Avgasrening Td4

Forum TEKNIK Freelander Freelander 1 (1997-2006) Avgasrening Td4

  • Detta ämne har 3 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-11-10 18:52 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13455
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by FreeFoot]

      Min FL1 är lastbilsreggad.
      När Turbon rasade p.g.a. att filtret till vevhusventilationen "kleggat" igen och vad detta ställde till med började jag testa följande:
      Pluggade vakuumslangen till EGR ventilen samt pluggade återledningsröret mellan EGR och Avgasgrenröret och tömde katten på allt innehåll. (Har två reserv avgassystem :) )
      Bytte ut alla 2" övertrycksslangarna till hårdare.
      Bytte ut "luddfltret" till vevhusventilationen mot en filterlös cyklonvariant som BMW har som ersättning till 320di serien (men inte f*n har Landrover informerat oss LR Td4 ägare om detta :evil: )
      Har kört ca 1000 mil och motorn går mycket bättre och drar endast mellan 0,69 och 0,75 liter per mil i uppmätt tankmedel. (På långa motorvägssträckor drar den under 0,7.) Innan denna åtgärd drog motor mellan 0,75 0ch 0,85.

      Det är nu dags att besikta och därmed ta bort pluggarna innan. Tyvärr vet jag att motorn kommer att dra mer bränsle då, så var sjutton ligger "miljövinsten" kan man ju fråga en "grön sopprot".

      Fråga: Någon med erfarenhet om detta som vet om det kan bli underkänt beträffande partikelmätningen då katalysatorn i princip är ersatt med ett "svullet" rör som de facto ser ut att vara katalysatorn? Enligt sista besiktningen med fungerande katalysator och fungerande EGR var värdet godkänt. Notera att det är fråga om en "lätt lastbil" från 2003.

      #13456
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by senihol]

        Nej, besiktningen kan inte mäta att egr är pluggad på diesel, så du behöver inte ta bort dem. (Jag körde min TD4 pluggad.) Och katalysatorn kan du prova att besiktiga utan. Tror inte de märker av frånvaron av den heller…

        #13458
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by FreeFoot]

          senihol skrev:Nej, besiktningen kan inte mäta att egr är pluggad på diesel, så du behöver inte ta bort dem. (Jag körde min TD4 pluggad.) Och katalysatorn kan du prova att besiktiga utan. Tror inte de märker av frånvaron av den heller…

          Tack för snabbt svar. Litar absolut på dig :D
          Förenklar mycket för mig att slippa ändra inför besiktning samt att jag känner mig mer miljövänlig när motorn drar mindre diesel. Dessutom är alla spridare testade och ligger inom specen.

          #13460
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by carlsson56]

            Tackar för info.
            Jag är på väg att plugga min med. Var lite orolig för att skulle behöva ändra till besiktningen, men nu kör jag igenom min där med.

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.