av Rejmes Personvagnar i Halmstad till Räddningstjänsten i Varberg som 2-sits (endast framstolar) CSW med lastförskjutningsgaller direkt bakom framstolarna och i princip plant golv i hela lastutrymmet (numera ovanpå bakskärmarnas höjd).
      Det gör att man från sidodörrarna idag får ett mindre utrymme tillgängligt ”under golvet” för olika stuvfack (ej ännu några draglådor monterade).
      Bak (-ifrån) sitter det under ”golvet” en kullagrad låda från företaget ”Front Runner” (Product code: SSLD002) samt i anslutning till bakdörren även Front Runner´s reservhjulshållare (Product code: RBLD001).
      Även ett par plastlådor från Front Runner för stuvning utom- eller inomhus medföljer.
      ”Fabbri Gringo” en skid och en cykel hållare som placeras/fästs på reservhjulet finns även det på tillbehörslistan över bilens utrustningsdetaljer.
      Takkorgen (okänt fabrikat), med en 645mm bred lastrulle i bakkant, sträcker sig från takets bakkant och 250cm av takets totalt 290cm längd. Invändigt breddmått på korgen är 1410mm (i princip samma bredd som dropplisten på korgens ytterkant). På förarsidan (vänster sida) i anslutning till den på akterspegeln fast monterade stegen löper en 350 mm bred gångbro av 3mm 5-bar durkaluminiumplåt i hela korgens längd.
      Hjulupphängning: Fjädrarna (som är originalmonterade 2003) är progressiva och det har aldrig funnits krängningshämmare monterade på henne. Genom rostskyddsbehandlingen går det i dagsläget inte att enkelt se fjädrarnas färgmärkning utan endast tråddiameter och antal varv. De är någon form av ”förstärkta” fjädrar, men jag har inte kontrollerat vilken modell.
      Den enda (för mig) kända modifiering mekaniskt som gjorts på henne är att jag blockerat EGR kanalen, 21-06-06 / vid 39794,8km, med ett tunt aluminium bleck i skarven efter värmeväxlaren. Detta då jag personligen tror EGR gör mer skada än nytta för motorn. I övrigt är motorrummet orört, så långt jag kan se.
      Utväxling i fördelningslådan är 1,41 och axlarna har 3,54 – helt enligt handboken.
      Laddtryck (kontrollerat med Nanocom) på maximalt 0,98 Bar i lång uppförsbacke på 4:an. Har bara provat vid ett tillfälle när det var ca +25C ute, vilket är lite hög lufttemperatur (= låg densitet) för optimerat effektuttag på en förbränningsmotor (men kanske rimligt för en äventyrsbil som Defender).
      Originalmonterad snorkel (plåt) ger bra luftkvalitet (färre partiklar) men lite sämre andning i form av större luftmotstånd för insugsluften.
      Hon rullar för närvarande på en uppsättning (4st) sommarhjul, Cooper Discoverer ST MAXX 235/85-16, på 5,5×16 ET33 original fälgar. Uppskattar att dessa däck har ca 80% kvar.
      När vägarna börjar bli isiga finns en uppsättning (4st) dubbade vinterhjul, Cooper Discoverer M+S 245/75-16, på 5×16 ET33 original fälgar. Uppskattar att dessa däck har ca 60-70% kvar.
      Reservhjulet (bak) är ett Michelin XPC 7,50×16 (original montage från 2003) som aldrig rullat en meter (gjutskägg oskadat).

      Lite om historik/nyttjande:
      Hon stod de första ca 9 ¼ åren parkerad inomhus i Varberg Räddningstjänst (Brandkåren´s) lokaler med en liten räddningsbåt på trailern som hängde på släpkroken.
      Den 1 januari 2013 bildades ”Räddningstjänsten Väst” i vilket Varbergs Räddningstjänst införlivades. Där av ägarbytet 1/1 2013 (= samma ägare).
      Nu följer ytterligare ca 6 ½ år inomhus i Räddningstjänst Väst ägande.
      Det enda vi kan konstatera är att den nya organisationen var betydligt mindre angelägen om att följa service scheman på sina fordon (av KLARA´s servicebok att döma).
      Totalt ca 16 år i varmgarage.
      Det var rena semestern.
      Service och besiktningsrapporter visar på ca 100 mil/år de första 13 åren och ca 200mil/år de sista 3 (?), vilket gjorde hennes tillvaro torr och ovanligt optimal för en Landy som jag tror skall bevaras för framtiden.
      Hon har servats vid lite olika tillfällen (servicebok ifylld), dock ej vart år (så som föreskrivs). Gissar att man inte ansåg det nödvändigt då hon kördes så lite (egentligen tycker jag att det är skandal när våra skattefinansierade räddningsverk underlåter att säkra funktionen hos sin utrustning som skall säkra medborgarnas trygghet).

      Bilen köptes sedan av en bilfirma i Umeå/Luleå (ursäkta mitt dåliga minne, fick det berättat av säljaren). Enbart eventuell ”transportkörning” från Varberg genererade ca 150 mil.
      Därifrån, efter drygt 6 månader (avställd), såldes den till:

      Näste brukare, familjen W, i Jämtland 19-06-28 till 21-04-16 (mätarställning uppskattad till ca 20 000km). Ingen mätarställning inrapporterad vid ägarbytet, men med ledning av tidigare nyttjande torde den totala mätarställningen varit ca 2 000 mil vid ägarskiftet.
      Bilen var då i ”nyskick” vilket föranledde beslut om ett besök hos ”Rostskyddsmetoder” i Vällingby, 19-08-26 för en total rostskyddsbehandling. Thomas Widström kunde inte hitta en enda anmärkning på hennes skick – vilket säger en hel del för de som känner till såväl företaget som dess medarbetares nivå på noggrannhet.

      Nuvarande brukare, familjen L, köpte och hämtade KLARA i Östersund 21-04-17 vid en mätarställning på ca 38 900 km (räknat baklänges via Hitta från Ljusdal, när vi tankade på vägen hem ? ).
      Har medvetet undvikit att onödigt ”sätta mil” på henne vid vardagligt nyttjande (vi har en bruks-bil för det ändamålet). Utan endast njutit av henne vid några kortare ”semester” tripper i Mellansverige.
      Använder ALLTID motorvärmare innan start (oavsett årstid), då detta har många positiva effekter på den maskinella livslängden.

      Prissättning & kontakt:
      Börjar med 395 000:- (svårt att prissätta en bil som är i samma skick som en 1 år gammal sommar-körd Defender, trots att den nu är 18 år = detta är rena tidsmaskinen)
      Vi bor en liten bit utanför Stockholm.
      Kontakta mig via mail, med namn och telefonnummer (som går att verifiera via Hitta/Eniro eller liknande) när du är intresserad av att betala utsatt pris. Jag kommer succesivt sänka priset för var vecka den ej sålts, så det är bara att avvakta och hoppas på att ingen annan hinner före.
      Du når mig på mailadress:
      garagekungen@telia.com
      Prutning & budgivning undanbedes – först till kvarn är det som gäller (för det pris som anges i annonsen), jag går efter turordning i de mail jag får som verkar seriösa.
      Någon destruktiv ”provkörning” av ”glada amatörer” kommer ej att medges… (för de som undrar över bilens kapacitet, finns det bra filmklipp på ”You Tube”) det blir ansvarsfull sådan efter det att handpenning erlagts.

      PS.
      Det finns naturligtvis mer att berätta om bilen (där man slipper elektriska hjälpfunktioner, allt är så mekaniskt som det överhuvudtaget gick att beställa 2003).
      Avsaknad av rost och defekter gör det riktigt roligt att lägga engagemang på omvårdnad av detaljer på denna bil.
      Perfekt om du letar äldre bil i nyskick !
      Lycka till !!!
      Mvh / Svante

      #88579
      Svante Lind
      Deltagare

        Nytt pris: 385 000:-
        Mvh / Svante

        #88781
        Svante Lind
        Deltagare

          Hejsan !
          Jag släpper nytt pris här på forumet dagen innan jag gör det på Blocket. Ser gärna att om hon byte ägare så blir det någon som är genuint intresserad.
          Vi tar av lite till, nytt pris: 375 000:-
          Mvh / Svante

          #88990
          Svante Lind
          Deltagare

            Nytt pris: 365 000:-

            #90676
            Svante Lind
            Deltagare

              Problems solved –> ej längre till salu = Now, she´s a keeper ?!

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.