D ll V8 startar inte??

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) D ll V8 startar inte??

  • Detta ämne har 10 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2021-10-17 21:42 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #91047
    Joel Svedérus
    Deltagare

      Hejs.
      Historik: Bilen står i länge utan batteriet inkopplad, ansluter batteriet, startar och kör iväg, bilen dör efter ca.5 min/500m körning.
      Felsökningen; bytt bränslepump, bytt Båda säkringsboxarna, Bytt vevaxelgivare, bytt luftmassemätare, låst upp korrekt med EKA-kåd.
      Vanliga diagnos-datorn hittar inte motorstyrboxen.
      Kan någon hjälpa mej med glada tipps, Nanocom , Hawkeye eller tipsa om en verkstad i Stockholmsområdet?
      Jag får bränsle men den tänder inte?
      Bilen fins i Nynäshamn.

      #91049
      admin
      Deltagare

        Har du kollat din Crank shaft sensor? Hade samma problem i vintras.

        #91050
        admin
        Deltagare

          Sorry. Såg nu att du redan bytt den…

          #91053
          Joel Svedérus
          Deltagare

            Kamaxel-givare har jag inte bytt ännu?

            #91064

            Fel på kamaxelgivare ska inte hindra start.
            Du är nog på rätt spår att försöka felsöka med Nanocom eller liknande, bättre att få några ledtrådar på så sätt än att chansbyta delar.
            Har du bekräftat att den får bensin i cylindrarna (spridarna öppnar) men att det inte blir gnista på något tändstift?

            #91065
            Joel Svedérus
            Deltagare

              Ja, soppa utan gnista??
              Nu har jag fått låna en HawkEye, återkommer med resultat i helgen?

              #91228
              Joel Svedérus
              Deltagare

                Provat nu med HawkEye, -ingen kontakt med motorstyrdonet? Inga felkoder.

                #91317

                Hmm, har du otur kanske din motor-ECU tröttnat på något sätt under tiden utan ström, men det är ju lite trassligt att byta den så bättre att kolla allt annat först.
                Börja mät upp att du har ström och jord på rätt pinnar in till ECU’n med belastning på. Har du tillgång till pin-out på kontaktstyckena?
                Om allt ser OK ut där kan du ju mäta utgångarna till tändspolarna när du kör på startmotorn för att se om det händer nåt där.
                När du håller på, håll ögonen öppna efter skadat kablage, ärgade jordpunkter eller kontaktstycken som inte sitter ordentligt på plats.
                Funkar allt annat i bilen som det ska, fjärrlås, instrument, belysning osv?

                #91318
                Joel Svedérus
                Deltagare

                  Tack, givande tips?

                  Lås, instrument och belysning funkar. Motorstyrboxen är chippad, den har vi haft ur och kunnat läsa av i bänk.
                  Kablaget ser helt och fint ut trots att bilen släpper in vatten/fukt från takluckorna.

                  #91342

                  Lyser motorlampan? Får du nåt utslag på varvräknaren när du kör på startmotorn?
                  Men får du ingen kontakt med ECU’n när den sitter i bilen så är det ju ett tydligt problem och funkar den när den är lös borde det ju rimligen vara problem med strömförsörjning eller kablage i bilen.

                  #92378
                  Joel Svedérus
                  Deltagare

                    Jag har tyvärr inte fått igång bilen ännu.
                    Det går bra att lägga ett seriöst bud på D2an? då jag har varken tid eller plats för felsökning och mekande.

                  Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.