ATF, blandbarhet, specifikationer osv

Forum TEKNIK Teknikspalten – Allmänt om teknik ATF, blandbarhet, specifikationer osv

Etiketter: 

  • Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2017-10-15 08:36 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #37456

    Av ouppmärksamhet hällde jag GRÖN ATF, Biltema CHF art. 36-9870 i styrservon på min RRC, där det var RÖD ATF – vilket fabrikat vet jag inte. Kan vara en MPM med spec MS-9602. Denna hittar jag ingenstans och vet inte om den är jämförbar med Biltemaoljan.

    Är dessa två blandbara utan problem eller kommer packningar och slangar att ta stryk??

    Krister

    #37457
    4557
    Deltagare

      Enligt vad jag hört och läst är alla ATF-oljor blandbara, t o m MOPAR genomskinliga syntetiska.

      Fördelen med en syntetisk ATF-olja är att den har ett ”flackare” viskositetsområde.

      Främst märks detta vid stark kyla då det inte så brutalt ”slår” i transmissionen vid anbringande av ”D”.

      MOPAR +4 har jag för mig den åsyftade syntetiska ATF-oljan heter.

       

      B t w så har jag 4 liter på hyllan som jag skulle kunna avstå mot hemul ersättning.

      #37468

      Som jag har förstått det beträffande vanlig röd ATF olja och grön CHF så är dom utbytbara men blandbara. Packningarna verkar inte klara blandad ATF/CHF med läckage som följd.

      Jag har själv fyllt på med röd ATF där det tidigare var CHF i en BMW och den började läcka inom en vecka. Personligen hade jag tömt ut oljan och fyllt på med ATF eller CHF.

      #37490
      Tomas Hinderson
      Deltagare

        Har inget svar på det fall av blandning som startade tråden, dock är jag ganska konservativ när det gäller rätt olja på rätt ställe. Jag gjorde en lite mer ingående sökning för att antal år sedan om utbytbarheten av olika varianter av Dexron-klassad automatlådeolja. Mina gamla prylar föreskrivs Dexron II-d, vilken redan då började bli svår att hitta på mackarna. Skillnaden mellan II-d och senare II:or eller Dexron III var främst vilken typ av gulmetaller som användes i växellådan. De ”senare” klassningarna hade en del bättre egenskaper, men kunde också vara aggresiva mot äldre material. Fungerar säker i 90% av fallen , men det är surt om just min bil råkar hamna i 10%-delen… Jag är alltså ganska petig att följa rekommederade specifikationer. I just det fall som tas up i tråden skulle jag tappa ur och esätta med rätt. Och upprepa proceduren efter ett tag för säkerhets skull.

      Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.