Ang ace block D2

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Ang ace block D2

  • Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2022-08-11 10:29 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #106633
    Dennis Midsten
    Deltagare

      Mitt ace ventiblock har börjat för lite oväsen i en ventil misstänker jag, någon som plockat isär dessa? Är det lönt att försöka rätta till misstänker att en av magnetventilerna inte är som den ska eller är det bara att acceptera läget och skaffa ett nytt?

      #106653
      Max Wollenberg
      Deltagare

        Tjenare Dennis!

        Du är just nu på väg att kliva ner i det djupaste av träsken som Land Rover har skapat…
        Jag ska försöka bidra med det lilla jag kan om detta ”svarta hål”. 🙂

        Jag har donat en del med detta system, men aldrig rotat i själva blocket.
        Brukar vara en läcka som gör att pumpen börjar pumpa luft, och då väsnas den.
        Några snabba frågor till att börja med.

        1. Har du tillräckligt med olja i systemet? Nej = problem.
        2. Har du bytt filtret (se länk ”A”) som sitter i botten av blocket?

        Om du sedan bestämmer dig för att gå vidare så skaffa ett begagnat block först.
        Det finns garanterat någon i klubben som har skrotat ett.
        Rensa det från gamla rör, och renovera det.
        Gamla rör demonteras med induktionsvärmare.
        Du värmer tills packningarna (se länk ”B”) smälter, och kan passera ut genom det av aluminiumoxid krympta hålet.
        Packningarna består bara av den vita ringen, och de gröna o- ringarna. Resten på bilden är ett ”monteringsverktyg”.
        Sedan återstår noggrann rengöring av tätningsytor, och att skölja rent med massor av bromsrengöring.

        Montera sedan av det gamla blocket på din bil, också med hjälp av induktionsvärmare.
        Var försiktig med de gamla rören, de brukar vara lite ”sköra”…
        Om det ”svarta hålet” skulle öppna sig och hota att dra ner dig, ta en pilsner och kolla på länk ”C”.
        Det mesta går att köpa (inte jättebilligt) och ersätta. Jag har ibland skarvat rör (se länk ”D”) och ibland bytt dem komplett.
        OBS! Det duger INTE med skarvar köpta på ”Feltema”!
        Vi snackar höga tryck när systemet är i drift och korrigerar lutningen på en 2,5 ton tung D2.

        Det är egentligen ett ganska roligt jobb med mest mekanik och hydraulik, och dessutom väl värt att bevara.
        Personligen skulle jag aldrig ersätta det med ”vanliga” krängningshämmare”.
        Oftast är det rost och läckor som knäcker systemet, om man inte som jag kör (väldigt…!) fort i terräng och hoppar högt med bilen.
        Det tål det inte i längden… (Men det är roligt!!!)

        A: https://www.lrparts.net/rvj100010-ace-filter-and-seal-for-discovery-2-active-cornering-enhancement-valve-block.html
        B: https://www.lrparts.net/rvw100010-seal-kit-for-ace-block-pipes-active-cornering-on-discovery-2.html
        C: https://www.lrparts.net/catalogsearch/result/?q=discovery+2+ace+pipe
        D: https://products.swagelok.com/en/c/straights/p/SS-10M0-6?q=:relevance:bodyMaterial:316+Stainless+Steel:connection1Size:10+mm:connection2Size:10+mm

        Lycka till med felsökning, och eventuella reparationer!

        Mvh, LR Doc Max

        #106658
        Dennis Midsten
        Deltagare

          Tack så otroligt mycket för genomförligt svar! Oljan var det första jag kollade.
          Då har jag lite att kolla

          #106659
          Dennis Midsten
          Deltagare

            Och nej, jag har inte hunnit kika på filtren heller, bytte rören på min förra d2a då dom började läcka, så jag har pillat lite med dom.. upptäckte ljudet häromdagen och kände att jag måste prata med proffsen först innan jag börja felsöka ?

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.