Byte luftbälg bak – tips?

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover L322 (2002-2012) Byte luftbälg bak – tips?

  • Detta ämne har 15 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-02-13 22:17 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11033
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Chhe]

      Hej
      Nu verkar det som att luftbälgen höger bak har gett upp… Air suspension inaktiv, och en väldigt lågt sittandes bakdel…

      Att byta de främre verkar inte allt för svårt, många instruktioner på nätet. Men har inte sett några som visar hur ett byte bak kan gå till.

      Är det någon som gjort detta ingrepp och har några tips att dela med sig av.
      Har tittat på det tyska företaget som Hill tipsade om, där finns bakre luftbälg men är osäker om det räcker med att bara beställa bälgen. Är det något mer man ska tänka på att beställa, byta när man ska göra detta ingrepp?

      Tips tas gärna emot.

      Mvh
      Christian

      #11034
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Jaaacob]

        Rent spontant bör det ju räcka med att tömma luften, plocka klipps och lossa undertill och byta. Har inte bytt mina då de redan är bytta men det är alltid intressant med lite tips för framtiden. :D

        #11035
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by håkan13]

          Chhe skrev:Har tittat på det tyska företaget som Hill tipsade om, där finns bakre luftbälg men är osäker om det räcker med att bara beställa bälgen. Är det något mer man ska tänka på att beställa, byta när man ska göra detta ingrepp?

          Tips tas gärna emot.

          Mvh
          Christian

          hej.
          du skriver om att beställa bälgen… men visst menar du bälgarna!! för visst brukar man alltid byta bägge??
          nu har jag inte bytt några… man har fått för mej det iallafall!! ;-)
          håkan.

          #11036
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Edfors]

            Det går bra att byta bara en. Men är det så att båda är lika gamla och har torrsprickor är det bra att byta båda, har den ena börjat läcka lite så kommer den andra snart efter.

            #11037
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Shogo]

              Ta en titt i RAVE, står tydligt beskrivet där :)

              (tog bara med texten här, därav lite konstig formatering och skräptecken).

              Air spring
              $% 64.21.01
              It is not necessary to depressurise the whole system,
              only the side from which the air spring is being
              replaced.
              Do not depressurise air suspension system before
              raising vehicle
              When removing Voss connectors from any air
              suspension component, the connector must be left
              attached to the air pipe being removed. Do not
              remove the connector from the air pipe. Removing
              the connector from the air pipe could cause the
              connector to scratch the pipe and increase the
              likelihood of leaks.
              Remove
              1. Raise rear of vehicle and support under body.
              WARNING: Do not work on or under a
              vehicle supported only by a jack. Always
              support the vehicle on safety stands.
              2. Remove road wheel.
              3. Remove clip from upper mounting.
              4. Remove screw securing spring to lower arm.
              5. Depressurise air spring being replaced.
              REAR SUSPENSION,
              ADJUSTMENTS, Suspension – depressurise
              and repressurise.
              6. Remove bolt securing damper to lower arm.
              7. Release damper from lower arm.
              8. With assistance, lower suspension arm and
              release spring for access to air pipe
              connection.
              CAUTION: Do not extend or compress air
              spring.
              +
              M64 0185
              9. Disconnect air pipe.
              CAUTION: Before disconnecting or
              removing components, ensure the
              immediate area around joint faces and
              connections are clean. Plug open
              connections to prevent contamination.
              10. Remove air spring assembly.

              #11038
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Chhe]

                Hej

                Det jag tänker på vid en beställning är om man ska beställa/ byta något annat utöver bälgen/ bälgarn, ofta medför ju ett ingrepp att man tvingas byta fler saker…

                Ska titta i RAVE hur bytet går till, tänkte mest på om det var ngn som gjort detta tidigare och hade kommit på något som kan underlätta bytet utöver det som framgår i RAVE.

                / Christian

                #11039
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Shogo]

                  Perfekt tillfälle att göra en DIY-artikel !

                  #11040
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Starberg]

                    Jag hade med uppskattat en DIY då det förmodligen bara är en tidsfråga innan det händer samma sak på min. :)
                    Lite fler DIY och tips o tricks på detta forumet hade inte varit så dumt för att underlätta ägandet av en LM.

                    #11041
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Chhe]

                      Då var luftbälgen bytt på den trasiga sidan. Avvaktar att byta på andra sidan då det verkar som att man måste ha tillgång till testbook/T4 för att tömma bälgen. Eller finns det möjligen andra sätt utan att "punktera" bälgen?

                      Har man tillgång till rave-manualen är det verkligen inga problem att byta bälgen. Det svåra är väl som vanligt att komma åt, clipset sitter lite illa till, men med en krok var det inga problem. Borsta bort lös smuts, lirka in kroken i clipsets ögla…

                      Nu till det svåra, kalibreringen! Är detta möjligt att göra det utan att ha instrument som kan släcka felkoder och diagnostisera problem? Läser man i rave så finns det olika sätt som ecu:n kan återställa och justera luftbälgarna på, om jag förstått det hela rätt. följande går att läsa i rave:

                      The air suspension ECU will enter normal mode when it receives a ’wake up’ signal from the Body Control Unit (BCU).
                      The BCU will provide the ’wake up’ signal when the following occurs:
                      l A door is opened.
                      l The vehicle is unlocked using the remote handset.
                      l The ignition is switched on.

                      Inget händer oavsett om jag gör enl. ovan, felmeddelandet kvarstår och displayen/ manövreringsvredet för fjädringen förblir släckt. den tomma bälgen förblir tom…

                      Det kanske är dax att införskaffa en IIDTOOL…

                      mvh
                      Christian

                      #11042
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by Starberg]

                        Har du testat att göra fullt rattutslag höger följt av fullt vänster?

                        http://youtu.be/xR899nhkRxE

                        #11043
                        SLRK Forum
                        Administratör

                          [Originally posted by Chhe]

                          Har provat det. Det funkade när jag hade låg spänning och bytte batteri men inte nu tyvärr.

                          #11044
                          SLRK Forum
                          Administratör

                            [Originally posted by hill]

                            Jag var tvungen att koppla upp bilen när jag bytt bälgarna fram, annars var den i safe mod.
                            Passade även på att kalibrera fjädringen då, RSW diagnossystem fungerar väldigt bra och det kommer uppdateringar flera ggr år, bra system till bra pris.

                            #11045
                            SLRK Forum
                            Administratör

                              [Originally posted by Chhe]

                              Tack

                              Jag har kollat på både Rsw och llD tool, lutar åt Rsw.
                              Verkar vara bra support och täta uppdateringar.

                              Hill, vet du om Rsw kräver några speciella systemkrav på Pc:n? Hittade inget på hemsidan, men tänker mest på om det är 32 eller 64bit.
                              Finns det mer detaljerad info om produkten än det som framgår på hemsidan någon annanstans?

                              När jag skruvade med bälgarn såg jag att mina höjdsensorer bak såg lite slitna ut, detta är kanske något man ska passa på att byta när man ändå håller på.
                              Jag köpte bälgarna från den tyska firman som du tipsade om, snabbt, billigt och smidigt. Har du något bra tips på vart man kan hitta sensorerna?

                              Mvh
                              Christian

                              #11046
                              SLRK Forum
                              Administratör

                                [Originally posted by hill]

                                Dom finns på E bay slå bara nummret som står på sensorernaRQH100030 så hittar du dom, ang RSW så är det bara att du har en internetuppkoppling när du hämtarhem uppdateringar, annars funkar det kanon jag kör det på våran laptop.
                                Kalibrering av luftfjädringen är väldigt enkel och kräver inte mer än en tumstock kom ihåg att mäta från fälgens nedre del och skärmkanten så ni inte mäter från marken.
                                Håller på att plocka ner växellådan nu, är glad att det inte är en D3 a jag jobbar med, gott om utrymme i 322 ans motorrum när man tagit bort friskluftsintaget, underbar att jobba med.

                                #11047
                                SLRK Forum
                                Administratör

                                  [Originally posted by Chhe]

                                  Jag har tittat runt och hittat några olika alternativ. Då jag har xenon lampor behöver jag ha en annan sensor höger bak, var i kontakt med en firma som meddelade att den sensorn har artnr QHR000090, och att QHR100030 inte skulle passa… Det konstigt är att flera firmor hävdar att det "rätta" alternativet har ersatts av det senare…Blir lite förvirrad vad som egentligen gäller, är det någon som känner igen detta eller vet vad som gäller?

                                  Hill, lycka till med växellådan och tack för svaren.

                                  Har förresten beställt Rsw solution diagnostikverktyg i dagarna, får se när den dyker upp.

                                  /Christian

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.