Byta topplockspackning?

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2023-10-15 16:31 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100809
    Per Warg
    Deltagare

      Hej,

      Har en Defender Td5 2006 med slitna lyftare och kamaxel. Måste byta, och därmed lossa skruvarna som håller cylindertoppen. Då ska topplockspackningen bytas, enligt manualen. Jättemycket jobb! Är det verkligen nödvändigt? Vad är risken med att fuska, och inte byta topplockspackningen?

      Vänliga hälsningar
      5021, Per Warg

      #100857
      Ray.S.
      Deltagare

        Jag skulle inte chansa. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och byta topplockspackning, när du ändå är igång med jobbet.
        ”Vad är risken med att fuska? ” Ja, det är väl ganska uppenbart. Det kan bli otätt, och då får man göra jobbet en gång till.

        Mvh. Ray.S. nr. 86.

        #102703
        5552
        Deltagare

          Ja ny packning måste det vara. Med tanke på att kolvarna går över blocket,
          gör rent ytorna toknoga. Sen måste även det vara nya topplocksbultar för de ska dras i moment och sen i vinkel med gradskiva och sträcks.
          Undrar om inte styrstiften ska bytas också, eller var det bara om man hade de i plast.

          • Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av .
          #127172
          Ray.S.
          Deltagare

            Tar upp en gammal tråd…….. Jag åker förbi dig flera gånger i veckan, senast idag då vi fällde träd i Sörby-Valåker. Det verkar som om du fått igång bilen igen, eftersom den är i rörelse.

            mvh. Ray.S. nr. 86.

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.