Forum › TEKNIK › Teknikspalten – Allmänt om teknik › CB-radio nybörjarfrågor
- Detta ämne har 24 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-03-23 22:18 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-03-11 kl. 11:38 #14835
[Originally posted by WTM Td5]
HEJ!
Vad är den billigast möjliga men ändå tillräckligt bra CB-radion att ha för att man ska kunna ha nytta av den på SLRK-träffar?
Då menar jag både radio och magnetantenn.
Ge gärna förslag på vad som kan vara lämpligt att köpa och ungefärligt pris!
2016-03-11 kl. 15:31 #14836[Originally posted by Morris Wilks]
Danita 1240 eller senare + en magneantenn + en mycket stor karosseribricka som du fäster någonstans.
Förslagsvis i huvens öppnade framkant/balk på bilens högra sida.
Utnyttja befintliga skruvar = borra inga nya hål.Viktigast av allt är att justera in sprötlängden = stående vågen med SWR-instrument.
Till sist, det viktigaste av alla råd i ämnet CB/komradio.
Tryck aldrig aldrig aldrig in sändknappen utan att antennen är ansluten.2016-03-11 kl. 15:55 #14837[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
SWR-instrument finns att utnyttja på Hammarö.
2016-03-11 kl. 16:01 #14838[Originally posted by WTM Td5]
Tack!
Danita 2000 med en antenn finns på Kjell & Company för 1000:- totalt. Det är rimligt!
Varför en stor karosseribricka? Och vad ska man ansluta till den?
Jag har en gång lånat en liten cb radio som gick in i cigarettuttaget och en magnet på taket men ingenting mer. Fungerar den här annorlunda?—————-
Tack, Lars, för det!
2016-03-11 kl. 16:20 #14839[Originally posted by Edfors]
Du behöver ingen karroseribricka, tanken med den är att få något som är magnetiskt, gäller de i Meccano bilarna. En Disco 1-2-3-4 har alltid stålplåt i taket som det går utmärkt att sätta magnetantennen på
2016-03-11 kl. 16:24 #14840[Originally posted by WTM Td5]
Perfekt!
Tänkte väl att man inte behövde jorda mer än att man redan använder hela taket som jord!Då får det bli ett sånt kitt inför nästa träff!
2016-03-11 kl. 18:01 #14841[Originally posted by Edfors]
Med den där antennen måste du inte mäta in SWR, bara koppla ihop och köra!
Men följ rådet ovan att ALDRIG trycka på sändarknappen utan att ha antennen inkopplad! Gör man det så riskerar man att bränna slutsteget i radion.
2016-03-11 kl. 18:43 #14842[Originally posted by WTM Td5]
Tack för rådet!
Ska försöka hålla mig från att trycka
2016-03-11 kl. 20:18 #14843[Originally posted by 1788]
Exemplariskt trevligt och utförligt svar på Hans fråga
Jag har undrat precis samma sak, så jag plockar råden rakt av, tack och bock
2016-03-11 kl. 21:27 #14844[Originally posted by Edfors]
Vill tillägga att även om dessa normalt fungerar direkt men om man ändå inte får bra mottagning/sändning på radion så tror jag de har en liten insexskruv på antennen, den kan man lossa och sedan justera antennsprötet några millimeter upp eller ner för att få bättre värde på SWR mätaren.
2016-03-11 kl. 23:16 #14845[Originally posted by WTM Td5]
Okej, jag får se då!
Lars hjälper mig om det blir krångligt!
2016-03-12 kl. 07:44 #14846[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
En antenn ska aldrig, aldrig, aldrig användas utan att man kollar SWR. Ett alldeles utmärkt sätt att kolla att ingenting har gått fel…
2016-03-12 kl. 10:36 #14847[Originally posted by Morris Wilks]
1953 Lars Larsson skrev:En antenn ska aldrig, aldrig, aldrig användas utan att man kollar SWR. Ett alldeles utmärkt sätt att kolla att ingenting har gått fel…Man kan ju inte kolla SWR om man inte använder/slår på apparaten.
Har SWR-instrument och har justerat signalen på flera antenner.
Extra knepigt blir det, som jag råkat ut för, när sprötet inte räcker till.
Då får man svetsa på ½ cm eller så.Annars är det som Edfors skriver.
Köper man en komplett sats så brukar man inte behöva justera SWR.Sedan är det ju en fråga om var antennen ska placeras.
Jag, som kör offroad, kan inte ha antennen på det optimala stället för bästa jordplan = mitt på taket på en "plåtbil".
Härutöver har mina "meccanobilar" haft Birmabright eller canvas som tak.
Därför har jag de senaste 10 -15 åren haft antennerna så som de på andra sidan jordklotet har = framför motorhuven.
Det var därför jag rekommenderade en mycket mycket stor karosseribricka som fästes på skruvarna som är åtkomliga då man öppnar motorhuven.
Man får ju så klart svetsa ett "skaft" på brickan.Om "har´en" vill lägga ut bilder så kan man se två alternativa antennplaceringar.
På nyare "meccanobilar, fr o m Puman, är motorhuven av svartplåt så då går det att placera magnetfotsantennen där.
2016-03-12 kl. 11:27 #14848[Originally posted by WTM Td5]
Det är bra tips!
Det som Lars menar är nog att om man använder radion utan rätt inställd antenn så blir det obehagligt för alla inblandade att lyssna på
Med en komplett sats kan vi ju alltid kontrollera så att man har SWR
2016-03-12 kl. 11:44 #14849[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Tack signaturen Wilks, fortsättningsvis får de som är extra kunniga svara på frågor utan min inblandning.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.