Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery I (1989-1998) › byta ABS sensor är det svårt?
- Detta ämne har 14 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-06-01 07:16 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-05-21 kl. 14:14 #21322
[Originally posted by Gabbi]
Har någon bytt ABS sensor. Jag sak byta fram och har grejerna. Är det svårt? Det följer med en tub och en liten kopparring typ. Någon som har tips?
2017-05-21 kl. 19:41 #21323[Originally posted by #1482 Tobias]
Jag har lättåtkomliga axlar här om du vill träna på grejer som inte gör nåt om dom går sönder.
Tobias2017-05-21 kl. 20:03 #21324[Originally posted by Gabbi]
#1482 Tobias skrev:Jag har lättåtkomliga axlar här om du vill träna på grejer som inte gör nåt om dom går sönder.
TobiasHej Tobias! Jag ska komma förbi med instrumenthuset och givaren. Då kunde jag passa på att titta hur det ser ut. Sitter sensorn kvar?
Hälsningar Gabriella2017-05-22 kl. 06:17 #21325[Originally posted by Johannes]
Att byta sensorn är nog inte så svårt. Det som kan vara lite pyssel är att justera dem på rätt avstånd. Men det borde Du fixa…
Cheers2017-05-23 kl. 11:05 #21326[Originally posted by #1482 Tobias]
Gabbi skrev:#1482 Tobias skrev:Jag har lättåtkomliga axlar här om du vill träna på grejer som inte gör nåt om dom går sönder.
TobiasHej Tobias! Jag ska komma förbi med instrumenthuset och givaren. Då kunde jag passa på att titta hur det ser ut. Sitter sensorn kvar?
Hälsningar GabriellaJo sensorerna sitter kvar. Jag kommer inte att använda ABS på dom axlarna mer, men vill ha något som håller tätt så det inte kommer in vaatten o lera igenom hålen. Trasig ABS-givare duger utmärkt…
2017-05-30 kl. 05:38 #21327[Originally posted by Gabbi]
Johannes skrev:Att byta sensorn är nog inte så svårt. Det som kan vara lite pyssel är att justera dem på rätt avstånd. Men det borde Du fixa…
CheersHej Johannes.
Nu har jag bytt på ena sidan. Ta ut sensorn var inte svårt, men att öppna det hela och peta ut den lilla kopparringen var lite svårare. Allt kom på plats igen och först verkade allt bra, men sen började lampan lysa. Hur kan jag justera sensorn? Det sitter tre tunna metallpackningar mellan svivelhuset och grejen som sensorn är nedstucken i. Det känns som jag bara famlar! Börjar ge upp.Ska jag göra allt jobb på andra sidan med, utan att veta om det blir bättre. Jag försöker ringa PIK för att fråga, men får ingen kontakt med verkstan.2017-05-30 kl. 06:43 #21328[Originally posted by #1784 Thomas]
Sensorerna ska tryckas ner så långt det går.
2017-05-30 kl. 07:19 #21329[Originally posted by #1482 Tobias]
Gabbi skrev:Det sitter tre tunna metallpackningar mellan svivelhuset och grejen som sensorn är nedstucken i.Dom är till att justera "swivel pin preload". En annan grej. Avgör hur trög styrningen är. För lös = vobbel i framvagnen. Har inte med ABS att göra.
För löst anspända hjullager kan ge intermittenta ABS-problem.
Har du möjlighet att läsa ut felkoderna igen? Så att det är samma fel som gör att lampan lyser. Ibland kan ju fleen flytta sig vartefter man åtgärdar dom.
2017-05-30 kl. 08:48 #21330[Originally posted by Gabbi]
#1482 Tobias skrev:Gabbi skrev:Det sitter tre tunna metallpackningar mellan svivelhuset och grejen som sensorn är nedstucken i.Dom är till att justera "swivel pin preload". En annan grej. Avgör hur trög styrningen är. För lös = vobbel i framvagnen. Har inte med ABS att göra.
För löst anspända hjullager kan ge intermittenta ABS-problem.
Har du möjlighet att läsa ut felkoderna igen? Så att det är samma fel som gör att lampan lyser. Ibland kan ju fleen flytta sig vartefter man åtgärdar dom.
Läsa felkod gör PIK kostar bara 1200 kr, de har redan gjort det en gång. Det var lite glapp fram. De tryckte bara ner sensorerna lite, så fungerade det i 4 dagar. När jag ringde sa de att det kunde vara den lilla koppar grejen som inte höll sensorn på plats. Nu har jag bytt den på ena sidan. Det följde med en vit pasta som jag inte vet var den skulle vara. Doppade sensorn i växellådsolja innan jag tryckte ner den. Ska jag nu göra samma jobb på andra sidan bara för att?
2017-05-30 kl. 09:19 #21331[Originally posted by lars råhlander]
Hej har du problem med att givaren åker upp så kan det vara lagret i stubb axeln som är dåligt det är ett nållager och styr upp så att drivaxeln inte knuffar ut abs givaren. Kastar drivaxeln i svirvelhuset så är detta inge bra. Glapp i hjulager kan oxså orsaka att detta lager blir dålig. Olika ohmtal på givarna kan också orsaka att det blir problem bör ligga på ca 0,925 ohm lycka till Lasse Råhlander
2017-05-30 kl. 16:09 #21332[Originally posted by Johannes]
Försök först att försiktigt "banka" ner sensorn någon mm med hjälp av en skruvmejsel/drivdon/träbit. Det kan räcka med att den har förskjuts pyttelite och då lyser genast lampan. Fungerade alldeles utmärkt för mig. Var försiktig att Du inte förstör sensorn! Lycka till!
2017-05-30 kl. 18:06 #21333[Originally posted by Gabbi]
Johannes skrev:Försök först att försiktigt "banka" ner sensorn någon mm med hjälp av en skruvmejsel/drivdon/träbit. Det kan räcka med att den har förskjuts pyttelite och då lyser genast lampan. Fungerade alldeles utmärkt för mig. Var försiktig att Du inte förstör sensorn! Lycka till!Jag gjorde så med de gamla och det fungerade några dagar. Kan prova nu med. Är rädd att det är något som trycker upp den:( Nu är den hal som en ål.
Så här är det nu. När jag starar klickar det till i bromspedalen, lampan lyser och när jag kör iväg så slocknar den, efter en mil eller 100 meter börjar den lysa och lyser enda tills jag startar om bilen. Nu har jag bara bytt på ena sidan, frågan är om det blir bra om jag gör andra sidan också.
När jag bytte så krånglade jag nog till det. Om jag förstår rätt på beskrivningen här ovanför så ska man peta ut tätningen och sedan bussningen uppåt, jag tog bort hela grejen och petade ner bussningen och tryckte ihop nya bussningen och tryckte upp den till klackarna hakade i. Tätningen vågade jag inte ta bort.
Antingen är det fel eller så är det bra, nu är det något konstigt mitt emellan. Jag satte inte på någon låssmörja på bultarna, borde jag göra om?2017-05-30 kl. 18:09 #21334[Originally posted by Gabbi]
lars råhlander skrev:Hej har du problem med att givaren åker upp så kan det vara lagret i stubb axeln som är dåligt det är ett nållager och styr upp så att drivaxeln inte knuffar ut abs givaren. Kastar drivaxeln i svirvelhuset så är detta inge bra. Glapp i hjulager kan oxså orsaka att detta lager blir dålig. Olika ohmtal på givarna kan också orsaka att det blir problem bör ligga på ca 0,925 ohm lycka till Lasse RåhlanderHur kan jag veta om det är så och är det något som är möjligt att ordna på rimligt vis.
2017-05-30 kl. 18:25 #21335[Originally posted by Gabbi]
#1784 Thomas skrev:Sensorerna ska tryckas ner så långt det går.Tack! Den är matnyttig:)
2017-06-01 kl. 07:16 #21336[Originally posted by lars råhlander]
För eventuell kontroll av lager i stubaxel FTC 861 G bör man koll i en verkstads handbok man måste ta bort hjulet broms ok lossa hjul lager med skiva och stubaxel och kolla insida även axelnslageryta det åt går en del packningar också vanligt är vä abs givaren går sönder och det går att ohm mäta och det får inte skilja mellan givarna
Hälsning Lasse 0703338832 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.