Forum › TEKNIK › Ninety, OneTen & Defender › Defender (1990-1998) 200tdi, 300tdi, 3.9L V8 › Death wobble
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2017-09-29 10:15 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-09-28 kl. 11:04 #37343
110 300Tdi
Bilen spontanvinglar och känns närmast olämplig att framföra snabbare än 50 km/h.
Antar att det är lagren i svivelhusen som ska schimsas och ansättas korrekt? Styrdämparen kanske har sett sina bästa dagar, och naturligtvis kollar jag alla styrleder. Vid snabbkoll var inte styrstaget krkt i alla fall.
Tips och kommentarer?
2017-09-28 kl. 11:58 #37345Hej!
Kolla bussningarna i panhardstaget.
/Mats2017-09-28 kl. 12:54 #37346Kolla även bussningarna i Radius arms. Lite glapp på många ställen kan ge dessa problem.
/Mats2017-09-28 kl. 12:57 #37347På min 110 är det utslitna bussningen i pitmanarmen + bussningen i andra ledet på övre styrstaget som ger samma effekt. Dock kan jag köra lite fortare än så länge..
2017-09-29 kl. 08:38 #37353Om det inte finns något spel i någon av de i ovanstående inlägg beskrivna lederna kan man misstänka däcken och trycket i dem.
Har haft problem med ”dödsvobbling” på ett några bilar i samband med att jag bytt till större däck av AT-typ.
Bilarna har haft skruvfjädrar och stela axlar upphängda i längsgående länkarmar. Tre av dem har haft smidda ”skiftnycklar”.
De har inte varit höjda, då castervinkeln förändras, och försprånget minskar.
Vobblingen började vid cirka 70 km/t och lugnade ner sig vid 80 á 85 km/t.
Enligt vad jag läst mig till så kan fenomenet ”dödsvobbling” bero på interferens, d v s att svängningstalen för olika framvagnskomponenter sammanfaller vid olika frekvenser, d v s hastigheter.
Varje bils komponenter är noggrant utprovade av tillverkaren för att just undvika interferens som kan medföra störande vibrationer.
Därför – byt inte bort din fina bil bit för bit med piratkomponenter.
Byter man däck till annat fabrikat och annan dimension och kanske även fälgar till annat inpressningsdjup så kan man få problem.
Enligt vad jag läst, och praktiskt tillämpat på några bilar, så kan man med olika lufttryck i däcken finna det idealiska trycket.
Oftast ligger detta optimala tryck vid tillverkarens rekommendation eller strax över eller under detta.
Ett annat fenomen med AT-däck i allmänhet och MT-däck i synnerhet är att man efter körning på t ex motorväg under någon halvtimma eller mer ”mjukat upp” däcken och därefter parkerar bilen en längre stund, t ex över natten.
Då uppstår ”flator” som medför att däcken ”bultar” några km eller mer innan det blir varmt.
Min erfarenhet är att kvalitetsdäck som Michelin inte ger några ”flator”.
Amerikanska däck såsom Cooper och BF Goodrich är mindre bra ut denna synpunkt. Har provat 2 st av dem båda på bl a Defender.
Men sämst är Super Swamper och Kumho. Har provat 2 st av varje på bl a Defender.
Mitt favoritdäck på Defender är TOYO OPEN COUNTRY M/T 255/85-16″.
Har varit helt problemfritt monterat på Land Rover ”ARMY”-fälgar.
Regummerade däck har jag aldrig provat så dem kan jag inte uttala mig om.
Ursäkta lite o t.
2017-09-29 kl. 10:15 #37355OK,
Bilen går någorlunda normalt i låga hastigheter, och jag upplever inget glapp. Men nånstans vid 40-50 så börjar man märka att den vinglar, det känns inte som en obalans eller interferens, utan mer som att den svajar och styr, och när man styr emot (vilket man förstås gör hela tiden) så känns den ostadig svajig och vinglig. Har på seriebil haft glapp, som då har känts som rattspel, vilket också innebär att man hela tiden måste parera, men då har jag bytt lite leder osv. Det här liknar mer nåt som fanns på en kompis seriebil, och där rekommenderade jag honom att justera ”styrlagren” på svivelhusen, och då försvann vandrandet över vägen – utan att bilen blev direkt tight eller plötsligt fick väghållning. Man får ju ha rimliga förväntningar. Nåväl, jag ska ta in bilen och kolla vad som känns dåligt i leder och bussningar, beställa lite av varje samtidigt som jag beställer lite schimsbrickor antar jag. Troligen byter jag styrdämparen, även om jag tror att den är mer effektiv mot lite mer typiskt wobbel med lite högre frekvens. Här är ju rörelsen relativt långsam, det känns alltså som att jag kör slalom. Däcken kollade jag okulärt, och de såg ju inte påtagligt opumpade ut. Sån kontroll brukar i och för sig ligga på +/- ett halvkilo.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.