Byta batteri L322 -02 4,4l v8

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover L322 (2002-2012) Byta batteri L322 -02 4,4l v8

  • Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-01-07 18:28 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10727
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by T.R]

      Hej,
      ska byta batteri på bilen. Har googlat runt lite, men det står så olika beskrivet så att jag inte blir klok på’t.

      Larma av, öppna huven. Låta bilen vara avstängd 5-10 minuter pga satnav. Ställa huv i serviceläge, lossa minus (och sedan vänta i 10 minuter?) och sedan lossa plus? Byta batteriet, sätta tillbaka i omvänd ordning?

      Fullt rattutslag båda håll efter och allt borde vara ok? Inga koder att hålla ordning på?

      Där man läser av hur många mil bilen har gått dyker det upp en fyrsiffrig kombination när man startar bilen, jag har funderat på om detta är serviceintervall eller kanske en kod till bilen?

      Edit: hittade det här klippet, där nämner dom inte något om att vänta etc. https://www.youtube.com/watch?v=3It-Kjdw0f0

      mvh
      Tobias

      #10728
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Edfors]

        Stäng av bilen.
        Upp med huven i serviceläge.
        Bort med minuskabeln.
        Lossa batterifästet.
        Sen lossa pluskabeln.
        Lyft ur batteri.
        I med nytt batteri.
        Återmontera batterifäste.
        Återanslut plus.
        Återanslut minus.
        Stäng huven.
        Starta bilen.

        Jag brukar inte vänta någon speciell tid, har funkat bra :D

        #10729
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Starberg]

          Viktigt att vänta nån minut som du skriver så mk3 navigatorn hinner spara sin data annars går den sönder.
          Eftersom det är bmw elektronik i bilen så kan man lätt uppgradera sin nav och färddator till den nyare mk4 om man vill, finns massor att köpa på ebay och det är bara att byta från den gamla. Mk4 är mycket snabbare och har modernare gps bl.a.

          Siffrorna på displayn vid start visar hur många mil det är kvar till nästa service. :smt023

          #10730
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by T.R]

            Ok, en fråga till.

            Bosch 100 ah 830cca. 1900:-
            http://www.batteriexpressen.se/product. … ory_id=243
            Eller
            Tudor 100 ah 900cca. 2000:-
            http://www.batteriexpressen.se/product. … ory_id=243

            900cca är bättre än 830 men Bosch är bättre än Tudor? :)

            #10731
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Mart]

              Bumpar tråden lite då den har en hängande fråga. Min range ville inte starta i -12 och det är nog dags att byta batteri. Vilken av de två batterierna T.R frågar om skulle ni satsa på, eller skulle ni välja ytterligare något annat till en L322-02?

              #10732
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Edfors]

                Skulle inte vilja sätta Bosch som absolut bättre än Tudor, båda dessa batterier kommer göra jobbet på en bensinare. På en diesel skulle jag välja det med högre CCA.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.