Forum › TEKNIK › Range Rover › Range Rover L322 (2002-2012) › Burrande ljud vid körning -02
- Detta ämne har 35 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-18 06:40 av .
- FörfattareInlägg
- 2014-12-07 kl. 22:45 #10891
[Originally posted by Shogo]
Jag skulle inte hälla någonting annat än ZF lifeguard eller annan av ZF godkänd och kompatibel olja i dessa automater. (dvs inte ens sköjla med nån billigare)m vill minnas man bara får ut runt 4,5 liter vid vanligt byte, nån liter till om man plockar ner sumpen, och såklart.. ännu mer om man tar av momentomvandlaren och byter den.
renoverade momentomvandlare finns på ebay för runt 4500 + frakt, om man vågar
2015-02-19 kl. 16:13 #10892[Originally posted by Bigrr]
Hej
blev lite inspirerad och planerar nu att byta oljan i växellådan. Jag har en TD6 -03, lådan borde vara 5L40-E. Är det någon som har erfarenhet av att Flusha lådan ? Tycker ni att det är behövligt ? Tänkte kör Omega oljorna har bara hört mycket bra om de. Om någon har annan erfarenhet så är jag tacksam om input.
Stefan
2015-02-19 kl. 20:04 #10893[Originally posted by Shogo]
Jag skulle icke hälla något annat än korrekt olja i lådan. Flush har jag inte testat.. men 2 byten ink filter med 50-100 mil imellan är nog ingen dum idé
2015-02-20 kl. 12:01 #10894[Originally posted by urhunden]
Har precis samma fel på min Disco3 TDV6 Auto -08.
Både vibrationerna och pendlandet i varvtal. Allt melln 1500 o 2000 rpm
Man pratar om bränslefilter.
Har felkoder som tyder på bränslepumparna.
Vibrationerna kan vara kardanaxlarna. Kolla senaste numret av 4 wheel drive där man byter kardan på en Disco.Finns det något sätt att kolla om det är momentomvandlaren som är fel innan man börjar riva. Lite trist och dyrt att köra trial and error.
Eftersom det är ZF låda undrar jag om någon vet om en ZF specialist i Stockholms området.
2015-02-20 kl. 12:55 #10895[Originally posted by hill]
Att rädda en converter med ett oljebyte fungerar tyvärr ej, byt convertern innan lamellen ger sig för då kommer växellådan att fyllas med metallspån och reparationen blir riktigt dyr, att byta converter är inte svårt och klaras utan problem på golvet med en domkraft.
Ang olja så har jag blivit rekomenderad att byta från vanlig ATF dextron 3 till en tunnare helsyntet så föll valet på Versatrans LV dextron 6 som säljs av 76 Oils och godkänd för GM lådor.
Hoppas få min nyrenoverade låda nästa vecka, modiferin med delar från Sonax USA, hoppas på många problem fria mil i sommar.
Att flluscha lådan kan man göra själv, men en elektrisk pump är nästan nödvändigt. Du börjar med att tömma tråget
sedan demonterar du returen från oljekylaren den undre röret vid vä sida på lådan. koppla på en slang ner i en behållare
dra dit pluggen och öppna på fyllningen och fyllupp tråget, be en kompis att starta motorn på tomgån med lådan i neutral
starta pumpen och fyll olja i lådan tills det kommer ren klar olja ur retur ledningen, stäng då av allt.
töm ur oljan ur tråget montera returledningen. demontera tråget och byt oljefilter, återmontera tråg.
Vänta tills nästa dag med att fylla upp lådan, den ska vara kall vid fyllning för att det ska bli rätt nivå i den.
starta motorn fyll olja sakta tills det rinner ur nivå/fyllnads pluggen, mät tempen på tråget men en ir termometer
när tempen är 34- 37 grader dra dit pluggen igen klart.2015-02-21 kl. 13:56 #10896[Originally posted by urhunden]
Finns det något tips om någon verkstad som på ett riktigt sätt kan göra en flush av lådan.
Såg en engelsk video där det gjordes med en maskin som kopplades på kylarens anslutningar. Verkar vara toppen. Finns någon sådan i Stockholmstrakten.Vad anses om att byta plasttråget till ett i metall. finns ombyggnadssatser?
2015-02-21 kl. 22:16 #10897[Originally posted by hill]
Visste inte att det sitter plasttråg på L 322 an, min har plåt, har du ZF och bensinare, i såfall vore nog inte ett i plåt fel.
2015-02-21 kl. 22:50 #10898[Originally posted by urhunden]
plasttråg på min disco3. TDV6 auto -08
2015-02-22 kl. 10:36 #10899[Originally posted by Jaaacob]
Torque converter beställd från usa, ska försöka dokumentera bytet så gott jag kan. Tyvärr har jag inte hittat någon bättre plats än en gammal maskinhall med dammigt golv men det får duga.
Går nog på nedmonteringen nästa helg.
2015-02-22 kl. 13:07 #10900[Originally posted by urhunden]
spännande
2015-02-22 kl. 15:50 #10901[Originally posted by Starberg]
Kul! Ska bli intressant att följa utvecklingen
2015-02-23 kl. 09:27 #10902[Originally posted by Jaaacob]
3600 med frakt var det senaste budet, amerikanare alltså. Nåja nu är den på g iaf.
Får vi se vad lbm kan erbjuda för olja, filter och packningar som jag tänkte passa på med.2015-02-23 kl. 14:10 #10903[Originally posted by Bigrr]
Hur ofta behöver man byta oljan i Transfer box;en ?
2015-02-24 kl. 16:46 #10904[Originally posted by hill]
Jag skulle byta 1ggr om året eller vart annat år, rymmer knapt en liter men oljan kan bara köpas av Land Rover= dyr
2015-02-25 kl. 10:12 #10905[Originally posted by Jaaacob]
Kom på att det kan vara bra att fylla denna tråd med en länk till ffrr som haft samma problem. Samt RRphil som kommenterat med lite diagram.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.