Byte TPS 300TDI Automat

Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) Byte TPS 300TDI Automat

  • Detta ämne har 6 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2019-03-25 10:29 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #42463
    Kent Henriksson
    Deltagare

      [b]300 TDI EDC Throttle Pedal Sensor Potentiometer 0205001021[/b]

      Någon som bytt TPS på en 300TDI Automat med EDC ?
      Med TPS menar jag den som finns klurigt gömd vid gaspedalen.
      Min 300TDI-98 har börjat krångla mer och mer – som värst lyser ”Check Engine” lampan och varvtalet går inte att öka mer än till ca 1200/min..
      Ibland märks det bara som om den inte får tillräckligt med bränsle, tappar effekt helt fär att sedan gå ganska normalt – ett tag.
      Vid felsäkning mha Nanocom pekar det mot TPS:en.
      Jag har sökt i div engelska forum, och tydligen är det inte alltid själva TPS:en, utan det kan vara oxiderade anslutningar också.
      Några har bytt tPS – utan resultat!!
      Därav min fråga, någon som bytt, och felet avhjälpt?
      Jag har själv trott att bränsletillförseln varit problemet, och därför bytt liftpump, bränslefiler, bränsleslang och tagit bort sedimentorn
      – först verkade allting bra, men nu ej längre..
      Ska försöka tömma tanken för att kolla ev alger, men tror inte det är själva felet..
      /Kent

      #42477
      Kent Henriksson
      Deltagare

        Tömde tanken ca 15 liter – det tog tid pga klen dimension på slangen.
        Fyllde på med 15 liter nyköpt diesel, startade upp och åkte och tankade fullt, inga problem.
        Märkte av en viss ojämn gång i början, så aningen tveksam om felet är avhjälpt.
        /Kent

        #42489

        Jag har skrotat en och kommer snart att skrota en till Disco 1 edc om du söker delar.

        T

        #43823
        Kent Henriksson
        Deltagare

          Läget idag är att över 1200 rpm så lyser ”Check Engine” lampan.
          TPS:en är temporärt inkopplad i motorrummet, så man får gasa genom att vrida på ”throttle pedal quadrant” = plåtprofil fastskruvad på TPS:en.
          Mätning mha Hawkeye ger ”Error Code 132” som benämns ”Pedal Position Sensor Circuit”??
          Har provat min TPS i 2 andra 300tdi automater, och då fungerade den under den tid den var ansluten.
          Har provat en TPS från en bildemontering, med samma felkod!!
          Mycket frustrerande att inte hitta felorsaken.

          /Kent

          #43845

          Följa kablarna från TPS till ECU. Alla OK? Ev. koppla förbi?
          Kontakten in i ECU?
          ECU?
          /T

          #43868
          Kent Henriksson
          Deltagare

            Har följt alla 4 kablarna till ECU-kontakten.
            De ger i princip samma ohm-värden som från TPS direkt.
            Kontakten in till ecu har jag försökt rengöra med elektronik-spray
            ECU – ingen aning, men jag tycker mej sett att den måste kustomiseras om man byter .
            Har provat min ECU på annan bil, men den bilen ville inte starta då..
            Bengt W tyckte jag skulle kolla/byta relä K116 som har med insprutningen att göra…
            Börjar misströsta…

            /Kent

            #43893

            Man kan ju alltid byta till mekainsk pump.

            Eller sälja bilen billigt till mig! ;-p

            Tobias

          Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.