Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › Defender 110 CSW -00
- Detta ämne har 24 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-01-09 09:24 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-09-10 kl. 05:46 #17385
[Originally posted by Anle]
Startar en tråd om min barndomsdröm som för ett tag sedan blivit sann. En defender 110 CSW som inledningsvis skulle tjäna mig ute i skogen vid jakt med stövare och laxfiske i Byskeälven där det på många platser är svår framkomlighet med ickebil.
Efter att ha haft bilen i ett par veckor märker jag att den på många sätt är skönare att köra/sitta i än vår Alfa som trots stora justeringsmöjligheter och skålade stolar är svår att hitta skön körställning i. Vem hade kunnat tro detta, att Defendern med justering i två ledder skulle överträffa något med faktiskt åkkomfort? Antar att känslan i Defendern bidrar till mycket, att kunna köra med ett leende på läpparna ständigt är det nog inte många som kan skryta med.
Och för första gången i mitt liv ligger jag under bilen och skruvar, byter oljor och filter. Bara en sådan sak! Roligt!
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-09-11 kl. 21:56 #17386[Originally posted by WTM Td5]
Nice! Det är min dröm med
FInt med Td5!(för det har den va?)2015-09-12 kl. 04:10 #17387[Originally posted by Anle]
WTM Td5 skrev:Nice! Det är min dröm med
FInt med Td5!(för det har den va?)Gillar verkligen td5:an, trots att jag inte prövat någon annan än just den. Fin bil som får bekänna färg och tjäna oss väl!
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-09-15 kl. 11:34 #17388[Originally posted by Anle]
I väntan på försändelsen från Paddocks (kommer på torsdag lagom till helg) passade jag på att montera bort fläktkåpan för att se vad som ger upphov till missljuden på tomgång. Efter att ha avlägsnat drivremmen försvinner mycket riktigt missljudet. Fortsatte att demontera fläkt för att komma åt svängningsdämparen, och mycket riktigt är det glapp i denna.
Bara att montera allt återigen, bege sig in för att beställa de behövda delarna. Så nu ska det väl bli ordning lagom till nästa vecka.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-09-15 kl. 11:53 #17389[Originally posted by WTM Td5]
Bra att du hittade!
Då blir man glad!2015-09-15 kl. 12:21 #17390[Originally posted by Anle]
WTM Td5 skrev:Bra att du hittade!
Då blir man glad!Jo ibland känns det lite uppgivet, men desto gladare blir man när lösningen kommer
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-09-25 kl. 08:36 #17391[Originally posted by Anle]
Nu när alla oljer och filter är utbytta, side steps på plats, dörrfoder safaridörr ersatt med nytt samt lite andra kosmetiska detaljer ersatta börjar jag fundera på kommande insatser på bilen.
När man läser på forumet kommer många idéer och saker man inte visste man behövde upp. Inför vinterhalvåret har jag en liten aning kring vad som ska beställas och ordnas på td5:an.
Först ut blir att införskaffa fina snökedjor som jag fick veta via forumet att vi har möjlighet att köpa. Sedan är ett egr blankingkit nedskrivet tillsammans med nya siliconslangar till turbo och intercooler. Rostskyddslaga och lackera främre stötfångare och crossmembern tillsammans med bättringsfärg till vissa mindre detaljer. Taktält ett måste inför nästa vår/sommar men vilket?
(Någon som kan ge sig på att gissa vilken färg detta är, Epsom green?)
Så ser mitt vinterhalvår ut, hur ser ditt ut?
Ps. Då det är en bil från GB får vi se vilka överraskningar vi bjuds på och som kommer att ta tid från allt vi tänkt oss Ds.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-09-26 kl. 05:56 #17392[Originally posted by T.R]
Riktigt fin bil! Hur har vi möjlighet till snökedjor?
2015-09-26 kl. 06:23 #17393[Originally posted by Anle]
T.R skrev:Riktigt fin bil! Hur har vi möjlighet till snökedjor?Såg det på forumet bara för någon vecka sedan. Tydligen har vi rabatt som motsvarar momsen på http://www.kedjanab.se
Kolla in dom, riktigt fina och ligger på ca 1500:- /par
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-10-02 kl. 20:15 #17394[Originally posted by Anle]
Har min lista klar över inköp från GB (egr blanking, snorkel etc.) Tillsammans med snökedjor och taktält inför nästa säsong. Men med taktält kommer visst fler göromål. Först så ska takräcket modifieras och ställas i ordning.
Måste installera dubbla batterier så att jag kan försörja 12 volt uttag som ska dras i bagageutrymmet tillsammans med lite arbetsbelysning. Sedan ska dieselvärmaren flyttas över på förbrukningsbatteriet.
Frågan är vad mer man ska dra förutom 12 v när man likas är igång? Vad behöver man på kampingturen och jur många uttag?
Ps. Känns som att risken finns att Defendern kommer att bli stående i garaget i vinter istället för att köras, trots att den går som en klocka finns det för mycket man vill göra Ds.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-10-09 kl. 17:15 #17395[Originally posted by Anle]
Idag blev svängningsdämparen bytt på td5:an. Stor skillnad på tomgångsljudet och inga knackningar vid avstängning. Gummit hade helt separerat mellan de två delarna på dämparen så det var verkligen dags med andra ord!
Fick idag prata med en trevlig Tim på Traxide i Australien och diskutera lite kring möjligheter vid dubbla batterier. Slutade i att jag bestämde mig för deras Def-USI-TPSE kit. Bra pris till Sverige och förser mig samtidigt med ett par 12 voltsuttag i bagageutrymmet.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-10-12 kl. 07:48 #17396[Originally posted by Anle]
Första besiktningen genomfördes med mig som ägare, och lite nervös var jag allt. Men Defendern klarade sig galant, inga anmärkningar! Ramen/chassit i väldigt gott skick och ett k-värde på 0,3.
Bara att tuta och köra ytterligare ett år!
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-10-15 kl. 17:27 #17397[Originally posted by Anle]
I veckan uppmärksammade jag olja i ecu:n, röd kontakt. Ytterligare ett standardfel hos td5:an. Beställde idag efter spridarkabel och passade då även på att få med ett blankningskit till egr:en.
Blir kommande veckas garagenöje!
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-10-15 kl. 21:30 #17398[Originally posted by Anle]
Ytterligare ett familjärt problem med just td5:an som jag funderat över den senaste tiden uppdagades ikväll – nämligen wastegaten till turbon. Där denna hade fastnat och inte skött reglerandet av turbotrycket, verkar som att turbon överladdat.
På med WD40, rucka ett tag och sedan var problemet löst, för nu iaf!
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
2015-10-27 kl. 14:57 #17399[Originally posted by Anle]
I helgen har td5:an fått ett EGR blanking kit installerat samtidigt som jag passade på att byta spridarkabel och packning till topplocket. Båda installationerna gick väldigt smidigt och smärtfritt. Återstår att se om man märker någon skillnad på motorn vid körning. Litet lager med olja var det i EGR:en men inte värst. Rengjorde temp sensorn som sitter halvvägs ned på luftinsuget men själva insuget får vänta på att rengöras till ett annat tillfälle.
Och så en bild över bytet av spridarkabel.
Vad som gick mindre bra var byte av bromsklossar bak, var väldigt svårt att trycka tillbaka pistongerna in i oken. Påbörjade en sida och lyckades få dit yttre bromskloss men den inre ville inte gå dit. Får göra ett nytt försök i afton med mer rengöring och WD40 runt pistongerna.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.