Forum › TEKNIK › Teknikspalten – Allmänt om teknik › Däck General Grabber AT eller Good Year Wrangler Duratrac
- Detta ämne har 10 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-26 23:09 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-11-03 kl. 14:23 #14467
[Originally posted by DanneB]
Ska köpa nya sommardäck till min Range Rover Vogue TDV8 L322 årsmodell 2007.
Är sugen på någon av dessa två se länkar nedan, har några funderingar nedan.
Dimensionen jag har på sommardäcken är i dag 255/50-20 men tänkte gå upp till 255/55-20.Såg att Duratrac är klassat med max hastighet 160 km/h på motorväg och General Grabber har klassning 210 km/h.
Blir Duratrac sladdrigt i svensk motorvägsfart jämfört med General Grabber?
Vet att Duratrac har sålts på Land Rover Discovery 4 Hunt Edition hos British Motor Group i Danderyd.Har någon på forumet erfarenhet av dessa två däck?
Good Year Wrangler Duratrac
https://www.goodyear.eu/sv_se/consumer/ … DTRAC.html
General Grabber AT
http://www.generaltire-tyres.com/car/ty … grabber-at
/Danne
2016-11-04 kl. 11:04 #14468[Originally posted by #3805 Lup]
Jag har ingen erfarenhet men går själv i ungefär samma tankar till min L322. Jag kör nog 90% asfalt men vill ändå ha grepp utanför vägen till SLRK-träffar, fisketurer eller andra utflykter. Utbudet av däck med lite mönster är väldigt begränsat.
För min del går Wrangler bort pga hastigetsindex och ett i mina ögon väl aggressivt mönster och misstanke om onödigt hög ljudnivå.
Om man tittar på alternativa storlekar finns det några fler alternativ, bland annat Cooper Zeon LTZ (275/45). Det finns också några vägdäck med lite mönster men inte många. Jag har läst mig till att max storlek som får plats är 275/55 men jag kan tänka mig att det beror lite både på vilket däck man valt och vilket ET-mått man har på fälgen. Går man upp ända till 275/55 finns också Nokian Rotiiva AT och några till.
Enligt en lokal större däckfirma jag har förtroende för och som jag därför bombat med förfrågningar är Amerikanska däck generellt väldigt gammaldags i sin uppbyggnad medan Europa och även Japan kommit mycket längre i utveckling av sina däckstommar. Med tanke på hur de bygger bilar och annat låter antagandet väldigt rimligt.
Trots det lutar jag åt att välja Grabber AT 255/55 men har inte bestämt mig ännu.2016-11-04 kl. 17:32 #14469[Originally posted by Mad/Max!]
Tjenare!
Jag kör General Grabber AT 255/55-18 på båda våra D2:or idag.
Har sällan varit så nöjd med ett "allround" däck!
Vi kör båda bilarna 90% landsväg, och de är mycket tysta.
Men sedan har de ju heller inget utpräglat terrängmönster.
De har till dags dato rullat ett antal tusen mil, och har inget direkt slitage.Allra nöjdast blir man när man får höra att hustrun har släpat en två ton tung hästtransport över en lerig gräsparkering!
Det är här dessa däck verkligen bekänner färg! Otroligt grepp!Sist men inte minst, så har de en ganska "fyrkantig" profil sett framifrån/ bakifrån.
Det gör att de ser hyfsat breda ut, utan att för den skull vara överdimensionerade.Mvh, Mad/Max!
2016-11-04 kl. 21:48 #14470[Originally posted by Edfors]
Båda är bra däck, Duratrac blir inte sladdrig i farter upp till 140 km/h. Men kommer man någonsin köra över 160 skulle jag välja GG AT.
General Grabber har nu släppt AT3 som är en nyare variant men mönstret ser mer ut som det äldre AT2. Det nya AT3 ska också vara vintergodkänt vilket AT inte är.
Duratrac är inte med på listan för vintergodkända däck, dock så är det märkt med en liten snöflinga, fast utan bergstopp! Alltså någon egen variant. Både Duratrac och nya AT3 är förborrade för dubbning.
Jag går i exakt samma funderingar om däck för L322an i vår, mellan AT och Duratrac så har det lutat åt Duratrac då jag gillar mönstret bättre. AT3 går bort än så länge på grund av närmaste L322 dimensionen är 275/65/20.
Sen har General även släppt X3, men det är en annan sak och passar inte L322.
2016-11-05 kl. 19:36 #14471[Originally posted by DanneB]
Tack för svaren!
Blir nog General Grabber för mig mycket pga hastighetsklassen kan ju bli nån resa ner i Europa och då känns det bra att kunna gasa./Danne
2016-11-05 kl. 20:36 #14472[Originally posted by #1784 Thomas]
Har haft GG AT på D3’an sedan 2010, har nog gått ca 7000 mil nu och det finns fortfarande gott om mönster kvar, ca 5-6 mm. Tyvärr har de blivit rejält bullriga, runt 80km/h tror man nästan det är nåt fel i drivlinan. Var en lättnad nu när vinterdäcken kom på och lugnet är återställt.
Vet inte om det är något speciellt med vår bil som slitit dem fel, men googlar man lite verkar det inte vara ett helt ovanligt fenomen.
I övrigt har jag inga anmärkningar, de har klarat allt vi utsatt dem för.2016-11-05 kl. 23:22 #14473[Originally posted by PeterTh]
Thomas, det hjälper inte att montera dem så att de byter riktning (om nu inte mönstret ska rulla åt ett visst håll)?
//Peter
2016-11-06 kl. 22:23 #14474[Originally posted by #1784 Thomas]
PeterTh skrev:Thomas, det hjälper inte att montera dem så att de byter riktning (om nu inte mönstret ska rulla åt ett visst håll)?//Peter
Har nog provat att flytta runt dem lite utan att det märks nån större skillnad tyvärr.
2016-11-08 kl. 21:50 #14475[Originally posted by Edfors]
Duratrac har LR valt till denna krävande körning… undrar om de menar att de har bytt till förstärkt däck eller om de faktiskt har förstärkt just de däcken de använder här på något sätt, hur i så fall, limmat på nåt på insidan eller satt i slang?
2016-12-08 kl. 22:17 #14476[Originally posted by Edfors]
Grabber AT3 275/45/20 på en L322.
Tysta och bekväma är rapporterna jag fått. Snygga också!
2017-02-26 kl. 23:09 #14477[Originally posted by Edfors]
Nu finns även General Grabber AT3 i storleken 255/55/20. Länk: http://www.generaltire-tyres.com/car/ty … rabber-at3
Blir lite förvirrande när även Cooper har ett däck vid namn Discoverer AT3, vilket också är ett bra alternativ för L322.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.