Byte av kompressor

Forum TEKNIK Discovery Discovery 3 (2005-2009) Byte av kompressor

  • Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-09-25 08:59 av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29470
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Cudman]

      Jag har en längre tid, kanske upp till två år, och då väldigt få gånger när jag höjt bilen fått felmeddelandet "Vehicle raising slowly" och sen inget mer.
      Någon vecka efter Sommarträffen fick jag dock en orange varningslampa på instrumentpanelen och meddelandet "Suspension fault, normal height only" och felkoden C1A20 loggas.
      Bild
      Först en gång i veckan, sedan en gång om dagen, sedan efter några minuters bilkörning, detta sker under de ungefär tre veckor som jag väntade på reservdelar och garagetid.

      En Disco3 tråd som visar momenten vid byte av kompressor http://www.disco3.co.uk/forum/topic67721.html

      Jag hade beställt det kompletta kompressor reparationskitet från Advanced Factors UK och bokat en tid hos GroundZero 4×4. Björn som nu redan bytt ett antal kompressor såg till att det fanns en utbyteskompressor hemma, vilket visade sig vara mycket förutseende. Delarna kom, jag åkte ner och Björn satte igång med att demontera kompressorn och därefter enligt instruktionerna från XLR8 genomföra reparationsmomenten mödosamt, och sedan tillbaka med kompressorn på bilen. Efter testkörning visade det sig att vi endast lyckats backa tiden en-två veckor och felmeddelandet kom tillbaka efter 2 mils körning. Han rekommenderade mig då att byta kompressor och sagt och gjort, en halvtimme senare provkördes bilen igen. Vilken skillnad!! Det var en mycket kvickare fjädring och stabilare körkänsla, och nu "pyser" bilen till ibland för att jämna ut trycket vilket den inte/aldrig gjort tidigare.

      Tilläggas skall att även om jag är medveten om att man numer får AMK kompressorer bytta av Land Rover, ville jag själv ha en utbyteskompressor av samma modell för att minska arbetsmomenten, och kostnaderna. Björn monterade en Dunlop kompressor som är ersättningsmodellen till den gamla Hitatchikompressorn, exakt samma firmware, samma kopplingar, inga ändringar av slangar behövs.

      Passade också på att göra 1års servicen på bilen vid samma tillfälle och Björn var uppkopplad via SDD konsolen till England under alla servicemomenten.

      I sammanfattning ang service, byte av kompressor eller uppgradering av kompressorn så kanske följande råd är värda något:
      1) Har du inga problem med budget, skaffa uppgraderade AMK kompressorn och ladda ny firmware. Fick prisuppgift på 17.000:- för hela jobbet från en LR firma
      2) Du kommer billigare undan med en Dunlop kompressor och behöver egentligen bara ta bort och skruva dit. Ca 4.500-5.500:- för kompressorn beroende på leverantör. Arbete beror på om du behöver byta fästet som kan ha korroderat sönder (ytterligare 800-1.000:-) och skära av och skarva luftslangarna. Kolla hur det ser ut innnan du beställer.
      3) Om du inte låter det gå så långt som jag gjorde utan servar kompressorn redan när den säger "Vehicle raising slowly" kanske du kommer undan med kitet. Ca 1000:-

      #29471
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by urhunden]

        Har precis samma fel.
        Kröp under och kollade med läckspray.
        Läckage kring de blå och röda slanganslutningarna. Ingen spricka i locket gick att se, men den lär i princip vara osynlig för ögat.
        Alternativet var att chansa på att locket till torkmedlet hade spruckit och skaffa en renoveringssats för Hitachi. Vidare hade fästet korroderat och spruckit och måste köpas nytt.
        Adderade upp så skillnaden i pris till en OEM AMK kompressor från Arnott blev inte stor.Har sitt eget fäste.
        Således betällde jag en ny OEM kompressor från Advanced Factors för £ 400.
        Nu väntar jag på leveransen.
        Läste installationsanvisningen och det verkar vara tämligen enkelt att byta.
        Tyvärr passar inte plastskydden, men enligt nätet är dom mest som dekor.

        TIPS.
        Advanced Facors har fått in oljepumpar för £ 84. Verkar vara ett klipp. Funderar på att köpa en eftersom man inte bytte pump när kamremmen byttes.
        Några erfarenheter om när oljepumpen bör bytas?

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.